Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:Hoewel, ik ben zeer benieuwd of mijn stuurbekrachtiging beter werkt als ik een nieuwe pomp heb!
Anderzijds: volgens mij heb je niet meer druk op je systeem bij een betere pomp. Daar zorgt de regelaar toch voor?
Nee de druk is in bijde gevallen het zelfde.
de regelaar regelt dat idd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het zijn de interne lekkages die de boel doen zakken..
Wat ik wou zeggen is dat met 7 plunjers en zonder servela stuur de zaak heel snel omhoog komt
Blijkbaar heb ik weinig interne lekkages want de auto blijft mooi hoog staan na het rijden..
groetjes
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vikingo schreef:het zijn de interne lekkages die de boel doen zakken..
Wat ik wou zeggen is dat met 7 plunjers en zonder servela stuur de zaak heel snel omhoog komt
Blijkbaar heb ik weinig interne lekkages want de auto blijft mooi hoog staan na het rijden..groetjes
Ja dat snap ik
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ja, dat klopt zeker. Snel inzakken = interne lekkages. Alleen bij je woorden “lekker veel druk” vroeg ik me af of dat klopt, i.v.m. mijn eigen matige systeem.
Grappig trouwens dat het hierboven genoemde bedrijf nu gek wordt gebeld over cx-pompen! Ik heb ze de reden verteld… Kennelijk lezen hier toch heel veel mensen mee!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
De CX-pomp zit erin. Het resultaat is zo verbluffend dat, naast een warme aanbeveling, wat tips op z’n plaats zijn:
De pomp past probleemloos, met dien verstande dat:
- Het hierboven gebruikte woord tussenringetje niet helemaal klopt; er moet rond de 6 milimeter worden overbrugd om de pomp uit te lijnen op de voorste (inkeping van de) poelie. Het spreekt vanzelf dat je behoorlijk brede ringen moet gebruiken, anders komt er veel spanning op de bevestigingsbout en “kantelt” waarschijnlijk de pomp.
- Na montage van de pomp met deze tussenringen, de hogedrukleiding niet meer gemonteerd kan worden. Dat moet je dus eerst doen. Volgorde is: leiding op z’n plaats brengen en licht vastzetten, bout door gat pomp, tussenringen ertussen frommelen, bout door ringen en gat blok.
- De bevestigingsbout van de pomp van de DS, die dopmaat 14 heeft, beter vervangen kan worden. De kop van de bout komt vlak langs een hoge rand van de nieuwe pomp te liggen, zodat je je (dop)sleutel er niet meer tussen krijgt. Kopje 13 zou fijner werken. Het kan trouwens zijn dat dit exemplarisch is voor mijn auto.
Resultaat: De auto blijft voor het eerst sinds ik hem ken een uur omhoog staan. Dat is 60 keer langer dan voor de operatie! Sturen bij lage snelheid gaat ineens licht en de remdruk lijkt hoger. Kennelijk verloor de auto druk bij de pomp. Ik heb al die tijd gedacht dat mijn stuurhuis “eraan zat te komen”, maar weet nu beter…
Echt hartelijk dank aan de tipgever!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedankt voor de tips! Ik heb er ook al eentje klaar liggen voor montage.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
...Maar helaas, na 50 kilometer begon de pomp óf de snaar te piepen bij het aanslaan. Ik zie de snaar niet slippen. Het functioneren lijkt er niet minder om. De snaar is zeker niet te los gespannen, en trouwens ook naar mijn idee niet te strak. Verder voel ik het aanslaan van de pomp bij lage toerentallen als een soort inhouden van de auto, alsof de pomp veel “kracht verbruikt”. Dat had ik trouwens bij de oude pomp een enkele keer ook wel eens.
Iemand nog tips? Ik heb een universele snaar van de Brezan gebruikt, is dat dom?
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:...Maar helaas, na 50 kilometer begon de pomp óf de snaar te piepen bij het aanslaan. Ik zie de snaar niet slippen. Het functioneren lijkt er niet minder om. De snaar is zeker niet te los gespannen, en trouwens ook naar mijn idee niet te strak. Verder voel ik het aanslaan van de pomp bij lage toerentallen als een soort inhouden van de auto, alsof de pomp veel “kracht verbruikt”. Dat had ik trouwens bij de oude pomp een enkele keer ook wel eens.
Iemand nog tips? Ik heb een universele snaar van de Brezan gebruikt, is dat dom?
Omdat je maar 1 snaar hebt slipt ie sneller en zal je em dus aardig strak moeten doen. Brezan snaren zijn prima.
Waterman is hier de ervarings deskundige!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ok, dank…
Het lijkt inderdaad voor de hand liggend, toch zou het fijn zijn als Waterman dit wil bevestigen. ik zet snaren liever niet al te strak i.v.m. kans op lagerschade.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:Ok, dank…
Het lijkt inderdaad voor de hand liggend, toch zou het fijn zijn als Waterman dit wil bevestigen. ik zet snaren liever niet al te strak i.v.m. kans op lagerschade.
Yep! nokkenas lager vervangen = bak uitbouwen… ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het is niet zo dat de snaar strakker moet staan omdat je maar 1 snaar hebt. Er is maar 1 snaar nodig omdat een cx pomp minder weerstand geeft dan de orginele ds pomp…....ik heb de boel helemaal niet strakker staan dan normaal. Heb je misschien tijdens het monteren per ongeluk wat vet op de snaar gekregen (niet ondenkbaar aangezien de meeste ds’en een niet al te schoon motor ruim hebben). Ik zou de poulies en de snaar even schoonmaken en met dat anti slip spul inspuiten (is speciaal snaren spul in spuitbus te koop).
succes!
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Freek1971 schreef:Ok, dank…
Het lijkt inderdaad voor de hand liggend, toch zou het fijn zijn als Waterman dit wil bevestigen. ik zet snaren liever niet al te strak i.v.m. kans op lagerschade.
gewoon goed strak zetten. de lagers van de pomp zijn mega sterk, en die van de nokkenas ook. Je hebt inderdaad maar 1 snaar, en dus moet ie gewoon veel grip hebben. neem een nieuwe snaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank! Hij slipt naarmate de (inderdaad nieuwe) snaar inloopt steeds meer, dus ik gooi hem strakker. Daarnaast zal ik de poelies (nog een keer) reinigen, dat is na een langdurige lhm-lekkage welke werd “meegenomen” door de oude snaren misschien geen overbodige luxe.
De pomp blijft overigens een absolute aanrader waar het de gedragingen van de hydroliek betreft! Ik ben werkelijk van allerlei bijgeluiden/ narigheid/ inzakperikelen verlost. In dat licht is het opmerkelijk, dat veel specialisten de pomp als laatste verdenken.
Corrosion sympa!
Zit een dergelijke poulie op de pomp geperst? Ik zou best wel een CX pomp in mijn DS willen, maar heb een half-automaat dus heb toch echt een 2e groef nodig voor de centrifugale regelaar.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Voor een halfautomaat kan Van der Laan de pomp voor je monteren. Inclusief pomp kost dat 175 euro. Ik neem aan dat hij dus een oplossing heeft voor dit dilemma.