Hallo,
dit is mijn eerste bezoek aan dit forum. Gaaf om te zien met hoeveel liefde een door de massa verguisde auto (BX) nog wordt omarmd.
Maargoed, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Dan maar ff to the point:
De komende week wil ik een BX gaan aanschaffen. Verschillende dealers en particulieren ga ik bezoeken.
Heeft iemand tips voor me waar ik op moet letten? Ik heb even gezocht in dit forum, maar kon geen draadje of een sticky vinden. Mocht iemand een hint hebben, dan hoor ik het graag.
Op autotrader.nl valt me op dat ik voor 500 euro een BX kan krijgen met een heel jaar APK en nog geen 130000 op de teller, maar dat andere dealers weer rond de 1000 euro vragen voor een soortgelijke auto (oke, iets meer opties) maar met 70.000 euro meer op de teller.
alvast dank,
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ten eerste is het natuurlijk bij een bepaalde versie verschillend.
een 1400 is heel anders kwa technische basis dan een 1900.
Ik wil je in ieder geval wijzen op:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163519&highlight=aankooptips
en natuurlijk welkom
een goede tip van mij is: neem iemand mee die verstand heeft van Bx dat scheeld al de helft ]
kwa prijs heb je voor 500 euro een leuke 1400 (voor mooiere of met minder KM betaal je mischien iets meer)
sportieve varianten kunnen oplopen tot 1500 euro (voor een goede)
diesels zijn ook redelijk waardevol.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hallo Robrob,
Om te beginnen, welkom op dit forum.
Ik rijd zelf ook pas sinds een maand BX en ben dus nog geen echte kenner. Maar ik kan je wel vertellen dat wanneer je geen sleutelaar bent, je de 500-euro exemplaren beter kunt laten staan. In mijn zoektocht naar een geschikte BX kwam ik er al snel achter dat de goedkope exemplaren vaak nogal wat mankementen vertonen (gare versnellingsbak, HP-systeem in slechte staat en ook optisch vaak niet best). Voor het dubbele bedrag koop je eerder een auto die altijd goed is onderhouden en waar je weinig grote problemen mee mag verwachten. Je kunt daar natuurlijk nooit blindelings vanuit gaan en je moet altijd goed op blijven letten, maar als je dat globaal een beetje als richtlijn aanhoudt, denk ik dat je voor ca. 1000 euro een hele goede BX kunt vinden.
@MacDean,
dank! zo’n post zocht ik…
als het even kan neem ik ook iemand mee die verstand van auto’s heeft en van BXen in het bijzonder
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
robrob schreef:@MacDean,
dank! zo’n post zocht ik…
als het even kan neem ik ook iemand mee die verstand van auto’s heeft en van BXen in het bijzonder
maar laat ons allen weten wat je zoekt
dan kunnen we je het zoeken gemakkelijker maken.
Wil je :
- snel?
- goedkoop?
- zuinig?
- diesel?
- benzine?
- etc
- ....
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
geweldig deze hulp.
Om te beginnen: Ik ben een absolute beginner wat sleutelen betreft. Ik wil het wel leren, maar echt stap voor stap. Ik zoek dus geen opknapper. Liever nu iets duurder in de aanschaf, dan dat ik over ene paar weken moet gaan sleutelen / of de garage moet bezoeken.
Wat zoek ik dan wel?
een BX van 500 tot 1000 euro
liever zuinig in gebruik, dan extra snelheid op de weg
benzine
echt een voorkeur voor een type heb ik niet, als vind ik deauville of TZI wel erg mooi.
ik twijfel of het een automaat moet worden, schijnt wel relaxt te zijn, maar dat is geen must
.... verder nog meer info nodig… ?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
robrob schreef:geweldig deze hulp.
Om te beginnen: Ik ben een absolute beginner wat sleutelen betreft. Ik wil het wel leren, maar echt stap voor stap. Ik zoek dus geen opknapper. Liever nu iets duurder in de aanschaf, dan dat ik over ene paar weken moet gaan sleutelen / of de garage moet bezoeken.
Wat zoek ik dan wel?
een BX van 500 tot 1000 euro
liever zuinig in gebruik, dan extra snelheid op de weg
benzine
echt een voorkeur voor een type heb ik niet, als vind ik deauville of TZI wel erg mooi.
ik twijfel of het een automaat moet worden, schijnt wel relaxt te zijn, maar dat is geen must
.... verder nog meer info nodig… ?
als je graag wilt leren sleutelen is een 1400 ideaal.. veel ruimte onder de kap en alles is eenvoudig en goedkoop. wil je iets meer luxe ga dan voor een 1600 chic met elektrische ramen en centrale vergrendeling.
mijn eigen ervaring is dat een 1400 heel relaxed rijd en zuinig. mits het een TU blok is (na 1990).
Ik rijd met mijn 1400 vaak tussen de 1 op 12 en 1 op 14
Wil je graag een 1400 met luxe dan kan dat ook want alles is in te bouwen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
okay,
een TU blok van na 1990
ik ben sowieso niet van plan een BX aan te schaffen met een BJ 1989 of eerder. Ik heb namelijk gehoord dat de vering van deze eerste types zeer slecht zijn en dat de BXen die na 1990 zijn gebouwd, dat probleem niet hebben. Indien dit een sprookje is, dan hoor ik het graag.
robrob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Welkom op het forum
bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat
robrob schreef:okay,
een TU blok van na 1990
ik ben sowieso niet van plan een BX aan te schaffen met een BJ 1989 of eerder. Ik heb namelijk gehoord dat de vering van deze eerste types zeer slecht zijn en dat de BXen die na 1990 zijn gebouwd, dat probleem niet hebben. Indien dit een sprookje is, dan hoor ik het graag.
robrob
is een sprookje het enige is dat de leidingen niet gecoot zijn maar dat doet totaal niks aan het veersysteem af wil je echt een puur bx gevoel hebben koop dan een type 1 bx
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
arjan_verkade schreef:Welkom op het forum
bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat
19 TRI of TRS kan ook nog
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
McDean schreef:arjan_verkade schreef:Welkom op het forum
bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat19 TRI of TRS kan ook nog
ja uiteraard, ik ging even van type 3 benzine uit
uiteraard is er ook nog een 19 TZD automaat (diesel dus)
als je een mooie kan vinden, zou ik voor een GTi gaan
verbruik tussen 1 op 10 en 1 op 12.
alle luxe aanwezig, en soepele motor
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
robrob schreef:okay,
een TU blok van na 1990
ik ben sowieso niet van plan een BX aan te schaffen met een BJ 1989 of eerder. Ik heb namelijk gehoord dat de vering van deze eerste types zeer slecht
Klets.
zijn en dat de BXen die na 1990 zijn gebouwd, dat probleem niet hebben. Indien dit een sprookje is, dan hoor ik het graag.
robrob
Totaal afhankelijk van de staat van onderhoud en wat er reeds aan is vernieuwd. Voor 1990 had de BX ongecoate leidingen maar die zijn bijna allemaal vervangen door koper of gecoate leidingen. De rest van het systeem is identiek al wordt de vering van de type 1 wat soepeler bevonden en heeft deze een korte& ongevoelige rempedaalslag (wat ik zelf heerlijk vind).
Laat ik het zo zeggen: Ik rijd het liefst type 1 dus zit in de 1982-1986 hoek. Die auto’s zijn absoluut net zo betrouwbaar als een type 3 maar hebben veel meer karakter dan de modellen vanaf 1987.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
arjan_verkade schreef:McDean schreef:arjan_verkade schreef:Welkom op het forum
bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat19 TRI of TRS kan ook nog
ja uiteraard, ik ging even van type 3 benzine uit
uiteraard is er ook nog een 19 TZD automaat (diesel dus)als je een mooie kan vinden, zou ik voor een GTi gaan
verbruik tussen 1 op 10 en 1 op 12.
alle luxe aanwezig, en soepele motor
Ik vind de GTI juist helemaal niet soepel maar een echte hogetoerenmotor. Mijn monopoint BX 19 Routiere was veel sneller en veel prettiger om te rijden. Max koppel bij 3000 -> ‘nuff said.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik meende gelezen te febben dat type 1 voorveerpoten ook minder slijtagegevoelig zijn. Niet dat voorveerpoten van een type 2 of 3 al na anderhalve drempel weggesleten zijn hoor
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Abyssion schreef:
Draagarmen en die zijn redelijk prijzig om te vervangen(reviseren).
90 euro per kant bij de Hegru toch? En dat is best goedkoop
voor 100K KM.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY