1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanschaftips BX gevraagd….
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 13 oktober 2006 11:41 PM

Hallo,

dit is mijn eerste bezoek aan dit forum. Gaaf om te zien met hoeveel liefde een door de massa verguisde auto (BX) nog wordt omarmd.

Maargoed, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Dan maar ff to the point:

De komende week wil ik een BX gaan aanschaffen. Verschillende dealers en particulieren ga ik bezoeken.

Heeft iemand tips voor me waar ik op moet letten? Ik heb even gezocht in dit forum, maar kon geen draadje of een sticky vinden. Mocht iemand een hint hebben, dan hoor ik het graag.

Op autotrader.nl valt me op dat ik voor 500 euro een BX kan krijgen met een heel jaar APK en nog geen 130000 op de teller, maar dat andere dealers weer rond de 1000 euro vragen voor een soortgelijke auto (oke, iets meer opties) maar met 70.000 euro meer op de teller.

alvast dank,
Rob

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 oktober 2006 11:45 PM
  [ # 1 ]

ten eerste is het natuurlijk bij een bepaalde versie verschillend.

een 1400 is heel anders kwa technische basis dan een 1900.

Ik wil je in ieder geval wijzen op:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163519&highlight=aankooptips

en natuurlijk welkom Wink

een goede tip van mij is: neem iemand mee die verstand heeft van Bx dat scheeld al de helft Wink]

kwa prijs heb je voor 500 euro een leuke 1400 (voor mooiere of met minder KM betaal je mischien iets meer)

sportieve varianten kunnen oplopen tot 1500 euro (voor een goede)
diesels zijn ook redelijk waardevol.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6103
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 13 oktober 2006 11:49 PM
  [ # 2 ]

Hallo Robrob,

Om te beginnen, welkom op dit forum.

Ik rijd zelf ook pas sinds een maand BX en ben dus nog geen echte kenner. Maar ik kan je wel vertellen dat wanneer je geen sleutelaar bent, je de 500-euro exemplaren beter kunt laten staan. In mijn zoektocht naar een geschikte BX kwam ik er al snel achter dat de goedkope exemplaren vaak nogal wat mankementen vertonen (gare versnellingsbak, HP-systeem in slechte staat en ook optisch vaak niet best). Voor het dubbele bedrag koop je eerder een auto die altijd goed is onderhouden en waar je weinig grote problemen mee mag verwachten. Je kunt daar natuurlijk nooit blindelings vanuit gaan en je moet altijd goed op blijven letten, maar als je dat globaal een beetje als richtlijn aanhoudt, denk ik dat je voor ca. 1000 euro een hele goede BX kunt vinden.

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 13 oktober 2006 11:49 PM
  [ # 3 ]

@MacDean,

dank! zo’n post zocht ik…

als het even kan neem ik ook iemand mee die verstand van auto’s heeft en van BXen in het bijzonder Very Happy

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 oktober 2006 11:51 PM
  [ # 4 ]
robrob schreef:

@MacDean,

dank! zo’n post zocht ik…

als het even kan neem ik ook iemand mee die verstand van auto’s heeft en van BXen in het bijzonder Very Happy

maar laat ons allen weten wat je zoekt Wink
dan kunnen we je het zoeken gemakkelijker maken.

Wil je :
- snel?
- goedkoop?
- zuinig?
- diesel?
- benzine?
- etc
- ....

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 13 oktober 2006 11:57 PM
  [ # 5 ]

geweldig deze hulp.

Om te beginnen: Ik ben een absolute beginner wat sleutelen betreft. Ik wil het wel leren, maar echt stap voor stap. Ik zoek dus geen opknapper. Liever nu iets duurder in de aanschaf, dan dat ik over ene paar weken moet gaan sleutelen / of de garage moet bezoeken.

Wat zoek ik dan wel?

een BX van 500 tot 1000 euro
liever zuinig in gebruik, dan extra snelheid op de weg
benzine
echt een voorkeur voor een type heb ik niet, als vind ik deauville of TZI wel erg mooi.
ik twijfel of het een automaat moet worden, schijnt wel relaxt te zijn, maar dat is geen must

.... verder nog meer info nodig… ?

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 oktober 2006 12:07 AM
  [ # 6 ]
robrob schreef:

geweldig deze hulp.

Om te beginnen: Ik ben een absolute beginner wat sleutelen betreft. Ik wil het wel leren, maar echt stap voor stap. Ik zoek dus geen opknapper. Liever nu iets duurder in de aanschaf, dan dat ik over ene paar weken moet gaan sleutelen / of de garage moet bezoeken.

Wat zoek ik dan wel?

een BX van 500 tot 1000 euro
liever zuinig in gebruik, dan extra snelheid op de weg
benzine
echt een voorkeur voor een type heb ik niet, als vind ik deauville of TZI wel erg mooi.
ik twijfel of het een automaat moet worden, schijnt wel relaxt te zijn, maar dat is geen must


.... verder nog meer info nodig… ?

als je graag wilt leren sleutelen is een 1400 ideaal.. veel ruimte onder de kap en alles is eenvoudig en goedkoop. wil je iets meer luxe ga dan voor een 1600 chic met elektrische ramen en centrale vergrendeling.

mijn eigen ervaring is dat een 1400 heel relaxed rijd en zuinig. mits het een TU blok is (na 1990).

Ik rijd met mijn 1400 vaak tussen de 1 op 12 en 1 op 14

Wil je graag een 1400 met luxe dan kan dat ook want alles is in te bouwen Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 14 oktober 2006 12:11 AM
  [ # 7 ]

okay,

een TU blok van na 1990

ik ben sowieso niet van plan een BX aan te schaffen met een BJ 1989 of eerder. Ik heb namelijk gehoord dat de vering van deze eerste types zeer slecht zijn en dat de BXen die na 1990 zijn gebouwd, dat probleem niet hebben. Indien dit een sprookje is, dan hoor ik het graag.


robrob

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 oktober 2006 12:11 AM
  [ # 8 ]

Welkom op het forum Wink

bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat Cool

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 oktober 2006 12:15 AM
  [ # 9 ]
robrob schreef:

okay,

een TU blok van na 1990

ik ben sowieso niet van plan een BX aan te schaffen met een BJ 1989 of eerder. Ik heb namelijk gehoord dat de vering van deze eerste types zeer slecht zijn en dat de BXen die na 1990 zijn gebouwd, dat probleem niet hebben. Indien dit een sprookje is, dan hoor ik het graag.


robrob

is een sprookje het enige is dat de leidingen niet gecoot zijn maar dat doet totaal niks aan het veersysteem af wil je echt een puur bx gevoel hebben koop dan een type 1 bx Wink

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 oktober 2006 12:22 AM
  [ # 10 ]
arjan_verkade schreef:

Welkom op het forum Wink

bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat Cool

19 TRI of TRS kan ook nog Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 oktober 2006 12:29 AM
  [ # 11 ]
McDean schreef:
arjan_verkade schreef:

Welkom op het forum Wink

bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat Cool

19 TRI of TRS kan ook nog Wink

ja uiteraard, ik ging even van type 3 benzine uit Wink
uiteraard is er ook nog een 19 TZD automaat (diesel dus)

als je een mooie kan vinden, zou ik voor een GTi gaan Cool
verbruik tussen 1 op 10 en 1 op 12.
alle luxe aanwezig, en soepele motor Cool

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 14 oktober 2006 12:37 AM
  [ # 12 ]
robrob schreef:

okay,

een TU blok van na 1990

ik ben sowieso niet van plan een BX aan te schaffen met een BJ 1989 of eerder. Ik heb namelijk gehoord dat de vering van deze eerste types zeer slecht

Klets.

zijn en dat de BXen die na 1990 zijn gebouwd, dat probleem niet hebben. Indien dit een sprookje is, dan hoor ik het graag.


robrob

Totaal afhankelijk van de staat van onderhoud en wat er reeds aan is vernieuwd. Voor 1990 had de BX ongecoate leidingen maar die zijn bijna allemaal vervangen door koper of gecoate leidingen. De rest van het systeem is identiek al wordt de vering van de type 1 wat soepeler bevonden en heeft deze een korte& ongevoelige rempedaalslag (wat ik zelf heerlijk vind).

Laat ik het zo zeggen: Ik rijd het liefst type 1 dus zit in de 1982-1986 hoek. Die auto’s zijn absoluut net zo betrouwbaar als een type 3 maar hebben veel meer karakter dan de modellen vanaf 1987.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 14 oktober 2006 01:09 AM
  [ # 13 ]
arjan_verkade schreef:
McDean schreef:
arjan_verkade schreef:

Welkom op het forum Wink

bij een automaat zit je aan een 1.6 TZi vast
of aan een 1.9 GTi automaat Cool

19 TRI of TRS kan ook nog Wink

ja uiteraard, ik ging even van type 3 benzine uit Wink
uiteraard is er ook nog een 19 TZD automaat (diesel dus)

als je een mooie kan vinden, zou ik voor een GTi gaan Cool
verbruik tussen 1 op 10 en 1 op 12.
alle luxe aanwezig, en soepele motor Cool

Ik vind de GTI juist helemaal niet soepel maar een echte hogetoerenmotor. Mijn monopoint BX 19 Routiere was veel sneller en veel prettiger om te rijden. Max koppel bij 3000 -> ‘nuff said.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 oktober 2006 01:15 AM
  [ # 14 ]

Ik meende gelezen te febben dat type 1 voorveerpoten ook minder slijtagegevoelig zijn. Niet dat voorveerpoten van een type 2 of 3 al na anderhalve drempel weggesleten zijn hoor Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 14 oktober 2006 01:32 AM
  [ # 15 ]
Abyssion schreef:

Draagarmen en die zijn redelijk prijzig om te vervangen(reviseren).

90 euro per kant bij de Hegru toch? En dat is best goedkoop
voor 100K KM.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook