Tuurlijk heb ik overal gelezen dat de olie kleur van je automaat bak mooi
rood moet zijn.
Vanaf ik mijn XM kocht (april 2006) heb ik het bekeken en het was
meer grijzig transparant, of iets witter (achtig) dan de motorolie bij mij.
Maar hij schakelt verder wel zijde zacht, zoals men het noemt.
Verder ruikt de olie niet verbrand, wel zo’n vies luchtje.
Ik begreep dat er zwavel in zit. Maar verder zo’n typische
versnellingsbak olie lucht (beetje gebakken uitjes lucht).
Ik zit toch te denken geen risico te nemen en het zelf te
vervangen. Nu staat in het boekje dat ik Total Fluide ATX moet hebben.
Bestaat dit nog ik hoor namelijk alleen termen van ik meen ATF 2 en
3 meen ik.
Mijn XM;
TCT nov. 96 (hij is bijna 10 jaar) (dus type 2)
ongeveer 220.000 op de teller.
Ik weet niets van de history, wel dat op 120.000 de distrieriem
vervangen is, en dat hij tot 165.000 bij de Citroen dealer
in onderhoud was. In het ergste geval is hij er lijkt me zo
wel ernstig aan toe om vervangen te worden.
Graag wat advies. Al is mijn veronderstelling waarschijnlijk
wel goed.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
de bakolie moet rood-achtig zijn, dit is de kleur van ATF. Ik hoop dat er destijds wel met ATF is ververst…....
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik denk dat toen er ververst is, er wel de juiste olie gebruikt is.
Ik doe as vrijdag een poging om bij de vorige citroen dealer
een uitdraai van de history te bemachtigen.
Ik verdiep mij er wel even verder in.
En hoe zit het nu eigenlijk met die ATF.
Moet het nu ATF 2 of 3 zijn. ?
Zaterdag er maar eens onder liggen. (als het droog is)
Kan nooit moeilijk zijn.
Thnx
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Moeilijk is het zeker niet, gewoon de grote dop die met 3 10mm boutjes vast zit, losdraaien en oppassen geblazen want er kletter meteen 2,5 liter olie uit.
ATF-2 wordt aanbevolen, maar ATF-3 schakeld soepeler bij lage temperaturen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ander topic gelezen en kom tot de volgende conclusie;
Ik heb een 4HP18 bak in mijn TCT (nov ‘96)
De boutjes van het plaatje los (M6) en er zit een magneetje
wat logisch is. En dit inderdaad in de juiste volgorde
doen, ook bij het monteren natuurlijk.
Filter goed schoonmaken (zeefje)
En na het aftappen 5 sec. in P stand 900 RPM laten wandelen
voor een extra .5 liter oude olier eruit.
En dan het lastigste, lijkt mij, het weer netjes vullen van
de bak.
Ik ga ATF 3 eens proberen, en misschien 2 keer spoelen, afhankelijk
van de prijs van dit Remia vet.
Thnx all.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Ok bakolie ververst. Dwz die 2.5 liter.
Het was redelijk makkelijk inderdaad.
En op het magneetje zat vrijwel geen slijpsel.
En ik zal binnenkort nog een spoeling moeten doen,
want de olie die eruit kwam was verre van rood.
En redelijk donker van kleur geworden.
Maar ik kreeg het zeefje/filter er niet uit.
Ik hoopte dat dit simpel was, maar dat viel tegen.
Ik voelde in het midden 3 staafjes plastic, tenminste
het voelde als plastic, en aan de buitenrand zaten meen
ik ook 3 staafjes.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit filter bij een volgende
ververs beurt over een maand eruit krijg. ?
Ik heb dus geen brug, gewoon in de hoogste stand gezet, nog
wat krikken, en blokken eronder gedaan.
Ik kan er met veel moeite en zaklap misschien in kijken.
Maar het schakelt al wel een stuk beter. Dwz ik merk niet meer
dat die schakelt ik zie het aan het toerental, en ik hoor het
aan het toerental.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Dat zijdezacht schakelen zal ongeveer een km of 10.000 duren vrees ik…
Was de olie niet verbrand?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nou nee verbrand, ik weet het niet.
Het stonk niet verbrand, het rook vrijwel hetzelfde als
nieuwe ATF.
Verre van rood dat is zeker. Misschien is er een niet rode
bakolie ooit ingegooid, misschien synthethisch geen idee.
Ja het zal misschien 10.000 Km zijn ofzo. Dat is dan toch weer
10.000 Km. En ik denk dat ik het nu ongeveer om de 15.000
a 20.000 Km ga doen. Het is een vrij eenvoudig klusje.
Alleen dat filter/zeefje, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Willem ?
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
gewoon eruit trekken met een tangetje, aan één van die plastic stangetjes, komt er nog wel wat olie achteraan.
Sjako
Thnx Sjaak.
Dat hoopte ik ook te horen.
Ik zat in dubio of dat niet te grof is en of er niet
een klipje ergens zat.
Welaan bij een volgende spoeling gaan we hier weer
aandacht aan geven.
Net vandaag toch nog 0.6 liter ATF erbij gedaan.
Het bleek dat er toch wel 3 liter bij benadering was uitgekomen
ipv 2.5
Maar goed dat ik dat even gechecked heb.
Thnx all
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Bij mij was het ook een keer 2,5 liter, daarna 3 liter.
Ik vang altijd de hoeveelheid die eruit komt op en gooi dezelfde
hoeveelheid verse olie er weer in. Daarna kijk ik even op het peilstokje
of het allemaal een beetje klopt. Dat filter zit trouwens “vast” geklemd door een rubberen ring/pakking.
Suc6 maar weer
Sjako
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
ff een oud topic afgestoft….
De olie van m’n automaat is bruin, vervangen dus!
Paar vraagjes:
[list]- Ik lees dat er 7 liter olie in de bak zit maar dat slechts 2,5 liter vervangen wordt. Mooi rood zal de olie dan niet worden. Klopt dat? Eigenlijk zou je dus een paar keer achter elkaar moeten verversen.
- Vervangen met ATF 2 of 3 of ATX? Is dit compatibel met wat er in de bak achterblijft?
- Is er een vuldop?
- Nu zit er imo veel te veel olie in de bak. Op de peilstok staan niveaus voor 40 gr. en 80 gr. Als de bak koud is, staat het niveau hoger dan het hoogste 80 gr. niveau. Is dit schadelijk? [/list:u]
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik hoor overal dat de twee soorten goed te mengen zijn.
Meer dan 3 liter krijg je er idd niet uit, echt helemaal vervangen in 1 keer gaat dus niet. Je kunt het makkelijkste vullen door de ontluchting, net boven de pijlstok. Het niveau is iid belangrijk! Ik zou er zeker wat aan doen, als de bak in elkaar draaid ben je verder van huis…. Heb ik nog een vraagje: er staat hier in het topic dat hij de atomaat niet voeld schakelen. Herken je dat? Ik voel hem met opschakelen toch duidelijk. Net of je “sportief” met een handbak doorschakeld.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik heb begrepen dat je met een draaiende motor de olie eruit kunt pompen, dus vrijwel alles. En vullen moet dus ook weer met draaiende bak.
Maar heb het zelf nog nooit gedaan, dus wellicht heb ik het mis…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb ATF - DEXTRON II en ATF - DEXTRON III staan op het schap!
welke kiep ik er nou in? Want die vraag stelde de TS,ook al verschillende keren,zonder een zinnig antwoordje??
Mag de DEX.III er in???
Maar het schakelt al wel een stuk beter. Dwz ik merk niet meer
dat die schakelt ik zie het aan het toerental, en ik hoor het
aan het toerental
En inderdaad! zo hoort de 4HP18 te schakelen,zonder gevoel en op het gehoor,en kijkend naar de toerenteller.
Schokken is niet aangenaam
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
boukewerff schreef:Ik hoor overal dat de twee soorten goed te mengen zijn.
Meer dan 3 liter krijg je er idd niet uit, echt helemaal vervangen in 1 keer gaat dus niet. Je kunt het makkelijkste vullen door de ontluchting, net boven de pijlstok. Het niveau is iid belangrijk! Ik zou er zeker wat aan doen, als de bak in elkaar draaid ben je verder van huis…. Heb ik nog een vraagje: er staat hier in het topic dat hij de atomaat niet voeld schakelen. Herken je dat? Ik voel hem met opschakelen toch duidelijk. Net of je “sportief” met een handbak doorschakeld.
Ja soms voel ik ‘m duidelijk schakelen, vooral van 1 naar 2 bij langzaam optrekken. Bij vlot optrekken gaat het beter. Naar 3 en 4 gaat goed. Bij terugschakelen is 3 naar 2 goed te voelen. Het lijkt dat de 2e versn. niet zo soepel meer gaat. Eerst maar eens met andere olie kijken.
malle pietje schreef:Ik heb begrepen dat je met een draaiende motor de olie eruit kunt pompen, dus vrijwel alles. En vullen moet dus ook weer met draaiende bak.
Maar heb het zelf nog nooit gedaan, dus wellicht heb ik het mis…
Met draaiende motor met de bak in P of in N? En hoe lang? Het lijkt me nogal riskant….