Hallo,
Weet iemand al wanneer de APK-wijzigingen ingaan? Nog even voor de herrinnering: Auto’s met bouwjaar voor 1960 worden vrijgesteld en ouder dan 30 jaar is APK eens in de 2 jaar.
Zou ingaan halverwege 2006 (op z’n vroegst). Staat o.a. te lezen op de site van de Fehac, maar daar staat dat bericht al sinds begin dit jaar in ongewijzigde vorm.
Groeten,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dit plan is nog niet verder gekomen dan een voorstel.
Oldtimers en APK
Ook eigenaren van oldtimers moeten voldoen aan de Algemene Periodieke Keuringsplicht. Het voorstel tot wetswijziging van het APK-regime voor oldtimers wordt van kracht als de wetswijziging is aangenomen en gepubliceerd in de Staatscourant. Tot die tijd blijft de APK-plicht met betrekking tot oldtimers ongewijzigd.
Nou, volgens mij is het wel wat verder dan alleen een voorstel. Pay en 2e kamer waren accoord, het moet nu bij wet geregeld worden. Tot zo ver was ik op de hoogte.
Ik was alleen nieuwsgierig of er al een invoerdatum bekend was.
Half 2006, zoals de fehac stelt, is dus al voorbij.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik hoop het niet.
En dat terwijl mijn ene auto 30,5 jaar is en de andere 38,5 jaar.
Eens per jaar moet het gewoon blijven.
Een oude tuut valt sneller uit elkaar bij gebrek aan onderhoud en is eerder onveilig dan een moderne tuut, is mijn mening.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alcyone schreef:Ik hoop het niet.
En dat terwijl mijn ene auto 30,5 jaar is en de andere 38,5 jaar.
Eens per jaar moet het gewoon blijven.
Een oude tuut valt sneller uit elkaar bij gebrek aan onderhoud en is eerder onveilig dan een moderne tuut, is mijn mening.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Een oude auto gaat gewoon sneller achteruit, en heeft vaak geen back-up systemen zoals een moderne auto. Dus gare remmen? voor 1960 geen waarschuwingslampje…..
De apk is in sommige gevallen ( helaas ) de enige manier om een gevaarlijk mankement aan het licht te brengen! Haal maar eens een klassieker uit het buitenland met bv een franse controle technique, 70% kans dat ie bij de RDW genadeloos wordt afgekeurd!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ben ik het niet mee eens auto van 2 jaar mankeren ook redelijk vaak wat ben van mening dat ze in plaats van 3 jaar dit naar 2 jaar moeten brengen
Wat ik gehoord heb, is dat het eigenlijk weer een soort bezuinigingsmaatregel betreft. Met de hele oude oudjes heeft een keurmeester die dagelijks modern spul krijgt, geen kijk op. Vaak wordt zo’n oude voiture dan afgekeurd op punten waar de eigenaar het niet mee eens is en de keurmeester geen weet van heeft. Dan tekent de eigenaar bezwaar aan, want die kent z’n oudje meestal door en door, waarna er bij een RDW-herkeuring strafpunten kunnen komen. Hier wil men vanaf. Los van de administratieve rompslomp, waar ze ook vanaf willen.
De overheid gaat er nu eenmaal vanuit dat de hele oude auto’s door hun eigenaren in goede staat van onderhoud worden gehouden.
Bij de Citroen in Zoetermeer wilden ze mijn Panhard liever niet keuren.
Alleen als het echt moet meneer. Ja, daar krijg ik geen prettig gevoel bij .
Bij de garage op de hoek werd ie afgekeurd op wielspeling : . Mag geen enkele auto hebben, zei de keurmeester. Behave die van mij, zei ik, dus teken ik beroep aan, was mijn antwoord. Toen was een kopie van het werkplaatshandboek opeens voldoende voor goedkeuring. Voor mij maar 1 garage en dat is de Panhard-specialist P. Breed in Heemskerk. De enige die de techniek kent. En dus moet je voor de apk met een ruim 50 jaar oude auto zo’n 200 km (heen en weer) rijden alleen al voor de apk. En dus ben ik blij als die regeling er komt, want ik ben dat gezeik bij al die andere garages meer dan zat.
Dyna Z1: Tout alu.
Wat zal het de regering een rotzorg wezen wat het de garage kost, zo’n APK keuring. Zowieso moet het afmelden al betaald worden en daar zal vast (een beetje) winst op gemaakt worden.
Schijt aan originaliteit.
Bezwaar komt terecht bij de RDW (Rijksdienst..)
Dyna Z1: Tout alu.
Dat is wel weer waar ja ...
Zijn daar geen kosten aan verbonden ?
Schijt aan originaliteit.
Wel het personeel wat zich mbt deze extra zaken bezighoudt.
Het is overigens en zeer kleine groep.
Dyna Z1: Tout alu.
Die eeuwige bezuinigingen ook ...
Schijt aan originaliteit.