Ik rijd iedere dag c.a. 5km naar mijn werk, na 1,5km is er een stoplicht, als ik hier stilsta voel ik dat de motor de hele auto een beetje heen en weer aan het schudden is, het toerental is dan iets verhoogd zie ik op de TT. Als ik op me werk ben of na nog eens 1,5km moet stoppen is het over. Hierna heb ik de rest van de dag geen last meer van of de motor moet echt koud zijn na meer dan 8 uur stilstaan.
Heb onlangs van dat spul om de verstuivers te reinigen in de tank gedaan en brandstoffilter vervangen, de auto is wel wat zuiniger gaan rijden, maar de hobbel blijft. Onlangs lange rit gemaakt naar Parijs, de motor lijkt enigzins schoon te zijn gebrand, de auto rijd nog zuiniger, alleen de hobbel blijft
Starten gaat gewoon goed, voorgloeien en de machine start meteen, tijdens het rijden is er verder ook niets bijzonders aan de hand.
Verder tank ik BP ultimate, aan goedkope witte pomp brandstof zou het ook niet kunnen liggen, ik weet het echt niet meer
Hoe lang zit de motorolie er al in?
Animal triste post coitum
Pas ververst voordat ik naar Parijs ging, zit er nu 1000km in.
Ik ververs de olie en vervang de filters om de 10k.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Gloeispiraaltje overleden??
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Gloeispiraaltje overleden??
Daar zit ik ook aan te denken, of iets met de verstuivers
Heb begrepen dat het doorgloeien nog even doorgaat als de motor gestart is, starten gaat overigens prima na 1x voorgloeien.
Gloeibougies heb ik vorig jaar vervangen, ze zitten er inmiddeld bijna 60K in, wat is de gemiddelde levensduur van die dingen eigenlijk?
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
ZX1.4i schreef:GoodOldDiesel schreef:Gloeispiraaltje overleden??
Daar zit ik ook aan te denken, of iets met de verstuivers
Heb begrepen dat het doorgloeien nog even doorgaat als de motor gestart is, starten gaat overigens prima na 1x voorgloeien.
Gloeibougies heb ik vorig jaar vervangen, ze zitten er inmiddeld bijna 60K in, wat is de gemiddelde levensduur van die dingen eigenlijk?
gloeibougies moeten 120.000 meekunnen, nagloeien is alleen bij de hdi motoren, kijk eens naar je koudstart installatie, (kabeltje aan pomp met schakelaartje en temperatuurvoeler, deze moet koud aangetrokken zijn, en het schakelaartje moet ook werken.
gr bob
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
ZX1.4i schreef:GoodOldDiesel schreef:Gloeispiraaltje overleden??
Daar zit ik ook aan te denken, of iets met de verstuivers
Heb begrepen dat het doorgloeien nog even doorgaat als de motor gestart is, starten gaat overigens prima na 1x voorgloeien.
Gloeibougies heb ik vorig jaar vervangen, ze zitten er inmiddeld bijna 60K in, wat is de gemiddelde levensduur van die dingen eigenlijk?
Bij normaal gebruik (langere ritten) gaan ze lang mee, in mijn ZX gaven ze de geest na een jaar of 10.
Evetueel langer voorgloeien proberen? Zeg maar een seconde of vijf doorgloeien nadat het lampje is uitgegaan. Helpt wel bij mijn Xantia, ze start dan sneller en loopt meteen vrij regelmatig.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Evetueel langer voorgloeien proberen? Zeg maar een seconde of vijf doorgloeien nadat het lampje is uitgegaan. Helpt wel bij mijn Xantia, ze start dan sneller en loopt meteen vrij regelmatig.
Dat doe ik ook, meteen starten nadat het lampje uitgaat is hopeloos.
Ik zal de tip van 1800es eens controleren.
PS: Ik heb een Lucas pomp op mijn 1.9D, het betreft hier een XUD9, zonder ECU dus.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
ZX1.4i schreef:hogervp schreef:Evetueel langer voorgloeien proberen? Zeg maar een seconde of vijf doorgloeien nadat het lampje is uitgegaan. Helpt wel bij mijn Xantia, ze start dan sneller en loopt meteen vrij regelmatig.
Dat doe ik ook, meteen starten nadat het lampje uitgaat is hopeloos.
Dus je koude start is overleden…
En een wagen start prima op 3 gloeipitjes, loopt alleen wat onregelmatig als die koud is.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Dus je koude start is overleden…
En een wagen start prima op 3 gloeipitjes, loopt alleen wat onregelmatig als die koud is.
Ah , er zijn namelijk meer verhalen bekend van Xantia Diesels die pas goed starten als je nog een paar seconden wacht na het uitgaan van het lampje. Dit is dus niet normaal (zoals ik altijd al dacht ), maar een kwestie van de koude start nakijken.
Ik ben razend benieuwd hoe dat kabeltje ervoor staat als ik zometeen ga kijken
Ik heb net even gekeken naar dat kabeltje, hopelijk het goede kabeltje.
Loopt uit een cylindervorming onderdeel bij het thermostaathuis naar de pomp, op deze foto is dat het kabeltje onder de gaskabel. Hoe strak moet dat kabeltje staan, strak genoeg om de hendel helemaal aan te trekken als de motor koud is? Ik kan de hendel bij koude motor nog een stukje naar rechts bewegen, c.a. 0,5 cm, echt slap staat de kabel niet, maar ook niet goed strak zoals wellicht zou moeten????
Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt tijdens een D-riem wissel, de motor was toen koud.
ZX1.4i schreef:Ik heb net even gekeken naar dat kabeltje, hopelijk het goede kabeltje.
Loopt uit een cylindervorming onderdeel bij het thermostaathuis naar de pomp, op deze foto is dat het kabeltje onder de gaskabel. Hoe strak moet dat kabeltje staan, strak genoeg om de hendel helemaal aan te trekken als de motor koud is? Ik kan de hendel bij koude motor nog een stukje naar rechts bewegen, c.a. 0,5 cm, echt slap staat de kabel niet, maar ook niet goed strak zoals wellicht zou moeten????Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt tijdens een D-riem wissel, de motor was toen koud.
Tja, misschien even met koude motor starten en dan met de hand het hendeltje verder drukken.. als ‘ie dan beter loopt dan lijkt me dat het probleem.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Duidelijk, die kabel staat niet goed afgesteld of het waselement is overleden. de kabelspanning is door een hobyist niet te controleren en is trouwens afhankelijk van de koelwatertemp. Je kan wel even kijken wat de speling op de kabel is als de motor op temp is (min 15 km rijden) deze moet dan 0.5 tot 1 mm zijn.
Piet Visser schreef:Je kan wel even kijken wat de speling op de kabel is als de motor op temp is (min 15 km rijden) deze moet dan 0.5 tot 1 mm zijn.
De speling was groter, ik heb deze aangedraaid en het is een stuk minder, ook loopt de motor nu op een hoger toerental stationair, vooral als deze koud is. De auto trekt nu ook veel beter op uit stilstand, dit is altijd schokkerig geweest. Binnenkort ga ik de koelvloeistof vervangen, dan neem ik de thermostaat en was thermostaat van de pomp ook mee.
Mooi, maar zolang die kabel een verplaatsing van min 6 mm geeft tussen warm en koud zou ik hem gewoon laten zitten.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het omschreven probleem heb ik ook gehad met de AX 15D van mijn vrouw. Het “koudstart-kabeltje” heb ik ingespoten met Teflonspray. Het probleem was na een paar dagen over en is ook niet meer teruggekomen. Misschien het proberen waard.
Jeroen