4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Het is een Xantia geworden ;-)
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 13 oktober 2006 03:17 PM
  [ # 46 ]

Heb veel ervaring met alle Citroëns, zowel BX, CX, ZX, Xsara, Xantia, XM

Mijn ervaring is dat ZX en Xsara wel fijn rijden, maar onvergelijkbaar zijn qua veercomfort met de hydraulische exemplaren zoals BX, XM, CX.

Wel is een Xsara een erg fijne en moderne gezinsauto tegen een meer dan redelijke prijs.

Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande Xsara op marktplaats.
Dat is geen geld en nog niet eens onderhandeld.
Persoonlijk zou ik daar voor gaan als het een auto betrof waar ook mijn vrouw in moest rijden. Die stuur ik echt niet weg in een BX. Rijdt wel fijn, maar de kans dat je ergens strandt is veel groter. Ik kan dan wel storingen verhelpen, maar over het algemeen (let op!) kunnen zij dat niet.
Dus ga voor leuk en vooral betrouwbaar.

 

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/citroen/54133227.html?return=eJwdiu0KgyAYRu8lqJ/qm/tUZNSNDNeCJFPRN9Y2du/T/jycc3i0APE1gskk4HAR1SP6VxrlhBgEpbMPoyOLjjMGqzUm4izVK/p7ooPB6EdHB2BAJlzsbbMKmmdS6GveQc17m6e77tSWxHbEjB8TCm6lApwZL/bOdoQT8HzufTJZ2yYoqOTvD4cYMc0=&df=1&p=2&fta;=

Profiel  
 
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 29-11-2005

Gepost: 13 oktober 2006 03:25 PM
  [ # 47 ]

Een BX 1.9 TZI is zeker niet de zuinigste auto. Af en toe de fiets pakken en ‘normaal’ en anticiperend rijden, dus niet gassen - remmen etc. Sja, er zijn een aantaal voor- en een aantal tegenargumenten.

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 03:52 PM
  [ # 48 ]

Ach, ik denk niet dat de TZI veel onzuiniger is dan de 16v en ook daarmee kan je prima 1 op 14 rijden hoor..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 04:04 PM
  [ # 49 ]
Simpele Ziel schreef:

Ach, ik denk niet dat de TZI veel onzuiniger is dan de 16v en ook daarmee kan je prima 1 op 14 rijden hoor..

Misschien moet jij vandaag geen denkwerk doen Wink

Even serieus: er zit best een verschil in auto’s met kat (een DDZ) en zonder kat (b.v. jouw ex-D6C).
De 19 TZi DDZ-motor staat niet bekend als extreem zuinig en hij is ook nog ‘gezegend’ met een tamelijk korte bak (voor een 8v). Hou het maar tussen 8,5 & 10l/100km (oftewel tussen 1: 10 en 1: 12), dan heb je het echt wel gehad.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 04:12 PM
  [ # 50 ]
rb schreef:

Misschien moet jij vandaag geen denkwerk doen Wink

Een beter idee heb ik vandaag nog niet gehoord Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 13 oktober 2006 05:14 PM
  [ # 51 ]
Simpele Ziel schreef:

Ach, ik denk niet dat de TZI veel onzuiniger is dan de 16v en ook daarmee kan je prima 1 op 14 rijden hoor..

Denken of weten? De 1.9 staat er om bekend een zuipschuit te zijn. Rond 1 op 10.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 oktober 2006 06:00 PM
  [ # 52 ]
Handjes schreef:
Simpele Ziel schreef:

Ach, ik denk niet dat de TZI veel onzuiniger is dan de 16v en ook daarmee kan je prima 1 op 14 rijden hoor..

Denken of weten? De 1.9 staat er om bekend een zuipschuit te zijn. Rond 1 op 10.

het ligt nogal aan over welke 1.9 motor je hebt.

1.9 TRS automaat, 1,9 Sport zijn zeer onzuinig. Je krijgt ze nauwelijks zuiniger dan 1 op 10.

1.9 GTI U9 of 1.9 GTI 16v U9 zijn met enige goede wil niet bijzonder dorstig. Met een rustige rijstijl is 1 op 13 best haalbaar. Of je dat moet willen is de vraag.

Deze discussie is wel wat offtopic in het kader van dit draadje. Ik denk dat TS gewoon het beste kan kijken naar Saxo/ZX/Xsara.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 13 oktober 2006 10:28 PM
  [ # 53 ]
Xsara_Coupe schreef:
Alcyone schreef:

het rijdt lekkerder en leuker dan de nep-peugeot’s ZX en Xsara.

Ahum Rolling Eyes  Rolling Eyes

Ik heb zelf toevallig zo’n nep-peugeot en ik kan je meedelen dat t een heerlijke auto is! En voor het leuker rijden moet je toch echt bij de xsara’s zijn. Echte bochtenauto’s!
En je snapt ook wel dat dit soort opmerkingen niet kunnen op een citroen forum Wink Tis geen BX forum Twisted Evil

Wat is er mis met het geven van mijn mening? Voel je je aangevallen door het hoge aantal posts in het BX gedeelte?  Smile

Dat jij van bochten nemen houdt vind ik prima maar de meeste citroenrijders hoeven niet zo hard mogelijk door een bocht.

Het spijt me het je te moeten zegggen maar van de 90 verschillende auto’s waar ik in heb gereden, waarvan 30 in de laatste vijf weken ivm werk, bungelt de Xsara Coupe helaas ergens onderaan. Zelfs de Golf III reed prettiger Crying or Very sad

De jaren negentig zijn wat mij betreft een rot decennium wat Citroen betreft. Totaal karakterloze dashboards, ingetogen design door verlegen ontwerpers en management. De enige modellen die ik kan waarderen zijn de XM type 1, (wat een ontwerp van de jaren tachtig is) en de Xsara Picasso. Al het andere nineties spul moet en wil ik nooit.

En hiermee haal ik mijn eigen opmerking onderuit dat een lelijke auto wel went.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 13 oktober 2006 10:37 PM
  [ # 54 ]

Ik ken geen enkele BX 1.9 die zuinig is. Op de diesels na dan. Het vergt gewoon veel discipline maar met alleen snelweg kom je wel uit op 1 op 14 tot 1 op 15, maximaal 100KM/H. In de stad is het qua verbruik erg vervelend. Zeker geen auto om alleen boodschappen mee te doen!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 16 oktober 2006 01:55 PM
  [ # 55 ]

Hoewel mijn vrouw de BX lelijk vindt heb ik toch de vrije hand om, als ik wil, een BX aan te schaffen. Het staat voor mij echter wel vast dat het een Xsara of een Xantia gaat worden.

Begrijp dat Xantia dus toch wel duur is in het onderhoud (iig duurder dan een Xsara)?

Als de keuze eenmaal gemaakt is, is het gewoon een kwestie van wensen invoeren op autotrader, even bellen voor proefritje en voila!

Wat betreft Xantia begreep ik van een oud-collega dat de 1.6 motor eigenlijk te licht is. De 2.0 is erg leuk maar drinkt uiteraard weer wat meer. Zijn conclusie: neem een 1.8 motor. Hij raadde geen 16-klepper aan omdat deze motoren toch wat meer storingen hebben.

Brand los!!  Wink

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 16 oktober 2006 03:04 PM
  [ # 56 ]
Willeam schreef:

Hoewel mijn vrouw de BX lelijk vindt heb ik toch de vrije hand om, als ik wil, een BX aan te schaffen. Het staat voor mij echter wel vast dat het een Xsara of een Xantia gaat worden.

Begrijp dat Xantia dus toch wel duur is in het onderhoud (iig duurder dan een Xsara)?

Als de keuze eenmaal gemaakt is, is het gewoon een kwestie van wensen invoeren op autotrader, even bellen voor proefritje en voila!

Wat betreft Xantia begreep ik van een oud-collega dat de 1.6 motor eigenlijk te licht is. De 2.0 is erg leuk maar drinkt uiteraard weer wat meer. Zijn conclusie: neem een 1.8 motor. Hij raadde geen 16-klepper aan omdat deze motoren toch wat meer storingen hebben.

Brand los!!  Wink

De lichtere motoren in auto’s vind ik altijd te licht.
Het maakt de auto’s trager dan ik wenselijk vind, en een te lichte motor verbruikt vaak meer brandstof dan een juist gedimensioneerde motor.
Overmatig zware motoren verbruiken natuurlijk ook meer dan nodig is.
Ik houd niet van auto’s waarbij er niets gebeurt wanneer je het gaspedaal intrapt.

De BX is nu een wat ouder ontwerp waardoor onverwacht onderhoud kan opduiken, maar hij rijdt fantastisch (motor: zie mijn opmerkingen hierboven) en bovendien is het een voor zijn tijd behoorlijk geavanceerd ontwerp door de toepassing van kunstoffen.
Ik heb een 1.9 RD gehad die zeer goed voldeed, en een tijd rondgereden in een GT met 1.9 injectiemotor die net zo snel was als de toenmalige Golf GTI, maar comfortabeler.

Over de kunststoffen: begin jaren ‘80 was in Belgie de nu nog steeds niet opgespoorde Bende van Nijvel actief met overvallen op Delhaize supermarkten.
Rijkswacht-BX’en werden beschoten.
Bij Citroen-dealers hingen posters waarop was te zien hoe de kogels waren afgeketst op de kunststof motorkap, daardoor het leven reddend van de inzittenden.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 oktober 2006 03:54 PM
  [ # 57 ]

Sorry; ben ik het totaal niet mee eens!
De gewone 8-klepper is over het algemeen zuiniger,maar mist een beetje oemph op snelheid.
Geen probleem als je geen asfaltjakkeraar bent; met zijn 108 pk heeft hij meer dan genoeg power voor het dagelijkse woon-werken.
Tis ook een fantastische trekker,beter als de 16-klepper…
En ja: ik heb in beide gereden (1.8 welteverstaan,niet de 2-liter).

Wat onderhoud betreft: afhankelijk van wat je zelf doet vond ik de Xant wel meevallen eigenlijk.
Een koppeling vervangen wordt wel prijzig in verhouding met een Xsara (+/- €700),maar dat hoeft dan ook meestal pas rond de 2 ton.
Ik herhaal maar wat ik in een eerdere post heb vermeld: het enige wat me tegenstond uit de Xant (serie I welteverstaan) waren de stoelen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 16 oktober 2006 04:14 PM
  [ # 58 ]
M&M schreef:

Ik heb ook 8v en 16v motoren gehad ( 2.0 ) , maar qua zuinigheid kon bij mijn rijstijl de 8v niet aan de 16v tippen ....

Oftewel is de 16V niet schokkend zuiperiger dan een 8V?

De meeste Xantia’s die aangeboden worden zijn 1.8 16V. Lijkt me een vrij standaard uitvoering dus. 2.0 is wellicht wat overdreven voor gewoon werkverkeer, kost me onnodig benzine.

Met die charade is mn vrouw echter wel wat gewend qua optrekken. Dat is soms net een straaljager.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 16 oktober 2006 04:23 PM
  [ # 59 ]

De 1.8 16V is zeker wel zuiniger dan de 8V. Althans, als je rijstijl niet al te lomp is…
En de 16V onbetrouwbaarder dan de 8V? Volgens mij juist andersom.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 16 oktober 2006 05:20 PM
  [ # 60 ]
hogervp schreef:
mpostma schreef:
ZX-Enschede schreef:

Een ZX uit de tweede serie met een 1.8 of een 2.0 blok zou toch ook een serieuze optie moeten kunnen zijn.

Uit rationeel oogpunt een heel verstandige keus. Én een fijne rijdersauto!

Als TS uit een Charade of 2CV komt, denk ik dat een 1.4 of 1.6 ruimschoots voldoet Wink Een 1.8 of 2.0 is wel leuker natuurlijk Very Happy

Al zal je merken dat je met een 1.8 of 2.0 weer een hogere brandstofrekening voor je kiezen krijgt. De 1.6 lijkt me dan een erg goed compromis.
Patrick

Ik vond de 1.6 in een zx nou niet echt het toonbeeld van zuinig Confused
Veel hoger dan 1 op 13 kwam ik toch echt niet.  1 op 12 was gemiddeld.
(dat is overigens in de xantia ongeveer gelijk ook al is de xantia zwaarder)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook