Versleten motorsteun?
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 oktober 2006 10:20 PM

Ik heb in de zoekfunctie gepoogd te achterhalen hoe ik kan bepalen of mijn motorsteun versleten is: ze bonkt bij optrekken en soms bij het nemen van een bocht en bij afremmen op de motor aan de rechterkant.
Bij een kijkje in het vooronder van mijn wagen,zag ik wel dat de bout van de steun loszat van het rubber element,maar er zit zo te zien ook iets van een stelmogelijkheid op…niet?
Onder de bout zit iets wat lijkt op een veerschotel,of moet dit element vastgevulcaniseerd zijn met het rubber?
Wie?
Zo ja: waar kan ik de motorsteun krijgen,en wat zijn ongeveer de kosten?
Vervang je beide ineens,net als remblokken etc?

EDIT:
ik zit net bij Citrotech op de site te kijken en kom tot de ontdekking dat de bout los hoort van het rubber… Surprisedops:
De vraag blijft echter staan: hoe kom ik er nou achter dat de steun versleten is?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 oktober 2006 11:35 PM
  [ # 1 ]

ik neem aan de je bedoeld: motersteunen
er zijn er namelijk 2.

maar in 8 van de 10 gevallen gaat het om de rechter daar deze vlak bij het uitlaatspruitstuk zit en het dus qua temperatuur flink te verduren krijgt.

het vervangen is eenvoudig: beide bovenste moeren van beide steunen er helemaal afdraaien dan een flink houten blok op een garagekrik leggen deze onder je oliecarter rijden en dan met beleid je moter omhoog krikken.
door nu de pen van de motersteun op en neer te bewegen (verticaal)kan je controleren of deze versleten is/zijn.
zodra je pen helemaal vrij is (van het ophangoog) kan je deze vervangen.ik zou ze beide vervangen (dan weet je dat beide steunen goed zijn). en hoef je alles niet nog een keer te doen Wink

Oh ja, ze zitten op 50,- euro p/st Surprisedops:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 oktober 2006 12:51 PM
  [ # 2 ]

Ik ben er niet zo’n fan van om je blok op te krikken omdat je daar vaak de flexpijp mee molt. Zelf draai ik ook de houder op het blok los (drie boutjes) om de motor steunen te verwijderen.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 oktober 2006 01:42 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad, die flexibele pijp legt zo het loodje (hoewel die nieuwe, gevlochten pijpen beter lijken te zijn). Beter: alle verbindingen losmaken. Cool

Citroen!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 oktober 2006 04:03 PM
  [ # 4 ]

Ik moet echter met schaamrood op de kaken Surprisedops:  Surprisedops:  bekennen dat ik de oorzaak al gevonden heb: een van de rubbers van de middendemper was geknapt,waardoor de ophanging tegen de demper aanroffelde…
Rubbertje van drie euro dus.
Neemt natuurlijk niet weg dat mijn vraag op zich goed beantwoord is: het was me niet echt duidelijk hoe je een versleten motorsteun kunt ontdekken….nu wel.
Bedankt voor het meedenken!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook