1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Compressor versus turbo
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 10:19 PM

Wat is het verschil tussen een turbo en een compressor als je kijkt naar de vermogenswinst/winst in trekkracht die je ermee boekt ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 13 oktober 2006 10:30 PM
  [ # 1 ]

Geen verschil, behalve dat de compressor heel iets vermogen vreet omdat ie via de nokkenas aangedreven wordt.
Compressor is een turbo aangedreven door een riem, turbo is een turbo aangedreven door uitlaatgassen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 10:32 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan (maar wil gewoon meer weten) en heb begrepen dat een turbo door het op gang komen pas bij hogere toerental veel vermogenswinst levert en dat een compressor dit ook al bij lage toerentallen doet. Krukas gaat sneller -> compressor gaat sneller. Meteen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 13 oktober 2006 10:40 PM
  [ # 3 ]

Een compressor moet het meer van lagere toeren hebben (uitzonderingen daar gelaten), aangezien de meeste compressors niet zo goed tegen veel toeren kunnen. Een turbo heeft daar geen enkel probleem mee.
Bij een turbo die te groot is heb je meestal niet zoveel effect onderin, aangezien hij eerst moet opspoelen, een kleinere zal juist onderin veel geven en bovenin wat minder. Dit kan echter goed verbeterd worden met een goeie dumpvalve, waardoor de turbo beter op toeren kan blijven.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 oktober 2006 10:48 PM
  [ # 4 ]

Een turbo’s en compressors doen eigenlijk hetzelfde, ze persen lucht samen om de effectieve motorinhoud te vergroten. Als je 2.5 liter lucht bij normale omstandigheden in de motor krijgt (~1 bar), dan wordt het 5 liter bij ~2 bar… dat is de basis.

Het verschil tussen beide zit hem dan ook in de aandrijving. Een compressor krijgt zijn aandrijving van de krukas, en neemt zo dus een beetje energie weg die anders naar de wielen zou gaan. Een turbo wordt aangedreven door de hete uitlaatgassen. De thermische energie daarvan gaat normaal gewoon verloren. Een motor moet natuurlijk wel weer wat harder werken om de uitlaatgassen door de turbo heen te persen, maar niettemin is een turbo efficienter dan een compressor, juist omdat die uitlaatgaswarmte normaal verloren gaat.

Dat is eigenlijk het verschil…. turbo’s zijn cooler naar mijn bescheiden mening, om nog een paar redenen….

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 10:48 PM
  [ # 5 ]

Misschien een erg basic-vraag, maar wat is een dump valve en hoe werkt die ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 13 oktober 2006 11:06 PM
  [ # 6 ]

Een dumpvalve wordt aangedreven door een vacuumleiding die vanaf je gasklephuis komt.
Als je het gas los laat, wordt er een vacuum gecreeerd die dan ook de dumpvalve aanstuurt. Deze “overdrukklep” gaat dan op en zorgt dat de overtollige druk afgevoert wordt. De uitlaatgassen blijven immers nog even doorgaan en houden de turbo nog even op toeren, maar de druk kun je niet kwijt omdat je gasklep (deels) dicht zit. Doordat de overdruk afgevoert wordt slijt de turbo minder hard en kan hij beter op toeren blijven.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 oktober 2006 11:06 PM
  [ # 7 ]

Even kort:

de opbouw is als volgt:
Luchtinlaat(luchtfilter)-> Turbo -> gasklep -> inlaatspruitstuk-> Cilinders

Bij volgas heb je dus een vrije doorstroming van dat alles.
Maar als je de gasklep nu dus sluit dan zou de turbo overdruk opbouwen en dus afremmen.
Als je nu op dit traject een afblaasventiel(dumpvalve) plaats, dan bouwt de turbo geen druk op maar zou hij vrij door blijven spinnen, wat natuurlijk wel makkelijk is met schakelen, want op deze manier hoeft de turbo niet vanaf stationair toerental op te spoelen.

EDIT: Eelco was me voor Surprisedops:

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2006 11:25 PM
  [ # 8 ]

VW heeft ook een leuke variant op turbo’s en compressors
die heeft ze gewoon allebei op een 1.4 motor geplaatst, het restultaat is 170 pk Wink

Gegevens

schroef ze er bij mij maar op Cool

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 14 oktober 2006 12:26 AM
  [ # 9 ]

Wat is uniek buiten de gewone turbo’s om?

-Volkswagens met de G-laders.
-Mazda met de comprex laders.
-Mercedes met de compressors.
-Amerikaanse auto’s met blowers.

Buiten deze speciale gevallen zijn er ook heel veel verschillende vormen van gewone uitlaatgastubo’s, o.a. met geregelde luchtstroom in de turbo dmv schoepen etc.

Weer genoeg om te googelen… en te leren.

 
 
 
 
 

Emiel

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 oktober 2006 01:01 AM
  [ # 10 ]

Dankje voor de links !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 16 oktober 2006 02:54 AM
  [ # 11 ]

Een bekend voorbeeld van de toepassing van mechanisch aangedreven inlaatluchtcompressors zijn de “Blower Bentley’s” uit de jaren ‘30 met hun 3.5 liter 6-cilinders met de Roots Blower gemonteerd vooraan op bumperhoogte. Mechanische blowers werden ook toegepast op veel kleinere auto’s als de toenmalige MG’s.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 oktober 2006 05:01 PM
  [ # 12 ]
Keezx schreef:
sans-pareil schreef:

verloren. Een motor moet natuurlijk wel weer wat harder werken om de uitlaatgassen door de turbo heen te

Nee

Hmmm. Dit is wat onduidelijk, maar er even vanuitgaande dat je het er niet mee eens bent… het uitlaattraject is t.o.v. niet geblazen bekneld bij een turbo. Zit namelijk een turbine wiel in de weg. Deze gaat draaien door de langskomende uitlaatgassen, die door de uitlaatslag uit elke cylinder worden geduwd. Dit turbinewiel draait niet geheel vrij, want deze zit aan een as. Op seze as zit nog een turbinewiel welke zorg draagt voor een hogere druk in het inlaatspruitstuk (waardoor er meer benzine bij kan worden gespoten, voor een grotere effectieve motorinhoud). Het samenpersen van deze lucht kost energie, energie die ontrokken wordt aan de uitlaatgassen. Hoe dan ook zal dit extra energie vergen van de uitlaatslag van elke zuiger, wat afneemt van de energie aan de krukas. Efficienter dan een supercharger, maar het is niet zo dat een turbo geblazen moet met een druk van +0.5 bar gelijk 50% meer vermogen levert. Er zijn verliezen, de energie van gassen door de turbo pompen is hier een deel van (nog even los van compressie verlaging tegen kloppen e.d.).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2006 05:27 PM
  [ # 13 ]

Er zit gewoon nog zoveel energie in de uitlaatgassen dat het verlies om de turbo aan te drijven heel klein is en zeker niet opweegt tegen de winst die je eruit haalt…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 oktober 2006 05:29 PM
  [ # 14 ]

Maar dat verlies is er wel.. Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2006 05:52 PM
  [ # 15 ]

er zit zoooveeel energie nog in de uitlaatgassen dat dat echt niet veel is hoor.

Een compressor geeft op aandrijf vlak meer verlies… (vraagt een paar PK’s van de motor)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook