2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
2.5TD kop
Gepost: 17 oktober 2006 12:11 AM
  [ # 16 ]

ja tuurlijk.
Maar als er een zeer kortstondige hoge thermische belasting is word de koelvloeistof daarom niet onmiddelijk warm, dus kan het ook niet gemeten worden.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 17 oktober 2006 12:14 AM
  [ # 17 ]
Citroenbx schreef:

electrische waterpomp die meer debiet leverd dus…

Een rol speelt:
- ontwerp koelkanalen cilinderkop
  - thermische belasting plaatselijk te hoog
- debiet koelvloeipomp
  - thermische belasting te hoog
- (indien aluminium) gebruik koelvloeistof met corrosie-inhibitors
  - verstopping koelvloeistofkanalen

Maar misschien speelt ook een rol:
- openingsdruk radiatordop
  - kookpuntsverhoging
    - dampbellen door te laag kookpunt
  - lozen koelvloeistof
    - dampbellen door te weinig vloeistof
- werking thermostaat
  - lokaal beperking doorstroming
- hoeveelheid koelvloeistof
  - dampvorming en plaatselijk thermische overbelasting

Kan iemand nog meer verzinnen (of wegstrepen)?

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Gepost: 17 oktober 2006 12:20 AM
  [ # 18 ]

Tuurlijk dat het ontwerp veel bepaald, maar als het puur te hoge thermische belasting zou zijn zou het ook moeten voorkomen bij nieuwe auto’s…

En met het verhaal van de afbrokkelende schijf denk je natuurlijk recht aan het puntje “verstopping koelvloeistof kanalen”.

Maar echter van 1 keer te stampen vanaf 1500toeren zal het ook niet zijn…

je zou al de exacte omstandigheden moeten kennen waarin die koppen scheuren, maarja, das niet te doen.

Ook nog zoiets, bij de garage waar ik altijd voor men occasiestukken ga hebben ze nog NOOIT een XM met gescheurde kop binnengekregen, en als je ziet wat die binnenkrijgen van auto’s en wrakken is het geen toeval meer…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 18 oktober 2006 10:27 PM
  [ # 19 ]

Volgens Citroen dealer Ruesink hadden hun nog nooit een kapotte 2.5td gehad met kop problemen. Volgens hun was het geen probleem, zolang je ze maar netjes warm reed.

Waar vind ik die plastic schijf overigens ?

En hoe haal ik dat ding eruit ?

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Gepost: 19 oktober 2006 12:54 AM
  [ # 20 ]

tja, dat heb ik bij de garage hier ook gehoord…

(hoe zit het met het sloop 2.5TD blok???)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 oktober 2006 02:14 AM
  [ # 21 ]

die schijf zit in je expansie vat als je hem open draait (koud!!!) dan zie je hopelijk nog een rood staafje van de niveau indicatie dit staafje zit vast aan die schijf als je dit staafje even duwt merk je dat hij gelijk afbreekt.
om het zooitje er uit te halen moet je het vat uitbouwen, daarna met een schroevendraaier even flink gaan ragen in het vat.
de schijf knapt in allemaal stukjes die je met je vinger in het vat nog kleiner kunt maken, je drukt ze zo kapot.

flink schudden tot alles er uit is, dan uitspoelen met water een paar keer!!
en zeker weten dat alles er uit is.

de schijf zit opgesloten tussen de 2 helften van het vat en niet gelijmt ofzo.
dus alles is er vrij gemakkelijk uit te halen.


succes, laat even weten of hij nog heel was!!

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 19 oktober 2006 04:13 AM
  [ # 22 ]
Simmetje schreef:

Volgens Citroen dealer Ruesink hadden hun nog nooit een kapotte 2.5td gehad met kop problemen. Volgens hun was het geen probleem, zolang je ze maar netjes warm reed.

Dan is het gewoon een kwestie van een combinatie van verschillende materialen met verschillende uitzettingscoefficienten.

Ik houd mijn motor altijd laagbelast en beneden de 2000 rpm totdat de koelvloeistoftemperatuurmeter op zijn normale bedrijfsstand is aangekomen. Mede daardoor verbruikt mijn HDi nog steeds geen druppel olie.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 oktober 2006 12:00 AM
  [ # 23 ]
Simmetje schreef:

Volgens Citroen dealer Ruesink hadden hun nog nooit een kapotte 2.5td gehad met kop problemen. Volgens hun was het geen probleem, zolang je ze maar netjes warm reed.

Om me er even mee te bemoeien:

Ik heb een 2.5TD met standkachel. Dwz deze auto heeft nooit een koude start. Rijd ook altijd de eerste 10km rustig. Bij km stand 130000 begon t me op te vallen dat er na een rit veel druk op het koelsysteem stond. Dit is zonder dat ik het door had steeds erger geworden. Bij 225000 km is een waterslang van binnenuit kapotgescheurd door de hoge druk.
Kop was gescheurd.
Overigens is mn expansievat geheel intact. Verder dat punt van de waterpomp, in 97 is er een nieuw type opgekomen, dacht met iets grotere diameter.
Op een Duits forum wordt overigens beweerd dat de problemen veroorzaakt worden door de watergekoelde intercooler, die zou t water teveel verwarmen. Wordt daar vaak? vervangen door 2.1 susteem.

Jaap

Profiel  
 
Gepost: 20 oktober 2006 12:26 AM
  [ # 24 ]

Als je koelwaterslang lang binnendoor openscheurt door zeer hoge druk is het niet onlogisch dat je kop scheurt…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 20 oktober 2006 12:58 AM
  [ # 25 ]
Citroenbx schreef:

Als je koelwaterslang lang binnendoor openscheurt door zeer hoge druk is het niet onlogisch dat je kop scheurt…

De druk komt van de verbrandingsgassen dus eerst wordt de kop ondicht en dan barst blijkbaar in jouw geval de koelwaterslang.
Wees blij dat je kachel het niet ook heeft begeven.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met de lekke cilinderkoppakking van de VM-diesel in mijn Range Rover, bij de VM (Range Rover TD, Rover, Alfa 164) met zijn 4 aparte cilinderkoppen met gemeenschappelijk klemsysteem een bekend probleem.

N.B.: Bij de VM-diesel bleek ook de opnemer van de temperatuurmeter op een verkeerde plaats in de cilinderkop te zitten (zodat een hoge temperatuur pas te laat wordt aangegeven) en die wordt gewoonlijk verplaatst naar het andere eind van de kop.

Verder kan het ook nog zijn dat standaard een bij te hoge temperatuur opengaande koelwaterthermostaat is gemonteerd.

Overigens wordt er in Duitsland over het algemeen wel even iets sneller gereden, en over grotere afstanden, dan hier.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Gepost: 20 oktober 2006 01:02 AM
  [ # 26 ]

was in dit XM geval de koppakking erdoor(waardoor druk in het koelsysteem komt) of was de kop toen al gescheurd, wat dus ook voor overdruk zorgt…

Ik denk dat het in het algemeen een kwestie is van goed onderhoud, als je koppakking erdoor is NIET doorrijden, kop laten vlakken en afpersen…

mja, het zijn en blijven speculaties hé Crying or Very sad

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 20 oktober 2006 01:33 AM
  [ # 27 ]
Citroenbx schreef:

<snip>
mja, het zijn en blijven speculaties hé Crying or Very sad

Er zijn ook (op alle gebied) fabrieken die niet altijd vertellen wat ze zelf hebben ontdekt…

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Gepost: 20 oktober 2006 01:35 AM
  [ # 28 ]

tuurlijk, fouten toegeven is moeilijk hé...

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 20 oktober 2006 01:42 AM
  [ # 29 ]
Citroenbx schreef:

tuurlijk, fouten toegeven is moeilijk hé...

Vooral kostbaar denk ik.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Gepost: 20 oktober 2006 01:47 AM
  [ # 30 ]

als het onmiddelijk is na het uitkomen wel, maar nietmeer na 15jaar Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook