Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik draai maar steeds linksom aan de stelschroef van de koppelingsregelaar maar ik merk totaal geen verschil. Wegrijden doet ze soepel dus de centrifugaalregelaar werkt goed, schakelen tussen 2-3-4 is gewoon knudde, niks soepel maar gewoon koppeling laten knallen.
Ontluchten heb ik gedaan, andere instellingen zijn goed, koppelingsregelaar volgens het boekje ingesteld op de as van de carb. Het moet echt iets met die koppelingsregelaar zijn, aangezien die half uit elkaar is geweest door trillingen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe kan dat ding uit elkaar? Heeft iemand wellicht een passage uit het revisiewerkplaatsboek voor me? Kan het zijn dat die veer is opgerekt? Is er wellicht nog roet in het eten te gooien door die pal onder het schakelcommando?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Zeg, even een vraagje, hoe zit het met ontkoppelen? (ontkoppelingscilinder defect/gebroken van binnen)
Heb je alleen last met opschakelen, of met op- en terugschakelen?
Ik vind het een beetje vreemd dat je er in alle versnellingen last van hebt, maar het voordeel is wel dat het vermoedelijk om slechts één onderdeeltje gaat wat niet (meer) goed werkt.
Helaas, ik zit momenteel meer te klungelen met de afstelling van zo’n geheel bij een 23 ie versie, en dat verschilt deels van een carb versie. De details zijn anders uitgewerkt, maar het principe blijft hetzelfde lijkt mij.
Succes ermee, ik blijf het volgen, en ik hoop dat je antwoord hebt op bovenstaande vraag.
Ik weet welke vervelende ervaring het is, en niet lekker schakelende bak…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
superpetur schreef:Zeg, even een vraagje, hoe zit het met ontkoppelen? (ontkoppelingscilinder defect/gebroken van binnen)
Heb je alleen last met opschakelen, of met op- en terugschakelen?
Ik vind het een beetje vreemd dat je er in alle versnellingen last van hebt, maar het voordeel is wel dat het vermoedelijk om slechts één onderdeeltje gaat wat niet (meer) goed werkt.
Helaas, ik zit momenteel meer te klungelen met de afstelling van zo’n geheel bij een 23 ie versie, en dat verschilt deels van een carb versie. De details zijn anders uitgewerkt, maar het principe blijft hetzelfde lijkt mij.Succes ermee, ik blijf het volgen, en ik hoop dat je antwoord hebt op bovenstaande vraag.
Ik weet welke vervelende ervaring het is, en niet lekker schakelende bak…..MVG, Peter
Ontkoppelen gaat goed, het is echt puur het koppelen.
Morgen maar eens bellen met Jansen uit Bennekom, of ze nog zo’n ding hebben liggen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, kijk eens naar de veer in de hydraulische cylinder bij de koppeling. Die zijn vaak gebroken en dat kan heel vervelend koppelen tot gevolg hebben.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DriverD schreef:Inderdaad, kijk eens naar de veer in de hydraulische cylinder bij de koppeling. Die zijn vaak gebroken en dat kan heel vervelend koppelen tot gevolg hebben.
Is er een manier om dat kreng te testen zonder de halve auto te demonteren?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De halve auto hoeft er niet voor uit elkaar, maar de cylinder zelf moet wel open, en dat gaat beter als je eerst de cylinder uit de auto haalt
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DriverD schreef:De halve auto hoeft er niet voor uit elkaar, maar de cylinder zelf moet wel open, en dat gaat beter als je eerst de cylinder uit de auto haalt
Dat betekent dus koplamp-as, luchttunnel en radiateur verwijderen. Zijn die veren nog te krijgen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
superpetur schreef:
Helaas, ik zit momenteel meer te klungelen met de afstelling van zo’n geheel bij een 23 ie versie, en dat verschilt deels van een carb versie. De details zijn anders uitgewerkt, maar het principe blijft hetzelfde lijkt mij.
MVG, Peter
ik meende dat jij dat afgelopen zaterdag fff zou doen met ds23man
ben je er nog niet uit :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
DriverD schreef:
Dat betekent dus koplamp-as, luchttunnel en radiateur verwijderen. Zijn die veren nog te krijgen?
bedoel je deze regelaar:................
of deze achter de stelbout:
als je deze bedoeld dan kan het gewoon met een lange dop en ratel
2 x boutje 11 of 12 dacht ik…......
en hoeft dus niet:
Alcyone schreef:
Dat betekent dus koplamp-as, luchttunnel en radiateur verwijderen. Zijn die veren nog te krijgen?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
citroen23 schreef:DriverD schreef:
Dat betekent dus koplamp-as, luchttunnel en radiateur verwijderen. Zijn die veren nog te krijgen?
bedoel je deze regelaar:................
of deze achter de stelbout:
als je deze bedoeld dan kan het gewoon met een lange dop en ratel
2 x boutje 11 of 12 dacht ik…......
Nou, ik vermoed het probleem dus in de bovenste foto, terwijl DriverD het probleem verwacht in de onderste.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ff voor de duidelijkheid: De koppelingscylinder zit ACHTER de stelbout op de onderste foto.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DriverD schreef:Ff voor de duidelijkheid: De koppelingscylinder zit ACHTER de stelbout op de onderste foto.
Dat wist ik
Maar ook dat het niet leuk is om bij dat ding te komen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
heb je die bovenste regelaar/foto wel geinstalleerd onder een bepaalde voorspanning ??
je gaat dus iets van een halve slag tegen de veer indraaien (je voelt dat hij opspand) dan een spijker o.i.d. in de zijkant van de regelaar waar een gaatje inzit; dan installeren ,na installatie de spijker eruithalen en testen maar…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het is voor het goede doel….
Citroen!
Re: Koppelingsregelaar defect?
Alcyone schreef:Is er wellicht nog roet in het eten te gooien door die pal onder het schakelcommando?
Nee; je onkoppeld dan het gehele gebeuren (dit ivm het evt aanslingeren van de auto zodat hij dan niet in z’n versnelling staat…. ops: )
vraag maar na bij blooper 63
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
citroen23 schreef:heb je die bovenste regelaar/foto wel geinstalleerd onder een bepaalde voorspanning ??
je gaat dus iets van een halve slag tegen de veer indraaien (je voelt dat hij opspand) dan een spijker o.i.d. in de zijkant van de regelaar waar een gaatje inzit; dan installeren ,na installatie de spijker eruithalen en testen maar…....
Jazeker!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY