Willeam schreef:Hoewel mijn vrouw de BX lelijk vindt heb ik toch de vrije hand om, als ik wil, een BX aan te schaffen. Het staat voor mij echter wel vast dat het een Xsara of een Xantia gaat worden.
Begrijp dat Xantia dus toch wel duur is in het onderhoud (iig duurder dan een Xsara)?
Als de keuze eenmaal gemaakt is, is het gewoon een kwestie van wensen invoeren op autotrader, even bellen voor proefritje en voila!
Wat betreft Xantia begreep ik van een oud-collega dat de 1.6 motor eigenlijk te licht is. De 2.0 is erg leuk maar drinkt uiteraard weer wat meer. Zijn conclusie: neem een 1.8 motor. Hij raadde geen 16-klepper aan omdat deze motoren toch wat meer storingen hebben.
Brand los!!
1.6 is een fijne motor voor in de xantia maar snel is het niet, daar moet je rekening mee houden. Mijn gemiddelde verbruik bij de xantia met 1.6 motor ligt ergens tussen de 1 op 11 en 1 op 14, met uitschieters naar 1 op 16.
een 2.0 8v is dorstig als je denkt dat je gaspedaal een aan en uit knop is.
(maar welke auto is dan niet dorstig) In mijn vorige xantia reed ik gemiddeld 1 op 14 met uitschieters naar 1 op 9 en 1 op 16,5.
het is maar net welke rijstijl je aanhoudt dus. Bij de 1.6 zal je bij stevig trappen wat zuiniger zijn en bij de 2.0 ben je zuiniger als je gewoon rustig rijdt is mijn ervaring.
de 1.8 heeft overigens maar 10pk meer dan de 1.6 dus echt heel veel sneller zal die niet zijn en heel veel zuiniger ook niet.
de 1.8 16v waar ik mee proefgereden heb voelde onderin wat lui aan en was voornamelijk wat stiller. Verder weinig verschil met de 8v motoren.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Willieam, t.a.v. de Xantia
Belangrijkste reden om een 8v te laten staan is dat de 1.8 & 2.0 8v motoren uitgefaseerd zijn vanaf 1995 (handbak) en 1998 (automaat). Laat een 8v alleen al staan omdat er een oude verpakking omheen zit, zeg maar zelfde bezwaar als de BX. Je krijgt de leeftijd van de auto cadeau bij de meest 8v-motoren wink.. De 1.6 8v is wel geleverd t/m september 1997. Een 1.6 is naar mijn mening wat aan de krappe kant voor het gewicht van de Xant.
Hoofdzakelijk in de type 2 vanaf 1998 is er als opvolger van de 1.6 een andere 1.8 8v (90pk) geleverd, helaas ook in een actiemodel zonder airco (Deauville) -> laat die Deauville maar staan. Die 1.8 90pk motor schijnt erg soepel te zijn.
Technisch Een 16v motor heeft als extra voordeel t.o.v. de 8v dat er hydraulische klepstoters zijn gemonteerd, zodat kleppen stellen niet meer noodzakelijk is.
Verder is het zo dat de 1.8 & 2.0 16v ‘onderin’ iets minder oemph hebben, maar dat komt omdat deze gekoppeld zijn aan langere versnellingsbakverhoudingen (= minder toeren bij dezelfde snelheid) dan de vergelijkbare 8v’s. M.a.w de 16v is iets moderner, efficienter en meer betrouwbaar, geen redenen om ‘m te laten staan.
Haha
Ik zou tegen de TS zeggen, maak eens een proefrit met een Xant en een Xsara in de buurt. Volgens mij is er toch nog best een verschil tussen die 2.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Aha, bedankt voor de zeer nuttige info!!!!!!
Er speelt natuurlijk nog wat mee. Het ‘broertje’ van mn vrouw, mn zwager dus, heeft onlangs z’n eerste auto gekocht, een VW Golf.
Het idee om hem zometeen de sleutels van een Xantia te geven en te zeggen ‘hier, moet je effe een stukkie rijden’.
Willeam schreef:Aha, bedankt voor de zeer nuttige info!!!!!!
Er speelt natuurlijk nog wat mee. Het ‘broertje’ van mn vrouw, mn zwager dus, heeft onlangs z’n eerste auto gekocht, een VW Golf.
Het idee om hem zometeen de sleutels van een Xantia te geven en te zeggen ‘hier, moet je effe een stukkie rijden’.
Koop dan een leuke 3.0 V6 ofzo met activa
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Willeam schreef:Aha, bedankt voor de zeer nuttige info!!!!!!
Er speelt natuurlijk nog wat mee. Het ‘broertje’ van mn vrouw, mn zwager dus, heeft onlangs z’n eerste auto gekocht, een VW Golf.
Het idee om hem zometeen de sleutels van een Xantia te geven en te zeggen ‘hier, moet je effe een stukkie rijden’.
Koop dan een leuke 3.0 V6 ofzo met activa
Tut tut tut Wat dacht je van het comfort? VW Golf zijn echt van die stuiterbakken.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Van de Xsara kan ik eigenlijk niet anders zeggen dan:
Betaalbaar (goedkoper als de Xantia, zowel bij de garage als verzekering als wegenbelasting)
Ruim
Comfortabel
Betrouwbaar
en is te krijgen met verschillende motoren en uitrustingen, er zit vast iets tussen dat je aanspreekt
uiteraard heeft de Xantia HP vering, maar zoals gezegt die zijn toch wat duurder in de kosten
blijft altijd moeilijk om keuzes te maken
1.8 8v kun je beter laten staan, die zijn er om bekend dat de zuigers kunnen kantellen en dit heb ik kunnen beamen toen ik een 3/4 jaar geleden voor m’n broertje een Xant ging zoeken. Van de 6 of 7 8v’s was er volgens mij 1 bij die niet bij koude start zat te rammelen. 1.8 16v is naar schijnt een bere-betrouwbaar blok en lekker zuinig. Een vriend van me en m’n broertje rijden beide zo rond de 1 op 13 gemiddeld.
Verder is de keuze tussen een Xant en Xsara natuurlijk geen keuze; kies voor HP; kies voor Xantia. :susp
Animal triste post coitum
Serge schreef:Verder is de keuze tussen een Xant en Xsara natuurlijk geen keuze; kies voor HP; kies voor Xantia. :susp
Klinkt als een verkiezingsmantra, Serge!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Kleintje op komst?
Dan zou ik (tweede binnen beperkte tijd???) toch op zoek gaan naar een break (om er nog maar een duit bij in te gooien).
Ik had zelf een Xantia berline toen we één kind hadden en die bleek toen net haalbaar qua ruimte (toegegeven: in de vakantie gaan wij met een tent op pad).
Tegenwoordig hebben we twee kinderen en een ZX-break (laatste generatie). De ZX-break is qua zitruimte wat krapper (stoeltjes, krengen nemen meer ruimte in dat mijn zwager van 2m!!, trouwens ook een reden om eerste serie Xantia’s en ouder te laten staan!!), maar de bagageruimte maakt het ruim goed.
Verder sluit ik me aan bij de vorige posters: BX is waarschijnlijk te oud (kilometerstand, achterstallig onderhoud). Xantia: kan probleemloos en goedkoop zijn, kan ook duur worden.
Met de ZX heb ik tot nu toe goede ervaringen en toch zit alles er al op en aan (ongeregelde airco, el.ramen voor, centrale vergrendeling). En kost in aanschaf niet zo veel (zeker vergeleken met een qua leeftijd vergelijkbare 306). En qua comfort doet ie niet eens zo gek veel onder voor de Xantia.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou…ben je er al uit?
Ga anders eens langs een dealer; die heeft vast wel van de modellen die je op het oog hebt een of twee exemplaren in de occasionhoek.
Als je je voordoet als aspirant-koper kun je vast wel efkes proefrijden in diverse modellen….misschien.
P.S: niet op een zaterdag gaan
‘Spirit of avant-garde’
Druk druk druk
Waarschijnlijk volgende week pas mogelijkheid om ergens te gaan kijken.
Via autotrader.nl voer ik gewoon m’n eisen in (xantia, minder dan 150.000 km, na 1997 etc.). Komen de autootjes in de buurt er zo uitrollen. Zoek ik er 2 of 3 uit, die gaan we langs (tuurlijk even proef rijden!!! ) en dan beslissen we.
Heb van de week aantal ZX-en zien rijden maar vind ik geen optie, te oude bak. Sorry!!
Willeam schreef:
Heb van de week aantal ZX-en zien rijden maar vind ik geen optie, te oude bak. Sorry!!
Haha, en de Xsara?
mpostma schreef:Willeam schreef:
Heb van de week aantal ZX-en zien rijden maar vind ik geen optie, te oude bak. Sorry!!
Haha, en de Xsara?
SSSSTTT!!!!!! Wil ik niet horen, is namelijk een goede optie maar kvind de Xantia zo mooi
Afgelopen zaterdag wezen kijken voor een Citroen Xantia.
156.000 km op de teller, bouwjaar 1998, motor 1.8 16 V benzine, citroen dealer onderhouden (staat niet bij citroendealer nu). Auto ziet er keurig uit. Binnenin lijkt ie als nieuw. Meeneemprijs € 2650,-
Nadeeltjes: 2 kleine sterretjes in de voorruit, gladde achterbanden, en APK tot februari.
Met nieuwe APK met 2 nieuwe banden vragen ze € 2850,-
Wat kan ik vragen voor APK, 2 nieuwe banden, nieuwe voorruit, € 2500,-?
Natuurlijk proefrit gemaakt:
Dat rijdt niet, dat vaart!!! Wat een comfort! Drempel rem je niet voor af, die neem je met gas extra