En? Makkie?
Jazeker, het viel erg mee!
Volgende methode gebruikt: (gevonden op forum en wat tips van forummers)
Wielmoeren los
Opkrikken
Wiel eraf
Kabel van hevel drukken
kabel van handremhevel los maken
draad vast maken aan kabel aan de kant van handremhevel
bij hitteschild 1 bout los zodat handremkabel los komt
kabel bij remmerij trekken zodat het touw bij de remmerij is..
nieuwe handremkabel weer aan het draad en bij handremhevel touw weer terug trekken
bij handremhevel kabel weer vast maken
handremkabel op z’n langst instellen
bij remmerij eind van kabel op hevel weer monteren
daarna afgesteld dat bij 2 tikjes aan handremtrekken het wiel begint aan te lopen
Idem Dito aan andere kant
Volgens mijn rekt die kabel nog wel iets uit.Althans bij mijn EX-Xantia stond hij vrij strak, maar later werd ie perfect!
Op de brug steek je de kabels gewoon door de ogen. Op de krik dus zo als jij het deed!
Super!
Nou dat was iets waar ik me beetje zorgen om maak, kabels stonden beide op hun uiterste en stonden behoorlijk strak. Maar dat rekt nog wel dus, binnenkort weer afstellen?
nee hoor..zo erg rekken ze ook weer niet
Oke prima, de handremhevel kan, als het kabel nog uit rekt nog een stuk verder naar achter. Dat moet wel goed komen.
Nu even een volgend probleem;
Toen ik de wielen eraf haalde vond ik dat de wielen wat aanliepen, de remblokken zitten te dicht op de remschijven. Moet ik om dit op te lossen remblokken los maken..remcylinders ff doen met kopergoud etc?
V2 schreef:BX handrem is toch zelfstellend, had ik begrepen?
Maar dat neemt niet weg dat de bende niet vast kan zitten. Blokjes demonteren, remklauw ietwat opschuren op het loopvlak waar de blokjes op ‘schuiven’, daar een heel dun miniscuul laagje kopervet op, blokjes terug monteren, en klaar.
Test
Dat is weer een leuk klusje voor vrijdag (of zondag..v2 ) Zo slijten me remblokken wel erg snel. Zag overigens ook nog dat de remslijtindicatoren er nog op zaten
In hoeverre zijn handremkabels zelfstellend op een BX?
Weet inmiddels dat bij mijn kabels de rek er alweer aardig uit is dus dat ik volgende week weer onder de auto lig om ze bij te stellen.
(en rechts blokkeerd ze sneller dan links)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:In hoeverre zijn handremkabels zelfstellend op een BX?
Ze zijn zelfstellend om het effect te corrigeren dat de rembokjes slijten. De handles op de klauw behoren dus op het zelfde punt aan te grijpen. De rek van de kabels wordt niet gecompenseerd door het zelfstellende mechanisme.
Wat nog wel eens helpt is met draaiende motor de voetrem volledig in te trappen en dan de handremhandle een paar keer volledig aan te trekken en weer terug te doen.
Meer corrigerend dan stellend dus…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Meer corrigerend dan stellend dus…
t’is maar hoe jij het wilt noemen. Ik hou het gewoon op zelfstellend. Kabelrek is verwaarloosbaar t.ov. blokslijtage.
Stelmechanisme van de BX klauwen is matig. De xantia klauwen zelfstellen wel superieur.
Om even discussie te voorkomen….Hoo!
Ik heb begrepen dat je remcylinder moet terug draaien ipv duwen?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Maar, ehm. Is je BX nu weer goedgekeurd inmiddels??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!