Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Pascal schreef:De jaren ‘70 was toch al het rotor-decennium: meerdere motorfietsmerken hebben de Wankel ‘geprobeerd’.
Zo heb je het duitse Hercules,de Nederlandse Van Veen en de Suzuki Wankel.
Allemaal hopeloos geflopt….
Het Nederlandse Van Veen is niet zozeer geflopt. Van Veen maakte gebruik van het Comotor-wankelblok (RO80 & Birotor). Comotor stopte echter met het bouwen van dit blok waardoor Van Veen in 1978 moest stoppen met de motor die hij pas vanaf 1977 bouwde, helaas…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Als we het dan toch over de Ro80 hebben. Wat een geweldig fraaie auto is dat toch. Lyrisch kan ik daarover worden. Jaren zestig, op de DS na zie je alleen maar koekblikken in het wild en dan krijg je de Ro80….wauw.
Bihgaand een link naar “hun” site. Op de homepage rechts kan je klikken op een verhaal Rasende Ro 80’s. Wie zegt dat Duisters geen humor hebben?? Er staat ook nog een foto tussen van de max.snelheid die op dat moment gereden wordt, kijk dan meteen even naar dat toerental
Klik hier voor de Ro 80 website
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NSU en Citroën hebben in die tijd zelfs een joint venture opgericht genaamd Comotor en een complete fabriek gebouwd in duitsland!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:NSU en Citroën hebben in die tijd zelfs een joint venture opgericht genaamd Comotor en een complete fabriek gebouwd in duitsland!
Op het moment dat de Birotor werd gebouwd, was Comotor geen joint venture meer met NSU, maar volledig in handen van Citroen. NSU was eerder, door financiele problemen, in handen van VW gekomen en die wilden geen verdere bemoeinis met comotor (behalve het afnemen van de Ro80 motor) Comotor was gevestigd in Luxemburg, maar de fabriek stond in het Saarland net aan de verkeerde kant van de Frans-Duitse grens in Altforweiler
Van alle Comotor bouwsels is de KKM624 uit de GZ het verst doorontwikkeld, de laatste Ro80 (‘67) had een vergelijkbare KKM612 onder de kap, stukken beter dan de motor waarmee hij in ‘67 begonen was. De M35 had een tussenontwikkeling motor.
http://www.tiho-hannover.de/bmt/bmt/institut/personal/geiling/treffen/S266.htm
Ik denk overigens dat de meeste verhalen over de Ro80 flink aangedikt zijn, vooral over z’n vermeende aerodynamica en vermogen. In een rechtstreekse test http://www.ro80.nl/foldersenartikelen/nsu-ds/RO80DS.HTM tegen een DS21, was hij even snel (acceleratie en top) maar verbruikte meer. De driebak met koppelomvormer zal daar ook debet aan zijn, maar toch…ik denk dat vooral het opgegeven vermogen van de Ro80 niet klopt, 130pk (SAE) waar de GZ maar 107pk (DIN) heeft (uit een beter blok!) ook het koppel lijkt 15% te hoog opgegeven Ro80 160Nm (vs GZ: 137Nm, DS21: 150Nm)
http://www.millville.org/workshops_F/kess_mech/tools/1tools/citroen.html
Je ziet hier ook dat er maar een klein voordeel is voor de Wankel tov. de ‘oude’ DS motor. Die haalt uit 2175cc 109pk. De tweeschijfswankel heeft een effectief slagvolume van 2x2x475=1900cc. Een spiksplinternieuwe Mazda Renesis 13 zit op 232pk@8500tpm uit 2620cc, netjes maar niet wereldschokkend.
Uiteindelijk is de wankel bij Citroen vooral gestorven vanwege het niet halen van de intern gestelde doelen: verbruik, emissies en gewicht.
Ondanks een geheel lichtmetalen blok was de motor te zwaar (de GS Birotor heeft een soortgelijk voorste subframe als de CX nodig)
Op de uitlaat zat een soort naverbrander, die alle onverbrande resten opstookte.
De technieken die het mogelijk maakten een lichtmetal een blok te maken zijn uiteindelijk wel van pas gekomen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:<snip>
Je ziet hier ook dat er maar een klein voordeel is voor de Wankel tov. de ‘oude’ DS motor. Die haalt uit 2175cc 109pk. De tweeschijfswankel heeft een effectief slagvolume van 2x2x475=1900cc. Een spiksplinternieuwe Mazda Renesis 13 zit op 232pk@8500tpm uit 2620cc, netjes maar niet wereldschokkend.
<snip>
De formule om het “slagvolume” van een rotatiemotor te berekenen tegenover dat van een echte zuigermotor is enigszins gekunsteld, d.w.z. het gaat bij de rotatiemotor niet om feitelijk slagvolume zoals bij een reciprocating engine, een motor met heen en weer gaande zuiger.
Met het indelen van rotatiemotor t.o.v. zuigermotor heeft men ook in de autosport wat moeten spelen voor een juiste klasse-indeling m.b.t. “cilinderinhoud”.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De grote Eviltwinklerprins!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jk schreef:eviltwin schreef:<snip>
Je ziet hier ook dat er maar een klein voordeel is voor de Wankel tov. de ‘oude’ DS motor. Die haalt uit 2175cc 109pk. De tweeschijfswankel heeft een effectief slagvolume van 2x2x475=1900cc. Een spiksplinternieuwe Mazda Renesis 13 zit op 232pk@8500tpm uit 2620cc, netjes maar niet wereldschokkend.
<snip>De formule om het “slagvolume” van een rotatiemotor te berekenen tegenover dat van een echte zuigermotor is enigszins gekunsteld, d.w.z. het gaat bij de rotatiemotor niet om feitelijk slagvolume zoals bij een reciprocating engine, een motor met heen en weer gaande zuiger.
Met het indelen van rotatiemotor t.o.v. zuigermotor heeft men ook in de autosport wat moeten spelen voor een juiste klasse-indeling m.b.t. “cilinderinhoud”.
Het gaat weldegelijk om het echte (viertakt) volume en het echte kamervolume. FIA deelt de Renesis in als een 2.6L motor.
Kijk op het draaiende plaatje en je ziet dat per omwenteling van de krukas er EEn ontsteking is, bij een zuigermotor is er EEn ontsteking per TWEE krukasomwentelingen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine
Het kamervolume is het grootste volume zoals dat omsloten wordt, op het moment dat de inlaatpoort afgesloten wordt, precies hetzelfde dus als de manier waarop het slagvolume van EEn cilinder wordt bepaald.
Je moet het vermelde kamervolume dus altijd met twee vermenigvuldigen om tot een vergelijk met een reciprocerende viertakt (zuigermotor) te komen.
Een 2L viercilinder viertakt bij 1000tpm, verstookt 1000L lucht per minuut.
Een 2x500cc tweeschijfswankel bij 1000tpm, verstookt ook 1000L per minuut.
Zo is men indertijd ook aan de 3=6 DKW tweetakt gekomen, per omwenteling van de krukas doet een tweetakt 2 keer zo veel als een viertakt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Handjes schreef:Zeg, overdrijven is ook een kunst. Het was een verzoekje met een knipoog.
Hihi, soms is het toch beter (ook al is het voor jezelf duidelijk) om de smiley er ook even bij te zetten. Ik vond het “in eerste instantie” in deze context ook net iets te stekelig overkomen om als grapje gezien te kunnen worden.
Het lijkt me boeiend om die M35 een keer te horen draaien. Misschien maar eens bij van Bemmelen langs?
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:[
Het lijkt me boeiend om die M35 een keer te horen draaien. Misschien maar eens bij van Bemmelen langs?
En rijden! Hij is hydropneumatisch!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou, in Oosterbeek staat er dus een, bij een eigenaar die ook een origineel Nederlandse Ami heeft en een Honda Insight (revolutionair en uniek!). Ik was er net even in de buurt maar had geen camera, alleen een telefoon. Mischien kan ik er eens langs gaan en hem/haar het hemd van het lijf vragen over deze auto en een keer een reportage posten. Als de eigenaar het ziet zitten mogelijk een meetingetje? Hieronder wat (matige) foto’s, voor het interieur moet ik mijn echte camera eens meenemen. Ik heb voor de privacy het kenteken even enigzins bedekt. RDW wist hem ook geen cilinderinhoud te geven
Hij ziet er zeer goed onderhouden uit, jammer dat hij buiten staat eigenlijk… Ik zal eens kijken wanneer ik op een vrije dag er even langs kan gaan en het voorstel kan doen een reportage te maken.
U leest hier hopelijk nog meer van
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi hoor
ben benieuwd of we hier meer van horen
Hee, die staat op de site van Jeroen Cats als gespot op een meeting. Ik had gister al gekeken of ie er nog was, maar gezien de apkdatum dacht ik dat ie ergens in een schuur stond. Gaaf hoor, dat ie dan de volgende dag gespot wordt! Ik ben ook HEEL benieuwd naar meer info, met name het veersysteem boeit mij mateloos.
Groeten,
Jan
zal m’n best doen, heb een druk onregelmatig rooster de komende tijd
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Schitterend mooie en leuke informatie over de Wankel-motor. Dank daarvoor!!
Kan iemand die M35-eigenaar niet even wijzen op het CiFo? Als hij lid wordt is het nog makkelijker om met de eigenaar te communiceren en ‘m warm te maken voor CiFo-meetings.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Erg leuk man, die foto’s. Ik hoop er zeker nog meer van de horen. Misschien kan je een flyer onder zijn wisser plaatsen?
Het is echt nog een droom van mij om een auto met wankelmotor te bezitten. Is het niet een Citroën (kans is klein…) dan wel een RO-80. En anders wil ik best uitwijken naar een vroege RX7.
Momenteel staat er bij mij in de buurt eentje te koop. En ik moet zeggen dat ik er wel bij stil ben gaan staan toen ik er langs reed. Even dacht ik…. nee toch maar niet.