Tuningbox: Zou het werken en zo ja hoe?
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 18 oktober 2006 03:30 PM

Op markplaats, ook bij Citroën, wordt geadverteerd met de tuningbox (alleen voor diesels). Zelf te installeren en geeft minimaal 25% extra vermogen en extra koppel.
Als ik het goed zie, wordt het tussen de stekker van de brandstofpomp gemonteerd. Hoe zou dit werken, als het al werkt?

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 18 oktober 2006 07:14 PM
  [ # 1 ]

ik geloof hier persoonlijk erg weinig van. Heb ooit eens gezien dat er zo’n box gemonteerd werd, kostte veel geld en achteraf scheen er helemaal niks in te zitten Shocked

Stel je hebt 200 pk onder de kap, zou je er zomaar 50 bijkrijgen? heb er een hard hoofd in….

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 oktober 2006 08:12 PM
  [ # 2 ]

Dit is een manier van tunen die wslk alleen maar mogelijk is met elektronisch geregelde brandstofpompen. Het wordt ook wel een piggyback systeem genoemd.

In feite gebruikt de black box de aanstuursignalen voor de brandstofpomp en modificeert deze en stuurt ze dan door naar de brandstofpomp.

Voordeel van deze oplossing is dat je de ECU niet hoeft om te programmeren en dat je hem makkelijk kan aanbrengen en verwijderen.

Nadeel is (behalve de gebruikelijke problemen met chiptuning) dat ik mij afvraag of de powerbox wel alle inputsignalen krijgt die de ECU ter beschikking heeft. Om de zaak onder alle omstandigheden optimaal aan te sturen moet je niet alleen de inputsignalen hebben waar de ECU ook over beschikt, maar je moet ook de turbodruk kunnen beinvloeden. Ik vraag me af of die powerbox daar de controle over krijgt.

De powerbox moet zowel in elk geval de brandstofpomp kunnen bijsturen (meer diesel, ander inspuitpmoment) dus er is wel wat mogelijk.

Ik ken het niet genoeg om te beoordelen of het net zo goed kan zijn als de beste chiptuning (als deze box net zoveel controle heeft als de ECU) of dat het een slap aftreksel is (omdat die box lang nie alles kan aansturen dat de ECU wel kan).

Over chiptuning is natuurlijk al wel een hoop geschreven. Feit is dat je met chiptuning op elektronisch aangestuurde turbodiesels verschrikkelijk veel winst kan boeken. Maar alles tegen een bepaalde prijs. De prijs moet betaald worden in overbelasting, brandstofverbruik en onnodige milieubelasting. De fabrikant kiest voor een optimum waarbij vooral de levensduur en milieubelasting gunstig zijn. De gebruiker heeft liever meer vermogen en een zuiniger motor.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 oktober 2006 10:03 PM
  [ # 3 ]

You get what you pay for.

Eens gelezen van een zgn. tuningbox die uiteindelijk alleen een weerstand van x cent bevatte..

Het zal best werken (placebo-effect is hierboven al genoemd) maar ik moet dat niet op een machine waarvan de inspuitpomp in de viercijferige bedragen zit.
Wil je tunen: laat het dan goed doen (en als je een goed adres tegenkomt, zet het op het forum neer).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook