2 van de 2
 < Vorige 1 2

trekstang
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2006 04:41 PM
  [ # 16 ]

Het mocht even duren, maar dan heb je wel wat!  Laughing

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Helaas kan de RDW geen uitsluitsel geven over dit onderwerp.

Of een voertuig als sleep gezien wordt is per situatie afhankelijk.

Als aanhangwagen kan een personenwagen nooit gezien worden omdat deze als personenwagen geregistreerd is.

Er zijn verschillende manieren om een voertuig te slepen, of deze de door u getoonde mogelijkheid toegestaan is kan de RDW geen antwoord op geven.

De politie moet u hierop een antwoord geven.

En ter afsluiting;

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

‘Tuurlijk niet, stelletje mutsen!  Laughing  Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 17 oktober 2006 04:59 PM
  [ # 17 ]
Freek1971 schreef:

Stel je eens voor, in de afdaling door de Dordogne, vol in de ankers moeten. Je hebt dan een leuke trekauto nodig om die 750 kilo duwende massa aan te kunnen…

Je hebt niet alleen de beperkingen van het rijbewijs (max 750 kg zonder BE, behoudens uitzonderingen die bekend zijn en te lang om weer te quoten) maar je moet je ook gewoon houden aan de technische eisen.

Je mag dus alleen ongeremd 750 kg achter je auto hangen als op het kentekenbewijs OF het aanvullingsblad dat de auto dat technisch ook daadwerkelijk mag trekken. Voor 750 kg ongeremd heb je al een XM nodig. Een BX mag bijv. maar iets van dik 400 kg ongeremd trekken.

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 18 oktober 2006 12:28 AM
  [ # 18 ]

Knap van de RDW: geen enkele inhoud, toch talloze taalfouten!

Corrosion sympa!

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 18 oktober 2006 10:09 PM
  [ # 19 ]

Als de RDW iets verder nagedacht had of gewoon eens wat meer wetboekjes open had geslagen, dan hadden ze vast wel in hun antwoord vermeld dat de trekstang die wielen moet kunnen sturen. Dus trekstang naar links: wielen naar links. Want dat is het enige concrete wat ik m.b.t. tot ‘trekstangslepen’ uit heb kunnen vinden. Al vermoed ik dat 99% van de agenten niet over dat specefieke punt zullen struikelen ondat ze daar geen parate kennis van hebben (wat ik hun overigens niet kwalijk neem omdat dit wel een zeer specefiek geval is).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 18 oktober 2006 10:40 PM
  [ # 20 ]

@Patje74: ga je nog iets met het antwoord van de RDW doen ? Bijvoorbeeld vragen waar het 1 en ander van af hangt ? Want het lijkt me toch dat een instantie als de RDW moet kunnen vertellen wat er technisch gezien wel en niet toegestaan is allemaal.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 oktober 2006 11:02 PM
  [ # 21 ]
Lelijke Eend schreef:

@Patje74: ga je nog iets met het antwoord van de RDW doen ? Bijvoorbeeld vragen waar het 1 en ander van af hangt ? Want het lijkt me toch dat een instantie als de RDW moet kunnen vertellen wat er technisch gezien wel en niet toegestaan is allemaal.

Ik ga bij de Politie navraag doen.

Profiel  

punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 18 oktober 2006 11:06 PM
  [ # 22 ]

Ga je de plaatselijke politie vragen of het hoofdkantoor?

Ik heb namelijk ooit te horen gekregen van Brabant Noord dat het niet mocht, maar een andere agent zegt weer van wel.

Dus of er echt een eenduidig antwoord is op deze vraag, vraag ik me af. Rolling Eyes

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 oktober 2006 11:09 PM
  [ # 23 ]

Ik vraag het rechtstreeks aan de teamleider van onze gemeentepolitie. (mijn buurman)

Profiel  

punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 19 oktober 2006 12:49 AM
  [ # 24 ]

Ben benieuwd naar zijn antwoord. Rolling Eyes  Laughing

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  

bougie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87

Gepost: 22 oktober 2006 02:19 PM
  [ # 25 ]

Ik had nog een andere vraag over slepen en zo. misschien dat iemand daar wat van weet.

Groet
Gert-Jan

http://www.thuisuiteten.eu
Voor elke keuken een passende oplossing
(bougie werkt samen met visapowerrr)

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 09 december 2006 06:59 PM
  [ # 26 ]

Klinkt veel veiliger, die ogen op het chassis zijn volgens mij alleen maar bedoeld om de auto tijdens transport goed te kunnen zekeren. Dat is ook de reden dat ze naar beneden gebogen gemonteerd zijn.

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 09 december 2006 07:55 PM
  [ # 27 ]

Rijbewijs B E

Even een klein beetje offtopic misschien maar toch ook weer niet helemaal. je hebt voor het besturen van een auto-aanhangwagencombinatie niet altijd een rijbewijs B E nodig, zie de tekst hieronder die rechtstreeks van de rdw site af komt.

“Rijbewijs B
Voor motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijwielen op twee wielen met zijspan, en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

- de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + 
  laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg; 
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar
  in dat geval totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) 
  niet zwaarder zijn dan de ‘massa leeg voertuig’ van het
  trekkende voertuig en de combinatie van het geheel
  mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs.”

Dus als je een beetje een zware trekauto hebt mag je al snel een hele behoorlijke aanhangwagen of caravan trekken, mijn XM V6 staat inclusief de gasinstallatie op kenteken voor een gewicht van 1494kg en dat is op 6 kilo na dus ook het maximum gewicht wat de auto mag trekken dus waarom dan nog een rijbewijs B E.  Smile

Groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 december 2006 12:29 AM
  [ # 28 ]

Dat klopt, met één kanttekening:

Je moet uitgaan, zoals je zelf al quote, van het eigen gewicht EN HET LAADVERMOGEN, dus niet het feitelijke gewicht van de aanhanger. Dat is een lullige regel, want je gaat met de meeste auto-ambulances de mist in. Een normaal exemplaar gaat tot een totaalgewicht van een kilootje of 2800, terwijl het feitelijke gewicht in veel gevallen inderdaad wel onder die 1500 kilo blijft. Ik ben zelf na veel rekenen maar BE gaan halen…

Corrosion sympa!

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook