Het ratelt in de zekeringenkast, alsof er sluiting is, zo’n onregelmatige zoem is het. Het lijkt te komen door de forse siddering die in de auto zit.
a)Wat zou de ratel/zoem zijn? Er gaat niets aan-uit in de auto. Wanneer je over een drempel rijdt is het een tijdje weg maar het lijkt steeds vaker te gebeuren. Is zo’n kast makkelijk te controleren? Electriek is abacadabra voor mij
b)het vibreert in de auto. Ik meende het verholpen te hebben door een ovaal uitziende rechter achterband te vervangen. Niet dus. De auto wiegd ook een klein beetje tijdens file rijden. De trilling is dusdanig dat je het van voetenbak naar hoofdsteun naar hemelbekleding voelt. Ik kan echter nergens een canvasbreuk constateren en zo op het ook is alles rond.
De trilling maakt mijns insziens de ratel in de zekeringenkast mogelijk, achterin het dashboard rammelt het ook en een buis van de ventilatie lag los in het dashboard.
Iemand een idee omtrend beide problemen?
Verder: Helaas 1 : 16.7 op de snelweg bij 125 km/h
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Lagertje?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Zullen heel wat lagertjes in een auto zitten… Je doelt op een aandrijaslager? Hoe zou ik zoiets kunnen constateren?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik heb adhv mijns insziens een lichte ovaal van het rechter achterwiel deze vervangen met het reserve exemplaar welke wel rond was. Links achter kon ik niets waarnemen…
Filters zijn volgens vorige eigenaar recentelijk vervangen. Maar een keer kijken kan natuurlijk geen kwaad. Vind dit verbruik voor een dergerlijke diesel ook wel hoog. Edit: op Shell 1 : 18,6 gereden…
Weet iemand wat het gesidder kan zijn plz? Het is vervelend en kan niet goed zijn. Als ik langzaam (file-) rijd schommelt de auto gewoon, da’s toch niet goed?!?! Met m’n AX had ik ooit een canvasbreuk (in gloednieuwe Michelin’s) maar dat kan ik nu niet constateren.
Welk lager zou het kunnen zijn?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Welk lager zou dit kunnen veroorzaken
Weet iemand me verder te helpen?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik denk dat ik wel iets met wat wielen zou kunnen regelen, heb nog een werkloze blondine (hoewel die 14” heeft).
Wat zou ik moeten horen wanneer een lager versleten zou zijn?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
De eerste fase is zoemen als je een bocht rijdt, later gaat dat over in rommelen ,dan moet je snel wat gaan doen…
Hoor je geen bijgeluiden, dan is het ook geen wiellager
Dankje, ik hoor mijns insziens geen zoemen maar ga er ff op letten morgen.
Ik weet niet of het ermee te maken heeft of dat het een probleem met de rembekrachtiger is maar wanneer ik doortrap bij remmen knakt het onderin. Zal geen kromme schijf zijn, zou het met de siddering te maken hebben?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Welke banden zitten eronder?
Is het profiel rondom even diep?
Wordt het trillen erger als je sneller gaat rijden?
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Nee
Had al zo’n idee maar ja…. ops:
Vandaag aan de bandenstoelendans begonnen. In eerste instantie wilde ik de banden ff wisselen met de R19 (m’n ex…) van een kameraad (niet m’n ex…) maar dat wilde door een ander velghart niet. Mooi k#t als je ze er af hebt… Dus van rechtsachter doorgewisseld naar linksvoor met de klok mee. Geen resultaat anders dan blijvende siddering. Rechtsvoor echter krijg ik niet los, wat ik ook doe, hoe ik ook duw/trek, moer gaat niet los. Heb hem nu in de kruipolie gezet in de hoop morgen dit klusje nog ff te doen. Nadat de potentiele koper voor m’n blondine is geweest
Alle banden hebben gelijkgesleten profiel en zijn van hetzelfde merk. De siddering neemt toe en is 0><20>100km merkbaar en levert een ritmisch gerammel door het interieur op. Het trilt NIET in het stuur, verder overal. Bij filerijden wiegt/schommelt de auto ook.
Mocht het nu geen verschil maken welke wielen eronder zitten, welk lager en waar zou het dan kunnen zijn?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Nee
Had al zo’n idee maar ja…. ops:
Vandaag aan de bandenstoelendans begonnen. In eerste instantie wilde ik de banden ff wisselen met de R19 (m’n ex…) van een kameraad (niet m’n ex…) maar dat wilde door een ander velghart niet. Mooi k#t als je ze er af hebt… Dus van rechtsachter doorgewisseld naar linksvoor met de klok mee. Geen resultaat anders dan blijvende siddering. Rechtsvoor echter krijg ik niet los, wat ik ook doe, hoe ik ook duw/trek, moer gaat niet los. Heb hem nu in de kruipolie gezet in de hoop morgen dit klusje nog ff te doen. Nadat de potentiele koper voor m’n blondine is geweest
Alle banden hebben gelijkgesleten profiel en zijn van hetzelfde merk. De siddering neemt toe en is 0><20>100km merkbaar en levert een ritmisch gerammel door het interieur op. Het trilt NIET in het stuur, verder overal. Bij filerijden wiegt/schommelt de auto ook.
Mocht het nu geen verschil maken welke wielen eronder zitten, welk lager en waar zou het dan kunnen zijn?
Zitten de wielen wel precies centrisch op de naven, en met de juiste wielmoeren, vastgezet volgens de correcte procedure?
Zijn vervolgens de banden precies rond t.o.v. het center van de naaf?
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Zitten de wielen wel precies centrisch op de naven, en met de juiste wielmoeren, vastgezet volgens de correcte procedure?
Zijn vervolgens de banden precies rond t.o.v. het center van de naaf
Dat zou ik dan bij een bandenboer moeten laten doen helaas. Moeren lijken allen goed te zijn.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Zitten de wielen wel precies centrisch op de naven, en met de juiste wielmoeren, vastgezet volgens de correcte procedure?
Zijn vervolgens de banden precies rond t.o.v. het center van de naafDat zou ik dan bij een bandenboer moeten laten doen helaas. Moeren lijken allen goed te zijn.
Misschien is het ook wel de beste methode om wiel voor wiel even te controleren op een naaf van een balanceermachine. Zoveel kost dat niet, en dan ben je er meteen achter wat je kan uitsluiten als oorzaak.
Hebben de moeren de juiste afschuining, d.w.z. dezelfde die de velg heeft?
Ik weet niet wat voor velgen je hebt, maar zelfs bij stalen velgen is er effect merkbaar als je niet alle moeren met de zelfde kracht aandraait.
Ik heb dat weleens geprobeerd.
Eigenlijk moet aandraaien met een momentsleutel (vooral bij lichtmetalen velgen), maar dat doet bijna niemand.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Ik ga er wel ff mee langs de bandenboer. De moeren zaten zo enorm strak vast, kreeg ze er bijna niet vanaf en rechtsvoor lukt nog steeds niet, het lijkt dara alsof een moer niet helemaal recht zit (of ik ga dingen ‘zien’). Alle velgen zijn hetzelfde en als ik het zo zie de originele.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92