Ik zou dat zeer op prijs stellen als iemand mij vertelt(of een link geeft) hoe ik de voor en/of achterremmen op mij C5 Ph1 kan vervangen( het is iets anders dan op Xantia, toch?).
Ook zag ik hier en daar wat info over het losmaken en schoonmaken van achterremklauwen. Met welk vet moet ik dan de draagarm insmeren :
C5 >> C6
Nafanja,
bedoel je de remblokken, remklauwen of remschijven? Wat wil je precies vervangen?
ruwo
In eerste instantie remblokken…
Maar ik heb het indruk dat remklauw rechtsachter scheef zit, dus die moet ik schoonmaken etc…
C5 >> C6
Je moet toch niet de draagarmen invetten? Alleen de klauwen toch?
Lijkt me trouwens een mooi klusje op met koper vet te doen…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik de klauwen heb schoongemaakt, maar misschien heb je wat aan mijn ervaringen (voor zover ik ze nog weet). Voor het vervangen van de blokken hoef je alleen het boutje los te halen die door de gaten van de blokken loopt (heeft in het plaatje geen nummer). Door dan de blokken een beetje heen en weer te drukken komen ze (bij mij) vrij snel los.
Voor het loshalen van de klauw heb ik (omdat er volgens mij een oliekanaal doorheen loopt) met een lijmklem de beide klauwdelen samengeklemd en vervolgens de beide grotere lange bouten losgedraaid. Ik heb de leidingen vast laten zitten en de remklauw met een draaidje ergens aan opgehangen.
Daarna kon ik de bedoelde (blijkbaar gecorroedeerde) oppervlakken schoonmaken. (die van de klauw is wat moeilijk omdat die acherstevoren hangt…)
Daarna de vlakken ingevet en weer in elkaar gezet en klaar.
On de klauw los te halen haal je eerst de blokken eruit door dat boutje er uit te halen, na het verwijderen draai je het boutje er domweg weer in, en dan haal je de grote bouten eruit..
Door het kleine boutje blijft alles aan elkaar hangen.
ruwo thx, ga zo proberen.
heeft iemand misschien ook zo’n plaatje met how-to voor de voorkant?
C5 >> C6
na het verwijderen draai je het boutje er domweg weer in, en dan haal je de grote bouten eruit..
Door het kleine boutje blijft alles aan elkaar hangen.
Natuurlijk…..
René, zo kunnen we elkaar allemaal wat leren.
Ruwo
We gaan offtopic zo he?
sja, ik heb geen C5..maar had hem wel gewild…..
Picasso is zo slecht nog niet…..
Verder met de ho-ijzers!
nafanja schreef:ruwo thx, ga zo proberen.
heeft iemand misschien ook zo’n plaatje met how-to voor de voorkant?
Ik heb wel de plaatjes, maar zelf geen ervaring met de voorremmen. Hier zie ik trouwens inderdaad een draaischijf die met een speciaal gereedschap ingedraaid moet worden. (plaatje C waarvan het bijschrift luidt: Repousser le piston á l’aide de l’outil préconisé)
oeps! nu haal ik twee draadjes door elkaar (“piepende remmen”, want daarin werd gesproken over het losdraaien van de cilinders)
De zuigers - voor - moeten idd terugedraaid worden, ivm de zelfstellende handrem - voor - .
Let op: de pijl geeft de draairichting aan (tegengesteld links-rechts)
Let op: leg de verklikker draden goed terug, zodat ze nooit tegen schijf of velg kunnen aanlopen, anders maken ze binnen 10min contact
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
thnx aan iedereen…
Voor de voorremmen heb nog geen tijd gehad.
ik stelde dat vraag in eerste instantie omdat ik dacht dat de remklauw rechtsachter niet goed zat, waardoor ik af en toe een rare gekraak hoorde, of soms klonk mijn wagen als een oud slecht gesmeerde koets. maar ja, helaas alles zat nog goed op z’n plaats…
het is gebleken dat de lagers in de draagarm rechtsachter kapot waren. een paar balletjes werden zelfs in de draagarm “ingesmeerd”...
Volgens de Citroen dealer ben ik de eerste bij wie ze op C5 de kapotte lagers zien
Ik ben benieuwed of iemand anders ook al kapotte lagers heeft gehad :
C5 >> C6
nafanja schreef:
Ik ben benieuwed of iemand anders ook al kapotte lagers heeft gehad :
Hmm, denkt terug aan CX,BX,XM,Xantia. Hebben ze nou nog niet geleerd bij Citroen? Of is dit incidenteel en heeft het niks met de oude constructie te maken?
Ja, walter van de c5club:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=454
mpostma schreef:nafanja schreef:
Ik ben benieuwd of iemand anders ook al kapotte lagers heeft gehad :
Hmm, denkt terug aan CX,BX,XM,Xantia. Hebben ze nou nog niet geleerd bij Citroen? Of is dit incidenteel en heeft het niks met de oude constructie te maken?
valt niks aan te leren; die dingen zijn niet ontworpen voor meer dan 250.000km (en dat is al langer dan de ontwerp levensduur van de auto)
Je kan er natuurlijk wel lagers instoppen zo groot als die van de DS, maar dat is 10x zo duur. Of multi-link gaan, zoals op de C6, dat zal op de volgende C5 ook wel komen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije