Piepende remmen blijken een zeer hinderlijk, veel voorkomend euvel te zijn bij de C5.
Vele draadjes gelezen ivm met mogelijke oplossingen. Een mogelijke oplossing is het gebruik van kopervet tussen de remklauwen/zuigers en de remblokken. Bij het vervangen van de remblokken in de garage heb ik ze echter een specifiek werktuig weten te gebruiken om de zuigers terug te duwen. Er was een schroefdraad met een bepaalde spoed voor nodig en respectievelijk links of rechts draaiend.
Mijn vraag: als je dat werktuig niet hebt, kan je dan de zuigers met de hand ingedraaid krijgen of is dat zogoed als onmogelijk?
tia
Nope
Nu ken ik die andere draadjes niet, maar ook mijn ervaring is dat kopervet wel helpt.
Volgens mij is het niet goed wanneer je een echt werktuig nodig hebt om de zuigers terug te drukken. Dan zitten ze veel te vast en zullen ze bij het remmen ook telkens blijven hangen. Mij lukt dat terugdrukken altijd gewoon met de hand en van DRAAIEN is volgens mij al helemaal geen sprake.
Je hebt het toch over schijfremmen? Of zijn er ook C5’s met trommelremmen?
Ruwo
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Piepende remmen
nope schreef:Piepende remmen blijken een zeer hinderlijk, veel voorkomend euvel te zijn bij de C5.
Vele draadjes gelezen ivm met mogelijke oplossingen. Een mogelijke oplossing is het gebruik van kopervet tussen de remklauwen/zuigers en de remblokken. Bij het vervangen van de remblokken in de garage heb ik ze echter een specifiek werktuig weten te gebruiken om de zuigers terug te duwen. Er was een schroefdraad met een bepaalde spoed voor nodig en respectievelijk links of rechts draaiend.
Mijn vraag: als je dat werktuig niet hebt, kan je dan de zuigers met de hand ingedraaid krijgen of is dat zogoed als onmogelijk?
tia
Nope
met een lange smalle schroevendraaier lukt ‘t ook wel hoor!
je moet er juist op letten dat je de schijf niet beschadigt!! Let wel dat de schroevendraaier ,of wat dan ook,wat je gebruikt in de voorste én achterste nok van de zuiger aangrijpt!
ruwo schreef:Volgens mij is het niet goed wanneer je een echt werktuig nodig hebt om de zuigers terug te drukken. .....
Mij lukt dat terugdrukken altijd gewoon met de hand en van DRAAIEN is volgens mij al helemaal geen sprake. ...
Je hebt het toch over schijfremmen?
Ruwo
In de garage gebruikten ze zo een tooltje en zeklfs verschillend voor links en rechts.
Maar als het met de hand lukt dan durf ik de klauw er wel vanaf halen. Met mijn vorige wagens (Geen citroenen) was het ook gewoon indrukken maar bij deze wist ik het niet.
thnx
Nope
Als je de blokken loshaalt, let er dan wel op dat je het metalen afschermkapje er later weer goed opzet. Die heb ik zelf ook een keer op de kop gezet. Dan bewaart die alle rotzooi in plaats van dat die het er uit gooit.
En nog iets anders toe ik de remklauwen (achter) voor de eerste keer bekeek zat de remschijf eigenlijk net niet in het midden en zat de klauw ten opzichte van de schijf ook niet recht. Nu bleek er tussen de klauw en het metalen blok waar die aan vast zit een bepaald materiaal te zitten wat deed denken aan een te heet en nat geworden pakking. Alleen zat dat niet overal maar maar aan één kant. Hierdoor werd de klauw scheefgetrokken. Ik heb het er maar in zijn geheel afgehaald en daarna zat de klem goed in het midden en recht. Maar of dat nou ook echt de bedoeling was en hoe dat materiaal daar is gekomen weet ik eigenlijk niet….. Op de tekeningen in mijn “revue technique” van de C5 kom ik het ook niet tegen
(Bij de voorremmen kwam ik dit overigens niet tegen)
de voorste remzuigers moet je onder druk indraaien om er weer nieuwe blokken in te kunnen zetten. dit is hetzelfde principe als op de bx en xantia xm enz…..
het enigste verschjl met de c5 is dat elke kant dezelfde richting ingedraaid moet worden.
dit is eventueel met een schroevendraaier wel te doen (onder druk verdraaien) maar kijk uit dat je de stof rubbers niet beschadigd