Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
dr zal nog wel meer zwarte drap in t systeem zitten, dat komt met die spoelolie los en wordt zwevend gehouden. Ff geduld hebben en bij de komende wissel komt t er dan mooi uit. En hopenlijk werkt de bekrachtiging dan weer soepel.
en als t niet de vervuiling is, dan pas weer verder kijken…
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
ieksEmmu schreef:dr zal nog wel meer zwarte drap in t systeem zitten, dat komt met die spoelolie los en wordt zwevend gehouden. Ff geduld hebben en bij de komende wissel komt t er dan mooi uit. En hopenlijk werkt de bekrachtiging dan weer soepel.
en als t niet de vervuiling is, dan pas weer verder kijken…
Oke,maar ze stuurt wel als een vrachtwagen,kan dat geen kwaad dan.?
tot xm
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
De stuurbekrachtiging krijgt z’n druk direct van de debietregelaar, dus waarom ‘ie de drukregelaar vervangt is mij een raadsel. Het een zal het ander misschien verdoezelen….
Wat voor geluiden maakt je auto als de motor stationair draait? Sist ‘ie als een idioot en gaat het weg als je aan je stuur draait?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
eXpelliarMus schreef:
Oke,maar ze stuurt wel als een vrachtwagen,kan dat geen kwaad dan.?
tot xm
Nee hoor…. Tot het in een bocht opeens weer begint te werken en je zo de bocht uit keilt! Ik zou er voorzichtig mee zijn…
Gr Martijn
- Xsara Scootertje.
Willem schreef:De stuurbekrachtiging krijgt z’n druk direct van de debietregelaar, dus waarom ‘ie de drukregelaar vervangt is mij een raadsel. Het een zal het ander misschien verdoezelen….
Wat voor geluiden maakt je auto als de motor stationair draait? Sist ‘ie als een idioot en gaat het weg als je aan je stuur draait?
Hai willem/martijn
Nee ze sist niet en als ik aan mijn stuur draai hoor je ook niets.!?Voor de vervanging siste ze wel en hoorde je de stuubekrachtiging ook.
De debietregelaar is vervangen , om dat hij lekte op een van de vier stoppen in de zij kant van de regelaar.Toen is hij nog een keer vervangen om te kijken of het aan de regelaar lag!?Dat de stuurbekrachtiging zwaar gaat.Sindsdien zit er spoel olie in , en is er nog geen verandering in het sturen wel in het veren , dat gaat geweldig!?
Het gaat hier om een type één xm uit ‘92 met een 20i motor.
Ja ik hoop inderdaad dat ik de bocht niet uit vlieg.
Bedankt voor de reaktie’s voor zover.
tot xm
Je hebt een hogedrukregelaar die de druk constant houdt (hier zit je voorraadbol op) en een debiet of opbrengsverdeler, deze verdeelt de druk tussen de stuurbekrachtiting en de vering. Zijn dus 2 aparte modules.
Martin kennende heeft ie ze beide vervangen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
- Xsara Scootertje.
metro2005 schreef:Je hebt een hogedrukregelaar die de druk constant houdt (hier zit je voorraadbol op) en een debiet of opbrengsverdeler, deze verdeelt de druk tussen de stuurbekrachtiting en de vering. Zijn dus 2 aparte modules.
Martin kennende heeft ie ze beide vervangen.
Hai metro2005
Martin heeft alleen dat zwarte blok waar al die leidingen uit komen en waar de voorraadbol onder zit vervangen.Niks anders, ik stond er naast!?
En waar om zit er dan een imbus moertje aan de linkerkant van de debietregelaar?Mij is verteld , al daar dat dat de verdeling is voor de druk van rem en stuur,daar wilde martin niet meer aan draaien!?
Wat ik wel hoop is dat het gauw over is
tot XM
Zoals ik het begrijp is dus de opbrengstverdeler vervangen. Dat ligt ook voor de hand want die gaat op een gegeven moment lekken dat is zeker. De kans dat de hogedrukregelaar gaat lekken is echter klein. Mijn vermoeden is dat ze de twee onderste (dikke) leidingen verwisseld hebben. Het gevolg daarvan is dat de stuurbekrachtiging uitvalt zoals je beschrijft. Dit foutief monteren van die leidingen komt nogal eens voor maar je zou dat niet verwachten van een professional. Dat spoelen lost wel het vuil op maar niet het probleem.
- Xsara Scootertje.
Maxxems schreef:Zoals ik het begrijp is dus de opbrengstverdeler vervangen. Dat ligt ook voor de hand want die gaat op een gegeven moment lekken dat is zeker. De kans dat de hogedrukregelaar gaat lekken is echter klein. Mijn vermoeden is dat ze de twee onderste (dikke) leidingen verwisseld hebben. Het gevolg daarvan is dat de stuurbekrachtiging uitvalt zoals je beschrijft. Dit foutief monteren van die leidingen komt nogal eens voor maar je zou dat niet verwachten van een professional. Dat spoelen lost wel het vuil op maar niet het probleem.
Hai Maxxems
Hoe is dat na tekijken of de leidingen verwisseld zijn?
Want dan zet ik ze zelf om!?
Dan ben ik hopelijk van het probleem af.
Thanks
tot XM
De leiding aan de linker kant (als je ervoor staat) van de OV gaat (via de slang) naar de HD-regelaar.
- Xsara Scootertje.
Maxxems schreef:De leiding aan de linker kant (als je ervoor staat) van OV gaat (via de slang) naar de HD-regelaar.
Hai Maxxems
Ik heb nog contakt gehad met chyparse , en ga maandag terug om dit probleem bij de horens te vatten , waar schijnlijk toch de debietregelaar.!?Hij kon het niet geloven dat de leidingen verkeerd zouden zitten,ik wacht maandag wel af , het moet toch goed komen
Onder tussen leer ik er ook van!?
tot XM
Hoi,
Dat zou ik ook gedaan hebben, het zal wel goed komen dan.
- Xsara Scootertje.
Hallo xm vrienden.
Ben vandaag weer eens bij chyparse geweest om het probleem van mijn stuurbekrachtiging eens stevig bij den horens te pakken!?
Ivo en Leo hebben zich er over gebogen, eerst uit voorzorg hd-regelaar vervangen, geen resultaat, stuur bleef onbekrachtigd. Eerst koffie gedronken en toen door. Ze hebben eerst nog de leiding van de stuurbekrachtiging lopende van de debietregelaar ontkoppeld en daar een drukmeter op geschroefd. Het stroomde wel, maar geen voldoende druk om het stuur rond te draaien, zo’n 135 bar waar toch wel zo’n 190 bar nodig is. Dus toch maar weer een andere debietregelaar er op. Leo heeft een andere debietregelaar, waar ik bij stond, gereviceerd. Erg interessant om te zien. Er zitten twee plunjers in die onder druk heen en weer gaan en zo de lhm verdelen.
Deze gereviceerde debietregelaar is er door Ivo weer op gezet en wat scherts onze verbazing, ze stuurt WEER helemaal oké!? Leo heeft de debietregelaar die er onder uit kwam open gemaakt en onderzocht, want wij wilde allemaal weten wat er nou eigenlijk aan de hand was. Nou das ook boven water gekomen, één van de twee plunjers wilde al niet lekker uit de behuizing komen, dat hoort vloeiend te gaan, dat was dus al raar. Leo heeft de plunjer en de behuizing schoon gemaakt en inderdaad er werd een beschadiging op de plunjer aangetroffen dat was dus het probleem. Oooo wat zweeft ze weer heerlijk!?
tot XM
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
dan zal ik 17 november extra goed opletten en niet zonder stuurbekrachtiging weggaan
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
- Xsara Scootertje.
Willem schreef:dan zal ik 17 november extra goed opletten en niet zonder stuurbekrachtiging weggaan
Dat zal wel los lopen denk ik , dit voorval zal echt niet nog een keer gebeuren, daar waken ze wel voor hoop ik!?
Het was de eerstekeer dat dit gebeurde bij hen!?
Chyparse heeft het netjes voor me op gelost, en kostenloos
tot XM