5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
Compressor versus turbo
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 18 oktober 2006 11:53 PM
  [ # 61 ]

Om te beginnen komt de benzine aan alle kanten uit je carburateur. Die is niet gebouwd op overdruk, dus die lekt als de pest. -> ander type carb zoeken dat daar wel tegen kan EN geschikt is voor zo’n kleine inhoud. Kon nog wel eens lastig worden.
Je zult de compressie moeten verlagen om de extra druk te compenseren. Dikkere koppakking zal niet genoeg zijn, denk ik.
Dan zul je zitten met de drijfstanglagers en de drijfstang, die kunnen dat aantal pk’s echt niet aan. Je hoort al van gebroken krukassen als ze alleen een opboorsetje monteren, dus iets van 800 cc.
En de vraag is hoe de koppeling en de aandrijfassen het houden, al zie ik dat wel goed gaan.
Verwacht dus niet dat je blokje het heel lang uit zal houden, maar de funfactor zal hoog zijn, schat ik zo. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 oktober 2006 01:01 AM
  [ # 62 ]
Chinco schreef:

Verwacht dus niet dat je blokje het heel lang uit zal houden, maar de funfactor zal hoog zijn, schat ik zo. Wink

Groeten,
Jan

Misschien is een Visa blokje een betere basis. DIe heeft in elk geval een 3 maal gelagerde krukas.

Dat verlagen van de compressieverhouding is nodig om te voorkomen dat ie gaat pingelen. Als je dan nog een setje gesmede zuigers monteert dat wat hogere temperaturen aankan, gaat het ook niet zo snel stuk.

Eigenlijk is nog het leukst om op elke inlaat een dikke throttle body te zetten. Deze kan met een megasquirt aangestuurd worden. Natuurlijk met pingelsensoren om optimaal tegen de pingelgrens aan te presteren.


De comprimeerde lucht laat je afkoelen met een intercooler. Dan uiteraard de uitlaat flink vergroten want die moet die 2x zoveel lucht nogwel af kunnen voeren.

Koppeling verzwaren kan met een koppeltoename van pakweg 50 % beslist geen kwaad. Ik weet niet wat een standaard koppeling kan hebben, maar zou me kunnen voorstellen dat die gaat slippen.

Last but not least: ik geloof dat bak en aandrijfassen van een eend wel sterk zijn, dus dat moet wel even goed gaan. En anders: slooponderdelen at Wink

Ik denk dat na een dergelijke upgrade het geen kwaad kan om het carter groter te maken en een extra grote oliekoeler te monteren met een bypass met thermostaat. Verder zal het ook wel verstandig zijn de temperatuur van de cilinderkop in de gaten te houden, want die kan natuurlijk wel flink heet worden als de fohn er flink opgaat.

Eigenlijk zou je dan nog een langere 4 moeten hebben omdat je met pakweg 50 pk ipv 29 pk toch best de 140 moet kunnen halen.

Volgens mij is een GS conversie toch makkelijker.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 oktober 2006 01:35 AM
  [ # 63 ]
mpostma schreef:
Chinco schreef:

Verwacht dus niet dat je blokje het heel lang uit zal houden, maar de funfactor zal hoog zijn, schat ik zo. Wink

Groeten,
Jan

Misschien is een Visa blokje een betere basis. DIe heeft in elk geval een 3 maal gelagerde krukas.

Een visablok zal absoluut sterker zijn, maar in welke mate dat is vraag ik me af. Dit omdat ik gehoord heb dat het ‘extra’ lager vlak achter een ander lager zit en daardoor niet heel veel bijdraagt. Echter, dat weet ik niet 100% zeker.

Dat verlagen van de compressieverhouding is nodig om te voorkomen dat ie gaat pingelen. Als je dan nog een setje gesmede zuigers monteert dat wat hogere temperaturen aankan, gaat het ook niet zo snel stuk.

Eigenlijk is nog het leukst om op elke inlaat een dikke throttle body te zetten. Deze kan met een megasquirt aangestuurd worden. Natuurlijk met pingelsensoren om optimaal tegen de pingelgrens aan te presteren.

Throttle body??? Megasquirt??? Wat zijn dat ? Overigens, als ik een pingelsensor installeer, ben ik dan niet gedwongen ook gelijk een hele hoop extra electrische zooi te installeeren? Want daar houd ik niet zo van als ik eerlijk ben ...

De comprimeerde lucht laat je afkoelen met een intercooler. Dan uiteraard de uitlaat flink vergroten want die moet die 2x zoveel lucht nogwel af kunnen voeren.

Koppeling verzwaren kan met een koppeltoename van pakweg 50 % beslist geen kwaad. Ik weet niet wat een standaard koppeling kan hebben, maar zou me kunnen voorstellen dat die gaat slippen.

Last but not least: ik geloof dat bak en aandrijfassen van een eend wel sterk zijn, dus dat moet wel even goed gaan. En anders: slooponderdelen at Wink

Bedenk ik me nu pas: met een Visamotor ‘vreet’ een Eend al versnellingsbakken. Dus er moet ook een sterkere bak achter.

Ik denk dat na een dergelijke upgrade het geen kwaad kan om het carter groter te maken en een extra grote oliekoeler te monteren met een bypass met thermostaat. Verder zal het ook wel verstandig zijn de temperatuur van de cilinderkop in de gaten te houden, want die kan natuurlijk wel flink heet worden als de fohn er flink opgaat.

Eigenlijk zou je dan nog een langere 4 moeten hebben omdat je met pakweg 50 pk ipv 29 pk toch best de 140 moet kunnen halen.

Volgens mij is een GS conversie toch makkelijker.

Misschien, maar het is ook leuk om zelf een beetje te prutsen om meer vermogen uit een blokje te persen Very Happy

Maargoed, voor ik echt serieus met dit soort grappen aan de slag ga, moet eerst m’n Eend maar eens rijden. Tot die tijd is het ‘slechts’ erg interessant, leuk en leerzaam.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 19 oktober 2006 01:59 AM
  [ # 64 ]
mpostma schreef:

Volgens mij is een GS conversie toch makkelijker.

en als je dan toch met een GS blok bezig bent, meteen opboren, turbo erop, en injectie.
Dan krijg je zoiets:

en:

dat zet zoden aan de dijk.. en al helemaal in een eend (waar het in komt Wink )

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 oktober 2006 02:49 AM
  [ # 65 ]

@Tom: sja sommige mensen zijn ook nooit tevreden. Next step: 2.0 16v subaru boxer erin met turbo.

@LE: megasquirt is een programmeerbaar injectiesysteem. Throttlebodies zijn gasklephuizen. Dus ja, die bedrading en elektronica ga je niet alleen voor de pingelsensoren nodig hebben Wink

Het druist zacht gezegd wel in tegen de gedachte van 2cv rijders dat elektronica over het algemeen alleen maar oogluikend wordt gedoogd als daardoor het eendje nog betrouwbaarder en probleemlozer gaat functioneren (bijv 123 onsteking of elektronische spanningsregelaar).

Hehe, volgens mij draaf ik door Very Happy

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 oktober 2006 11:50 AM
  [ # 66 ]
mpostma schreef:

@Tom: sja sommige mensen zijn ook nooit tevreden. Next step: 2.0 16v subaru boxer erin met turbo.

Past de 2.2 niet??

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 19 oktober 2006 03:13 PM
  [ # 67 ]

Misschien als tussenoplossing, totdat het blok ervan in de soep loopt.

Volgens autoweek is de compressie van zo’n eend ding 1 op 8.5. Niet ideaal, maar wel laag genoeg dat er best wat kan. De CX Gti T2 heeft dezelfde compressie verhouding, en die heeft max boost 0.44 bar bij maxvermogen en 0.56 bar in het middengebied. Zoek een flinke intercooler, neem een compressor of een turbo (T10 of T15 ofzo?), en een carburateur van iets dat overdruk kan hebben en geschikt is voor een motor van, uhmmm 840-900cc ofzo. (2 standaard carbs + 2 hele kleine turbos? 1 aan elke kant… vaag gedachtenspinsel) Zet ‘t geheel in elkaar en gaan totdat ie kapot gaat natuurlijk. En als je dan toch je motor aan ‘t reviseren bent, kan je gelijk al Marten’s maatregelen toepassen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 oktober 2006 01:59 AM
  [ # 68 ]

Das wel een goed idee ja !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 20 oktober 2006 02:03 AM
  [ # 69 ]

Neem je de turbo van een Daihatsu Charade GTti.
Kun je niet iets met de carburateur van een Renault 5GTT?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 oktober 2006 02:07 AM
  [ # 70 ]

Ik had meer het idee om er een compressor in te schroeven i.v.m. de acceleratie Wink En ik heb ook geen zin om de hele uitlaat aan te passen. Lijkt me minder interessant (want al veel vaker gedaan) dan met wat tandwielen + een keting klooien om een compressor op het juiste toerental te krijgen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 20 oktober 2006 02:11 AM
  [ # 71 ]
WYD schreef:

Neem je de turbo van een Daihatsu Charade GTti.
Kun je niet iets met de carburateur van een Renault 5GTT?

copie-paste van 2cv.nl (jeroen cats):

bij een “geblazen” motor met carburateur heb je 2 opties.

- de blazer zit tussen carbu en motor. Dit is meest voorkomend bij een supercharger en weinig voorkomend bij een turbo. Bij een turbo omdat je dan mengsel door een hete turbo gaat trekken, da’s gevaarlijk want mengsel en warmte gaan slecht samen, dan krijg je namelijk fik (backfire iemand?). De renault 5 gordini turbo had deze opstelling, was niet fijn, ik heb er een gehad. Verder ga je je aangezogen mengsel vervolgens comprimeren, dan heb je geen homogeen mengsel meer maar een plas brandstof in een hoop lucht. Gevolgen zijn slecht oppakken bij weinig toeren, weinig vermogen bij weinig toeren en een kollosaal brandstof verbruik. Dat je ook nog es niet kunt intercoolen hoef ik hopelijk niet uit te leggen.

- de blazer zit voor de carbu, dus carbu zit tussen blazer en motor.
Nu heb je een probleem, een carbu werkt normaal gezien met onderdruk. Maar als je blazer begint heb je geen onderdruk meer maar overdruk. oops. Maar is wel wat op te verzinnen. Je moet de vlotterkamer onder druk zetten, zorgen dat je vlotters niet imploderen, zorgen dat alles compensatie kanalen dichtzitten en nog wat truken. De r5 GT turbo had dit (ik heb er een gehad), en de lotus esprit ook (maar die laatste zag al snel het licht en ging naar injectie). Je kunt nu wel intercoolen dus dat scheelt al een berg.
Dus aangenomen dat je zo’n speciale carbu vindt of kunt bouwen gaat het misschien wel werken, maar als je bijv gasklep speling krijgt dan wordt het toch weer spannend en staat een motorbrand voor de deur!

Afgezien van deze 2 punten, zijn er hier goeie carbu tuners in de zaal? Want met een geblazen motor en carbu wordt het afstemmen van een carbu op de motor wel een heel ander verhaal.

Dus injectie is een must.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 oktober 2006 02:11 AM
  [ # 72 ]

GTT is een 1.4… is dat niet een beetje groot op 600cc?

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 20 oktober 2006 02:29 AM
  [ # 73 ]

Een andere carb. waar een turbo op aangesloten kan worden, kan ik niet bedenken.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 oktober 2006 02:30 AM
  [ # 74 ]

Dat is waar…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Gepost: 20 oktober 2006 02:43 AM
  [ # 75 ]

het is toch een GS blok?? komt toch al dichter in de buurt bij een 1.4 dan een 600ccm Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrĂȘte pas, les restaurations ne s’arrĂȘtaient jamais.

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook