Vandaag op een leeg stuk snelweg even lekker een kruissnelheid van 160 gehandhaafd. Eenmaal van de snelweg af weer rustig gereden, om er na vijf minuten achter te komen dat de auto geen turbokracht meer heeft.
Op de terugweg was het probleem niet weg maar werd erger. Het moment dat bij optrekken de turbo meedoet bleef uit en nu kruipt ´ie langzaam nog slechts naar de 120. Bij hard gasgeven klinkt een bromtoon zoals bij een kapotte uitlaat, maar in de file en met het raampje open hoor ik bij het optrekken ook een hoge fluittoon van onder de auto. Veranderd verder: tot vandaag was het zo dat als ik de koppeling hard indrukte ik een ´kwew´-geluid hoorde (werd ook langzaam erger). Ik dacht altijd dat dat de koppeling zelf was, maar dat geluid is nu verdwenen.
Mijn vragen zijn nu: is dit een dode turbo, iets electronisch, of misschien zelfs iets met de uitlaat? En kan ik morgen met de auto naar het werk, loop ik niet de kans op pech of verdere beschadiging?
Let wel: minder dan een half jaar geleden is de turbo bekeken en zag deze er goed uit. De acceleratie was ook onverminderd goed en ik heb altijd de voorzorg genomen niet te hard op te trekken indien koud. Verder liet ik de motor altijd minstens een minuut draaien voor het uitzetten. Wel is een tijdje geleden een klein gaatje ontdekt in de uitlaat, dat dichtgelast is. Maar kan een kapotte uitlaat zo´n desastreus effect hebben?
Groet,
R.
Geen gebeef, ik zweef…
Ja dat kan, zeker in het geval van een turbo motor.
Kijk eens naar je turbo slangen en werp eens een blik op je uitlaat…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
hoogst waarschijnlijk staat je waistgate vol open.
dit is een klep in de uitlaatzijde van je turbo die open gaat bij te veel druk.
hij regelt als het ware de druk ,
wat wel eens wil voorkomen is dat het armpje wat hier aanvast zit, los sciet door verschillende oorzaken.
ook kan het zijn dat de stang die in de turbo verdwijnt en waar het klepje zelf aan zit, vast zit in het turbo huis.
als deze waistgate open staat heb je dus totaal geen turbo druk meer.
Simpele Ziel schreef:Ja dat kan, zeker in het geval van een turbo motor.
Kijk eens naar je turbo slangen en werp eens een blik op je uitlaat…
Naar de turboslangen heb ik niet gekeken, wel naar de uitlaat, zo goed en zo kwaad als dat gaat op een parkeerplaats. Er komen in ieder geval geen grote walmen uit de uitlaat op plaatsen waar dat niet mag, ook niet als ik mijn hand ertegenaan houd: na enkele seconden is de druk te groot en ontsnapt de lucht. Als er een gaatje is, moet dat behoorlijk klein zijn…
Geen gebeef, ik zweef…
razor schreef:hoogst waarschijnlijk staat je waistgate vol open.
dit is een klep in de uitlaatzijde van je turbo die open gaat bij te veel druk.
hij regelt als het ware de druk ,
wat wel eens wil voorkomen is dat het armpje wat hier aanvast zit, los sciet door verschillende oorzaken.
ook kan het zijn dat de stang die in de turbo verdwijnt en waar het klepje zelf aan zit, vast zit in het turbo huis.
als deze waistgate open staat heb je dus totaal geen turbo druk meer.
Hoewel ik niet zo technisch ben dacht ik ook aan zoiets. Maar in dat geval moet ik toch nog steeds het motorvermogen van een 2L motor hebben? In plaats daarvan haalt de auto nu met moeite de 130. Met mijn ZX 1.4i ben ik bij wijze van spreken sneller.
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
heb ik ook gehad, er zit dan totaal geen snelheid meer in de auto…..
Auto op de brug en even naar de turbo kijken en je ziet het meteen. Het stangetje zou ergens mee geborgt moeten zijn, maar ik zag niks dus ik heb ‘m met een paperclip vastgezet
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
als die waistgate inderdaad open staat rijd hij als een trabant op 1 cylinder
razor schreef:als die waistgate inderdaad open staat rijd hij als een trabant op 1 cylinder
Nou, een Trabant heeft alle 4 de cilinders nodig om de 120 te halen
Maargoed, als het dat is dan valt reparatie nog wel mee denk ik?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Eerst even alle slangen van turbo naar interkoeler controleren
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Oldenhage naar laten kijken, bleek een losse slang te zijn.
Binnen een kwartier gemaakt tegen geen kosten.
Wat een service, ik ben een blij mens!
Auto rijdt weer als vanouds, inclusief de ´kwew´ bij het hard indrukken van de koppeling. Weet nu dus dat dat de turbo (waistgate?) is.
Geen gebeef, ik zweef…
Ik heb de turbo er vorig jaar uitgehaald en de boel in orde gemaakt. Toen het weer gemonteerd was ben ik een stukje gaan rijden, maar ik had een van de slangklemmen van de slang tussen turbo en inlaat niet goed vastgezet.
Ik geef flink gas en even later een goed hoorbare plof van de slang die uit elkaar vliegt en meteen had hij de acceleratie van een T ford.
Die turbo doet er wat aan hoor.