Gisteren ben ik bij Mooyman in Den Haag wezen kijken naar een witte BX GTi van 1987. Via de Autoweek Forum-BX kwam ik daar terecht.
De BX in kwestie zag er iets minder flitsend en perfect uit dan ik had verwacht (hier en daar een butsje maar niets ernstigs), maar bleek onderhuids gewoon goed. Tel daar de km-stand (147.000) en de onderhoudsgeschiedenis (pas geleden draagarmlagers, distributie, banden) bij een gerenommeerde specialist (liefhebbers!) op, en we waren het gauw eens.
Aangezien het ding een jaar heeft stilgestaan, zat er nog ouwe benzine in de leidingen. Daardoor stottert ie bij lage toeren, bij doortrekken is er niks aan de hand. Komt vanzelf goed na een paar tanks nieuwe benzine.
Goed, wat heeft deze BX dat mijn vorige niet heeft:
-stuurbekrachtiging
-originele elektrische ramen, spiegel en centrale vergrendeling
-ontzettend lelijke wieldoppen (daar komen mijn gti-velgen voor in de plaats)
-achterspoiler
-gele lampen
-gti-bekleding
-125 pk i.p.v. 90 pk
-leren pookknop
-kleur: wit
-grilletje tussen bumper en motorkap
-oliedrukmeter, olietemp. meter en watertemp. meter
-een scheur in de achterbumper (ik kreeg er gratis een andere bumper bij!)
-een aantal nieuwe rammels
Hoe rijdt dat nou?
Heerlijk! lekker veel vermogen en koppel, tussenacceleraties op de snelweg zijn een genot. De vering is comfortabel genoeg, maar iets stugger dan bij een normale BX. Stuurbekrachtiging is ook wel fijn…
De volgende stap is natuurlijk om ‘m wat op te knappen en alle leuke dingen erin te bouwen die in mijn groene BX zitten. Het interieur kan wel een goeie stoomreiniging gebruiken, de buitenkant mag ook wel eens gewassen worden… verder zitten er wat lelijke plekken op het dashboard en moet de stoelbekleding even opgespannen worden.
Tot slot nog maar een fotootje, ik maak binnenkort nog wel meer foto’s!
Very very very very very nijs! mag ik weten wat de richtprijs ongeveer was? Ik weet er nl nog een in showroomstaat te staan met een gelijke kilometerstand maar daar wordt 3500,- voor gevraagd
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Natuurlijk mag je dat weten, geld speelt geen enkele rol
Hij stond er voor 750 euro, ik heb ‘m voor 575 meegenomen. Da’s inclusief een jaar APK, rondleiding door het bedrijf, dakdragers, en een extra achterbumper
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Erg leuk dingetje man, veel plezier ermee! :fijnsturen
leuk prijsje ook
Fijn prijsje ja… maar ik moet ‘m nog gaan vertrouwen hoor
De papieren zijn goed… wel een jaar stilgestaan, maar vlak daarvoor draagarmen + lagers achter vervangen, distributie… en da’s toch wel prettig.
Maar het blijft een ouwetje natuurlijk
Och joh, liever zon ouwetje waar je alles zelf kan doen dan een nieuwerwets ding met allemaal electronica waarvoor je steeds naar de dealer moet Als het technisch allemaal in orde is komt het optisch ook nog wel goed. Btw roesten die 87’er subframes nog eigenlijk?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Harm schreef:Fijn prijsje ja… maar ik moet ‘m nog gaan vertrouwen hoor
De papieren zijn goed… wel een jaar stilgestaan, maar vlak daarvoor draagarmen + lagers achter vervangen, distributie… en da’s toch wel prettig.
Maar het blijft een ouwetje natuurlijk
‘87 was ook een goed jaar kwa chassis
*Flapdrol’s TRi ook uit 1987 is*
Ik heb 1 klein roestplekje achter de voorraam-lijst/rubber.. moet even bijgewerkt worden binnenkort. Voor de rest geen roest
T(h)ijs schreef:Och joh, liever zon ouwetje waar je alles zelf kan doen dan een nieuwerwets ding met allemaal electronica waarvoor je steeds naar de dealer moet Als het technisch allemaal in orde is komt het optisch ook nog wel goed. Btw roesten die 87’er subframes nog eigenlijk?
Soms. De remleidingen wel. Let daarop. Als ze niet al vervangen zijn kun je er op wachten.
Gr,
Marten
Geen geld, Harm…..met een jaar APK en nieuwe distributie.
Veel succes ermee.
Voor dat geld, prachtig…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Heb ik nou wat gemist? Je ouwe BX was niet meer te repareren?
Ik heb er een heel stel werkplaatsrekeningen bij. Niet alleen de draagarmlagers, maar blijkbaar ook complete draagarmen zijn vervangen. Ook zie ik een paar keer tectyl, en zijn er leidingen ontroest en getectyleerd.
De ouwe wordt overigens opgeknapt hoor, alleen ligt de motor nogal uit elkaar nu… Ik vond ‘t wel een mooi moment om maar eens een (nog) leukere BX aan te schaffen. En zo kan ik mijn broer nog een plezier doen met een auto
@ZX-cruiser:
Ik heb geen tuin…
Nee, ik ben ermee naar me werk gegaan. Normaal ga ik met de trein, maar het is wel goed om er even wat lange stukken mee te rijden… op de foto staat ie dus op de parkeerplaats van het werk.
Het rijdt wel heerlijk trouwens… even vlug van 100 naar 140 met volgas doet ie zo lekker
Nu moet ie er nog wat netter uit komen te zien… nouja gti-velgjes heb ik al, stuur en armsteun ook, bumperlippie overschroeven… komt goed!
Btw op marktplaats staat een BX 16v Mk2 bij Mooyman van hemzelf te koop. Hing daar ook een prijsje aan?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Nee, hij wist niet eens wat ie ervoor zou moeten vragen… ding heeft wel leer. Hij heeft er 2 staan, allebei leer, maar ik weet niet welke er te koop is… wel flink getuned
Met momo stuur en spoilertje achterop ruit en witte wijzerplaten Origineel is imho toch mooier.
Maarja, nader overeen te komen kan dus inderdaad vanalles zijn. Had ie ook geen richtprijs?
edit by erwt: link ingekort
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!