3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
2.5TD kop
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 oktober 2006 12:29 PM
  [ # 31 ]

Koppakking was goed. Veel kleine en groterer scheurtjes vnl tussen de kleppen. 1 cilinder had water gemaakt.
Maar zoals ik eerder schreef, was al ruim 2 jaar een hogere druk in t systeem. Garage hier heeft bij een andere 2.5 ooit 10 bar int systeem gemeten. Zou er door de radiateurdop uitgelaten meoten worden.
Moet ik er wel bij zeggen dat dit gebeurde toen mij eega de auto meehad. Dit let iha niet echt op metertjes, dus weet niet hoe lang ze doorgereden is.

Jaap

Citroenbx schreef:

was in dit XM geval de koppakking erdoor(waardoor druk in het koelsysteem komt) of was de kop toen al gescheurd, wat dus ook voor overdruk zorgt…

Ik denk dat het in het algemeen een kwestie is van goed onderhoud, als je koppakking erdoor is NIET doorrijden, kop laten vlakken en afpersen…

mja, het zijn en blijven speculaties hé Crying or Very sad

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 20 oktober 2006 01:18 PM
  [ # 32 ]
Citroenbx schreef:

als het onmiddelijk is na het uitkomen wel, maar nietmeer na 15jaar Laughing

Er zullen toch in het bijzonder met diesels wel mensen zijn die meer rijden dan 5 a 10.000 km/jaar en hun auto enige tijd houden?

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 20 oktober 2006 01:25 PM
  [ # 33 ]

Ook bij mijn Range Rover werkte de overdrukklep van de radiateurdop niet dus ging de kachel lekken.
Zou dat klepje wel gewerkt hebben dan was oververhitting ontstaan door koelvloeistofgebrek en was er dus een lampje gaan branden (letterlijk).

Dit lijkt toch op een verkeerd ontworpen gietstuk.

Jaaps schreef:

Koppakking was goed. Veel kleine en groterer scheurtjes vnl tussen de kleppen. 1 cilinder had water gemaakt.
Maar zoals ik eerder schreef, was al ruim 2 jaar een hogere druk in t systeem. Garage hier heeft bij een andere 2.5 ooit 10 bar int systeem gemeten. Zou er door de radiateurdop uitgelaten meoten worden.
Moet ik er wel bij zeggen dat dit gebeurde toen mij eega de auto meehad. Dit let iha niet echt op metertjes, dus weet niet hoe lang ze doorgereden is.

Jaap

Citroenbx schreef:

was in dit XM geval de koppakking erdoor(waardoor druk in het koelsysteem komt) of was de kop toen al gescheurd, wat dus ook voor overdruk zorgt…

Ik denk dat het in het algemeen een kwestie is van goed onderhoud, als je koppakking erdoor is NIET doorrijden, kop laten vlakken en afpersen…

mja, het zijn en blijven speculaties hé Crying or Very sad

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Gepost: 20 oktober 2006 10:07 PM
  [ # 34 ]
jk schreef:
Citroenbx schreef:

als het onmiddelijk is na het uitkomen wel, maar nietmeer na 15jaar Laughing

Er zullen toch in het bijzonder met diesels wel mensen zijn die meer rijden dan 5 a 10.000 km/jaar en hun auto enige tijd houden?

ja, idd dat zou dan toch “doorgegeven” moeten geweest zijn, maarja, een terugroepactie zullen ze er niet voor doen…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 oktober 2006 10:34 PM
  [ # 35 ]

was na de eerste pagina wel hoopvol geworden, misschien toch een 2.5td kopen, maar nu ben ik weer beland waar ik reeds was, namelijk in de veronderstelling dat een 2.5td kopen geen goed idee is…. Crying or Very sad

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Gepost: 22 oktober 2006 11:55 PM
  [ # 36 ]

goed onderhoud, koelsysteem controleren enzo, denk dat het dan wel best doenbaar moet zijn.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 22 oktober 2006 11:59 PM
  [ # 37 ]

Je krijgt er een hele hoop voor terug.

De 2.5td loopt zoveel mooier als de 21td. Dit is daarbij echt een trekker.

En ik ben ook van mening dat bij netjes onderhoud en warmrijden het best goed moet komen. Kan best zijn dat de auto van Jaap S een prod. foutje had.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 oktober 2006 12:00 AM
  [ # 38 ]
Simmetje schreef:

Je krijgt er een hele hoop voor terug.

De 2.5td loopt zoveel mooier als de 21td. Dit is daarbij echt een trekker.

En ik ben ook van mening dat bij netjes onderhoud en warmrijden het best goed moet komen. Kan best zijn dat de auto van Jaap S een prod. foutje had.

maar dit geeft geen zekerheid dat het niet gebeurd Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 oktober 2006 12:31 AM
  [ # 39 ]

het is bekent dat de koppen kapot gaan,waardoor is niet didelijk en wanner alsmede hoevaak ook niet,

wel weten we dat een revisie kop 1000,- kost kant en klaar.
ook is bekent dat deze nieuwe koppen niet meer stuk gaan,
dus 2.5 kopen lekker genieten, en 1000,- veilig stellen voor eventueel een nieuwe kop.

ik heb zelf mijn eerste 2.5 zes week gehad, toen werd het water verbruik zo hoog dat ik er elke 100kmt 1 liter bij moest gooien.
men had mij gewaarschuwd voor de kop van dit type, nu ben ik behoorlijk eigenzinnig dus toch maar de 2.5 aangeschaft de kop was al stuk toen ik hem kocht, maar ja de verkoper GARAGE GEMERT in alphen aan de Rijn zij dat hij 100% inorde was en das moeilijk te controleren.
toen ik thuis kwam moest er al water bij, hij zij dat hij dit probleem nooit had gehad!! “JAJA”.

maar goed, dit ter zijde.

ik heb mijn 2de XM in de pruis gekocht weer een 2.5, geweldig!!!!

slechts 116.000 gelopen, ik kan je verzekeren het is een formidabele wagen, op geen kant na te vergelijken met een 2.1

onder meer door de balansas aan de motor voelt het alsof je in een benzine rijd.
er trilt niks!!! het enige wat ik erg jammer vind, is dat er geen automaat van te krijgen is.

Profiel  
 
Gepost: 23 oktober 2006 12:49 AM
  [ # 40 ]

Interessant stukje tekst, vooral dit:

razor schreef:

ook is bekent dat deze nieuwe koppen niet meer stuk gaan.

Je bedoeld dus de gereviseerde koppen?
Dan is het nogal duidelijk dat het gewoon de de jaren vervuiling (afbrokkelen van de schuif in het expansievat) zijn die hoofdverdachte worden.

iig ik durf het te riskeren, wie niet waagt niet wint…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 oktober 2006 01:07 AM
  [ # 41 ]

als je mensen (geen citrofielen) naar hun mening over ons geliefde merk vraagt, krijg je steevast te horen “dat rijd wel mooi maar veel problemen met die onbetrouwbare vering”

waar komt dit uit voort?

als je het aantal citroens bekijkt dan kun je stellen dat er geen nederlanders zijn die niet iemand kennen met een citroen.
als nou van elke 100 citroen’s 1% een keer een probleem met het veersysteem heeft gehad dan heeft zo’n merk al gauw de naam van slecht veersysteem.
wat men echter vergeet te vermelden in deze verhalen is de oorzaak van het euvel.

in nagenoeg alle gevallen kun je dit terug leiden naar ondeugdelijke reparaties of vervangen van niet veersysteem gerichte onderdelen,
zoals handremkabels, uitlaten en dergelijke, vaak zijn deze reparaties er de oorzaak van dat er een hd leiding doorschuurt waardoor het systeem het begeeft, een garage zal een onwettende klant dit nooit toegeven.
maar doodleuk de kapotte onderdelen vervangen.

ik denk dat gezien het geringe aantal 2.5 motoren er maar een paar door slecht behandelen kapot hoefen te gaan, waardoor er al gesproken word van een slechte motor.

de cx 2.5 turbo 2 motor, heeft de naam dat de cylinder wanden scheuren,
ik heb in totaal zo’n 800.000 kmt met 4 verschillende t2 gereden,
en nooit 1 probleem met de motor van deze gehad, wel een keer een gescheurde kop, maar dat was zelfs bij citroen bekent.
en daarvan was ook de oorzaak te achterhalen.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 23 oktober 2006 04:19 AM
  [ # 42 ]
razor schreef:

<snip>
wel een keer een gescheurde kop, maar dat was zelfs bij citroen bekent.
en daarvan was ook de oorzaak te achterhalen.

Wat was de oorzaak en hoe heeft men die achterhaald?

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 oktober 2006 10:58 PM
  [ # 43 ]

bij de cx waren er stalen bruggen in de kop meegegoten tussen de cylinders,
doordat de motor warm word en weer afkoelt zit je met verschillende uitzettings co-efficienten wat resulteerde in scheuren tussen de beide metalen.

waardoor de koppen gingen/gaan lekken.

het advies is dus ook om bij een gescheurde t2 kop een normale kop van een ongeblazen versie te monteren, je bent dan compleet van dit probleem af.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 oktober 2006 11:02 PM
  [ # 44 ]

wat betreft de nieuwe koppen, voor zover mij bekent is de laatste serie van de 2.5 uitgerust met aangepaste koppen, een en ander werd mij verteld door diverse leveranciers van gereviseerde en nieuwe koppen.
deze worden in spanje gemaakt/gereviseerd.

en naar verluid hebben deze niet meer het scheur probleem.
mar dat kan natuurlijk ook komen omdat dan in de meeste gevallen ook de rommel uit het expansievat niet meer aanwezig is….

Profiel  
 
Gepost: 23 oktober 2006 11:51 PM
  [ # 45 ]

ken je toevallig de fabrikant naam? dan is het wel makkelijk te herkennen.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook