1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Motorwissel voor een BX 19 Digit (+ foto’s)
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 23 oktober 2006 01:55 AM

Goedenavond Dames en Heren BX-liefhebbers,

Afgelopen weekend was het dan eens tijd om serieus aandacht te besteden aan de motor van mijn BX 19 Digit uit 1985. Al sinds de koop hoor ik een rateld geluid, wat volgens kenners een versleten nokkenas moet zijn. Ook zouden de drijfstanglagers aan vervanging toe zijn. Het motorblok komt uit een BX Sport, maar ik heb geen idee wanneer dat blok in de Digit is gekomen. Op de teller staat 227.000 km, maar ik heb geen idee hoeveel het Sport-blok had gelopen.

Gelukkig was Alcyone (Alex) zo vriendelijk om zijn Digit-motorblok aan te bieden. Dat lag nog bij Wouter Smits thuis, nadat we (Wouter, Alex en ik) daar in juli Alex’ Digit hadden gesloopt en overgebouwd in een mooie BX 19 GT.

De bedoeling was dus om dat motorblok “even” in mijn Digit te hangen. Niemand van ons had eerder een motorwissel gedaan, dus het was vrij nieuw.

Alex had van z’n werk een motortakel kunnen meenemen, dus dat scheelde al een slok op een borrel.

Allereerst is hier de BX te zien in de sleutelruimte:

Het is duidelijk te zien: hier wordt hard gewerkt:

Dit is het oude motorblok, dat er heel netjes uitziet, maar wat intern dus niet zo best is:

... en dit is het motorblok dat in de Digit komt:
(zoals te zien is, is dit blok niet helemaal ready, maar zit het nog op het subframe, met fusees en aandrijfassen vast. Dat moet dus eerst allemaal losgehaald worden….)

Alex + motortakel Very Happy

Hier hangt de motor bijna klaar om getakeld te worden:

Nog even de laatste dingen loshalen voordat de motor er definitief uit getakeld kan worden. De fusees bleven gewoon met de aandrijfassen zitten.

Ziet er raar uit, maar zo hangt de motor echt goed! De spanband had genoeg grip aan beide zijden van de motor. Doordat de motor zo schuin hangt, was het vrij eenvoudig om de versnellingsbakzijde onder de motorsteun uit te duwen.

Goh, dat ziet er verdomd mooi uit voor een 21-jaar oude BX… Very Happy

Buiten begon het verdere werk: het overzetten van de HD-pomp, de dynamo en nog wat dingen van het ene naar het andere motorblok:

Ik begon eerst met de dynamo en de HD-pomp met de daarbij behorende snaren:

En toen werd het donker…........

Zaterdag avond zijn we door gegaan tot diep in de nacht met het overzetten van bepaalde onderdelen van het ene blok naar het andere. Het grootste werk was nog het blok uit z’n subframe krijgen. Gelukkig konden we daar redelijk bij, aangezien het nog te monteren blok op een plank hout lag:

Alex aan het klussen…:

Ik aan het klussen…:

Gelijk even de onderste motorsteun vervangen. Links is de slechts te zien. Het rubber zat helemaal scheef en was half weg:

Hier is Alex zo blij dat het blok naar de Digit kan om gemonteerd te worden, dat ie er meteen maar een mooi dansje bij danst. Very Happy

Hoppa, erin jij!!

Uitzicht van achteren:

Hier zit de nieuwe motor erin.
Het is odnertussen al zondag geworden. Na enkele uurtjes slaap gaan we weer door om de diverse onderdelen aan te sluiten. Dit is echt het meest werk van allemaal. Voordat de aandrijfassen zitten, voordat je erachter komt dat een versnellingsbakplug niet goed vast gedraaid zit, etc etc.
Daarmee verlies je tijd en duurt alles wat langer dan gepland.

Nu zit ik weer thuis, met de BX voor de deur.

Het enige wat nu nog gedaan moet worden is het volgende:
- ontsteking moet goed afgesteld worden
- HD-pompriem moet gespannen worden (gilt als een gek, riem is een nieuwe)
- versnellingsbakolie moet gecontroleerd worden. Na enkele keren vullen is niet precies duidelijk of er genoeg of teveel olie in de versnellingsbak zit.
- wellicht nog wat kleine afsteldingetjes.

Voorlopig blijf ik dus met deze motor rijden in mijn Digit, zodat mijn Sport-motor te zijner tijd er weer in kan, na flink te zijn gereviseerd. Dit gebeurt echter pas op lange termijn. Er is geen haast bij.  Wink

Zo, dat leek even een makkelijk klusje, gezien de foto’s hè.

Nou, ik kan iedereen verzekeren dat het moeilijker is dan van tevoren gedacht. Dan bedoel ik voornamelijk de dingen die uitlopen, misgaan, over gedaan moeten worden, vermoeidheid die parten speelt, hoofdpijn waardoor je niet lekker kan werken, etc etc etc
Kortom; je bent altijd langer bezig dan van tevoren gedacht.
Toch was het een hele leuke ervaring en ik heb weer veel bijgeleerd.

Natuurlijk gaat mijn grote dank uit naar Alex voor de hulp. Zonder hem had ik echt niks kunnen doen!!! Thanks, Alex!!
En Wouter bedankt voor de gastvrijheid (net als de vorige keer). Jammer dat we je weinig hebben gezien (werken moet ook gebeuren Wink )

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 23 oktober 2006 02:15 AM
  [ # 1 ]

Nou, ik kan iedereen verzekeren dat het moeilijker is dan van tevoren gedacht. Dan bedoel ik voornamelijk de dingen die uitlopen, misgaan, over gedaan moeten worden, vermoeidheid die parten speelt, hoofdpijn waardoor je niet lekker kan werken, etc etc etc

Been there, done that Wink

Hebben jullie dat blok er gewoon zo ingehangen, zonder ‘m een beetje te reviseren of zelfs schoon te maken?

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 23 oktober 2006 02:19 AM
  [ # 2 ]

Dit staat mij aankomende week te wachten… Rolling Eyes Ziet er heftig uit dit ... Shocked

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 23 oktober 2006 02:29 AM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

Hebben jullie dat blok er gewoon zo ingehangen, zonder ‘m een beetje te reviseren of zelfs schoon te maken?

Het andere blok was goed en verbruikte geen olie. Dat was bekend.
Het lag stil sinds juli, dus geen enkel probleem eigenlijk om ‘t zo over te zetten.

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 23 oktober 2006 02:58 AM
  [ # 4 ]
Ijs schreef:

Dit staat mij aankomende week te wachten… Rolling Eyes Ziet er heftig uit dit ... Shocked

Ach joh niet zo negatief, dat hang je er toch zo ff in Rolling Eyes

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 23 oktober 2006 03:00 AM
  [ # 5 ]

tjonge, goede aktie!!
ik hoop dat je snel weer helemaal op orde bent met je BX!

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 23 oktober 2006 03:35 AM
  [ # 6 ]
Ijs schreef:

Ach, bouw dan gelijk een 16V in.  Laughing
als het goed is heb ik ook nog mijn reportage daarvan hier staan ergens.
na enig zoek werk hier de link gevonden.

Maaruh, wel leuk weer zo’n project. en leuke foto’s Cool
hebben jullie ook gelijk de d-riem vervangen dan ? dat is iets wat ik wel zou doen als ie er toch uitligt,makkelijk bij kan en al zo’n poos heb stil gestaan Rolling Eyes

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 oktober 2006 03:41 AM
  [ # 7 ]

Puik werk en leuke foto´s. Dan krijg ik het volgende week een stuk gemakkelijker met mijn eendeblokje.  Wink

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3830

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 23 oktober 2006 08:44 PM
  [ # 8 ]

heb je geen foto van de politiemeneertjes?

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 23 oktober 2006 09:23 PM
  [ # 9 ]
vortex schreef:
Ijs schreef:

Ach, bouw dan gelijk een 16V in.  Laughing
als het goed is heb ik ook nog mijn reportage daarvan hier staan ergens.
na enig zoek werk hier de link gevonden.

Maaruh, wel leuk weer zo’n project. en leuke foto’s Cool
hebben jullie ook gelijk de d-riem vervangen dan ? dat is iets wat ik wel zou doen als ie er toch uitligt,makkelijk bij kan en al zo’n poos heb stil gestaan Rolling Eyes

Tijd en geld was de beperkende factor, en de riem is volgens mij nog goed. Voor het laatst heeft dit blok gelopen in augustus dus zo lang was dat nou ook weer niet.

Verder ben ik ontzettend blij dat deze motor voortleeft, ik herkende haar mooie geluid meteen en tijdens het rijden voelde ik het kenmerkende karakter wat deze motor zo in het bijzonder heeft. Met pas 255K KM kan ze nog lang zat mee. Oh en de nokkenas, waterpomp, spanrol en riem zijn in 2003 vervangen, een aantal eigenaren eerder.

Een 16V vind ik weer totaal niet spannend, Wouter is net als ik een relaxte rijder aan het worden en we vinden een groot koppel over een groot gebied (159A heeft z’n max bij 3000 tpm) veel fijner dan dat hoogtoerige. Ik kom met mijn GT nooit meer boven de 3000 uit.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 23 oktober 2006 10:51 PM
  [ # 10 ]

goed bezig ! Wink  maar wat vinden de buren hiervan? Laughing  hoef ik bij mij niet te doen ,dan krijg ik commentaar van alle kanten Rolling Eyes

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 oktober 2006 11:08 PM
  [ # 11 ]

dat ziet er uit als veel werk Wink
en het lijkt me ook wel dat je er een hoop van geleerd heb Smile

mooie foto’s hoor, vooral dat er 2 BX’en en 2 DS’en bijstaan Cool
nog mensen raar zien kijken? Laughing

ben benieuwd wanneer het sportblok weer terug kan.
maar na dit weekend wil je daar denk ik nog wel even mee wachten Wink

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3830

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 24 oktober 2006 12:06 AM
  [ # 12 ]
xm'metje schreef:

goed bezig ! Wink  maar wat vinden de buren hiervan? Laughing  hoef ik bij mij niet te doen ,dan krijg ik commentaar van alle kanten Rolling Eyes

[eufemisme]nou, buren politie en vriendin vonden het geen goed idee ..[/eufemisme]
voor mij zit al te opzichtig (lees met de deuren open) sleutelen er niet meer in voorlopig

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 24 oktober 2006 12:10 AM
  [ # 13 ]
woutersmits schreef:
xm'metje schreef:

[eufemisme]nou, buren politie en vriendin vonden het geen goed idee ..[/eufemisme]
voor mij zit al te opzichtig (lees met de deuren open) sleutelen er niet meer in voorlopig

oei Confused

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 24 oktober 2006 01:25 AM
  [ # 14 ]

Evengoed, geweldig dat ‘t gelukt is.  Cool Ga je nu het sportblok zelf reviseren? (en misschien een paar bossen bloemen voor buren en vriendin van ws en evt politie regelen Wink )

Profiel  

OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 378

Gepost: 24 oktober 2006 01:32 AM
  [ # 15 ]

hee jongens dat ziet er goed uit hoor .. wordt dus flink gesleuteld hier in Nijmegen Smile

zeg wouter, in welke buurt /straat woon jij eigenlijk? ik probeer het telkens te herkennen maar dat lukt me echt niet Very Happy

Citroën D Special 1970

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook