Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
met hoeveel mm koop je winterbanden nieuw??? ( 8mm 10mm etc)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:met hoeveel mm koop je winterbanden nieuw??? ( 8mm 10mm etc)
heb je een pb gestuurd
McDean schreef:met hoeveel mm koop je winterbanden nieuw??? ( 8mm 10mm etc)
Volgens mij is hier al een aantal malen antwoord op gegeven!
leuk winterbanden maar je bent wel erg vroeg ermee winterbanden hebben pas nut onder de 7 gragden boven de 7 graden zijn ze erg snel op
Winterbanden op een fiets?
citroenc2 schreef:leuk winterbanden maar je bent wel erg vroeg ermee winterbanden hebben pas nut onder de 7 graden boven de 7 graden zijn ze erg snel op
Kan je vertellen dat dat best meevalt: inderdaad, ze slijten sneller, maar onder de 7 graden presteren winterbanden op alle fronten beter dan zomerbanden.
Regen, modder etc. doen ze normaal al beter.
Bovendien ligt het ook aan de tijd van het jaar: ‘s ochtends wil het hier al aardig in de buurt van de 7 graden komen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
komen er nog niet op maar nu zijn ze nog redelijk aan de prijs
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Persvoorlichter duitse autoverzekeringsbranchevereniging ontkent dat je met ‘zomerbanden’ onder winterse omstandigheden je dekking verliest:
http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=12501
is dus onzin wanneer een Nederlands verzekeraar dit wel zou doen. (roomser dan de paus?)
durch Sommerreifen, mit denen man im Winter unterwegs ist, gefährdet man nicht seinen Haftpflicht-Versicherungsschutz
je wordt dus niet automatisch aansprakelijk op ‘zomerbanden’
allein bei der Vollkasko Probleme geben, wenn dem Autofahrer grobe Fahrlässigkeit nachgewiesen wird
alleen bij grove nalatigheid (?) krijg je problemen om all-risk te claimen (stel je zet je auto in de sneeuw tegen een boom)
De verzekeraars laten zich dus niet zo maar voor het karretje van de winterbandenlobby spannen.
hoe de winterbandenlobby in z’n werk gaat:
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=12462
A-merk- vs B-merk- winterbanden
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/auto/tests/bandentest/w06-resultaten-195-908732.pdf
gemiddeld zitten de B-merken onder 2sterren, de A-merken dik boven 3sterren. Kosten B: ~70EUR A: 100EUR
Overigens gebruik ik dus geen winterbanden, net nieuwe Primacy eronder gegooid, dat vind ik een stukkie nuttiger.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
EW schreef:citroenc2 schreef:leuk winterbanden maar je bent wel erg vroeg ermee winterbanden hebben pas nut onder de 7 graden boven de 7 graden zijn ze erg snel op
Kan je vertellen dat dat best meevalt: inderdaad, ze slijten sneller, maar onder de 7 graden presteren winterbanden op alle fronten beter dan zomerbanden.
Regen, modder etc. doen ze normaal al beter.Bovendien ligt het ook aan de tijd van het jaar: ‘s ochtends wil het hier al aardig in de buurt van de 7 graden komen.
Zomerbanden hebben een hogere aquaplaning snelheid dan winterbanden en bij voor Nederland normale omstandigheden een kortere remweg:
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=8425&artikel_seite=1
Zudem verlängert sich der Bremsweg mit Winterreifen auf nasser wie trockener Piste um bis zu 20 Prozent, das kann in einer Notsituation böse enden.
Dat betekent dus dat al die winterbanddragers 8 meter langer nodig hebben voor een stop vanaf 100km/h
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
Dat betekent dus dat al die winterbanddragers 8 meter langer nodig hebben voor een stop vanaf 100km/h
Nou, toch wel apart dat ik in de praktijk toch hele andere ervaringen heb.
Bij echt nat wegdek (vooral die fijne non-zoab autobahn in Duitsland) had ik met regen rondom het vriespunt duidelijk veel betere grip dan met zomerbanden. Als er dan ook nog natte of vaste sneeuw bij komt, is het helemaal duidelijk. Met zomerbanden verlies je de grip al lang waar je met winterbanden nog plenty grip hebt.
Bij droog wegdek maken de banden (Toyo Snowprox) niet of nauwelijks extra geluid t.o.v. Michelin X1H (die al vrij stil is). Bij nat wegdek neemt het rumoer overigens wel duidelijk toe.
Sja, iedereen is vrij om zijn eigen conclusies te trekken, maar ik ben na praktische ervaringen wel overtuigd van het nut. Los van de winterbandenlobby, dat dan weer wel. Daar verandert deze test in AutoBild voor mij niks aan.
Ik vind het wel opmerkelijk dat je zo kritisch staat t.o.v. winterbanden. Dat je je wellicht niet zomaar een oor aan laat naaien door de bandenindustrie en kritisch bent t.o.v. allerlei standaard marketingpraat is niet verkeerd, maar je zou toch eens het verschil moeten voelen met rijden met winterbanden onder winterse omstandigheden of met zomerbanden.
mpostma schreef:eviltwin schreef:
Dat betekent dus dat al die winterbanddragers 8 meter langer nodig hebben voor een stop vanaf 100km/h
Nou, toch wel apart dat ik in de praktijk toch hele andere ervaringen heb.
Bij droog wegdek maken de banden (Toyo Snowprox) niet of nauwelijks extra geluid t.o.v. Michelin X1H (die al vrij stil is). (..)
Ik vind het wel opmerkelijk dat je zo kritisch staat t.o.v. winterbanden. Dat je je wellicht niet zomaar een oor aan laat naaien door de bandenindustrie en kritisch bent t.o.v. allerlei standaard marketingpraat is niet verkeerd, maar je zou toch eens het verschil moeten voelen met rijden met winterbanden onder winterse omstandigheden of met zomerbanden.
Ik denk dat je eens het verschil moet voelen tussen een setje Energy X1H en een setje Pilot Primacy, het liefst op een C5/C6/Xm/Xantia en niet op een BX. Realieseer je wel dat je auto meer dan 25jaar oud is, qua ontwerp?
Met een C5 of C6 is het mogelijk om van 100km/h in 36-37m stil te staan, de Xm of Xantia haalt net 40m, je BX zit daar weer flink boven.
Die verschillen zijn voor ons van meer belang dan of het wel of niet onder de 7graden is (op het wegdek )
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Ik denk dat je eens het verschil moet voelen tussen een setje Energy X1H en een setje Pilot Primacy, het liefst op een C5/C6/Xm/Xantia en niet op een BX. Realieseer je wel dat je auto meer dan 25jaar oud is, qua ontwerp?
De Primacy is niet eens verkrijgbaar in mijn bandenmaat. De kleinste toepasbare maat is 195/50/15 82 V. Ik rij nu op 185/60/14
Overigens, ik vind de leeftijd van het ontwerp maar een beperkt relevante factor. Uiteindelijk zijn het toch de banden die onder specifieke omstandigheden de factoren van doorslaggevende betekenis.
Nu denk ik wel dat winterbanden voor typische toepassing onder NL omstandigheden maar van beperkt nut zijn, zeker als je topklasse zomerbanden monteert. Ga je ook nog eens regelmatig op wintersport of rij je anderszins regelmatig onder winterse omstandigheden, van vind ik winterbanden een absoluut aanbevelenswaardige investering.
Met enkele keren op wintersport ben je er nog niet.. Want van de 3 x dat ik met de auto naar de wintersport ging, had ik eigenlijk maar 1 x echt winterbanden nodig. De andere keren hadden we helemaal geen sneeuw Of weer zoveel bij het uitrijden van het skigebied dat we ook sneeuwkettingen nodig hadden.
De keer dat ik uit Kopenhagen terugkwam en de hele tijd last had van winterse buien, gewone hoosbuien,etc. was ik er er toch wel zeer content mee. Die enkele keer in NL dat het sneewt of hagelt is het een nuttige en prettige aanvulling.
mee eens! en ik heb al eens meegemaakt dat de auto voor me doorschoot en ik gewoon remde en stilstond. da’s dan toch al één keer nut gehad dat ik het bewust merkte, en wie weet hoe vaak nog zonder dat ik het door had. op mijn BX-jes komen winterbanden..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:mee eens! en ik heb al eens meegemaakt dat de auto voor me doorschoot en ik gewoon remde en stilstond. da’s dan toch al één keer nut gehad dat ik het bewust merkte, en wie weet hoe vaak nog zonder dat ik het door had. op mijn BX-jes komen winterbanden..
Ik ben wel benieuwd _wanneer_ want ik krijg nog niet de indruk dat Koning Winter spoedig gaat ontwaken uit zijn zomerslaap.
hmmm, ben toch regelmatig met een Xm V6 op semi-slicks (intermediates ) op wintersport geweest.
De eerste keer had ik alleen voor de show een setjes (niet passende) kettingen meegenomen, maar ik mocht de berg niet af zonder. Dus ben ik dwars door het, niet geruimde, Val Thorens naar de pomp gereden om ter plekke een setje aan te schaffen. Geen problemen met tractie.
Daarna had ik dus wel passende kettingen, maar ik heb ze nog maar een keer gebruikt (omdat het moest van de kit, niet omdat het nodig was).
mpostma schreef:Overigens, ik vind de leeftijd van het ontwerp maar een beperkt relevante factor. Uiteindelijk zijn het toch de banden die onder specifieke omstandigheden de factoren van doorslaggevende betekenis.
Zijn twee auto’s gelijk dan zal er onder omstandigheden wel of geen voordeel zijn voor ‘zomerbanden’, in NL zijn er gedurende het gehele jaar meer voordelen voor ‘zomerbanden’. In de praktijk echter, zijn de verschillen tussen auto’s doorslaggevend.
Juist de leeftijd van de auto is alles bepalend, die bepaalt indirect of je wel of geen ABS, ESP, bandenspanningscontrole systeem, etc. hebt. Allemaal veiligheidsverhogende zaken die meer invloed hebben dan winter/zomerbanden.
Ik vind het ronduit ergerlijk dat mij verweten kan worden dat ik geen winterbanden monteer, terwijl mensen met 20jaar spul daar niet op aangesproken worden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije