Technisch vraagje:
Is een ABS-systeem van een BX enigzins over te bouwen op een auto (BX natuurlijk!) die deze optie (nog) niet heeft? En zijn er mensen genegen mij hier eventueel bij te helpen?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Is te doen, maar een behoorlijke klus.
Je moet de fusees met ABS ring monteren incl. sensors. ABS computer inbouwen en alles aansluiten.
Schatting van tijd? Stel: auto’s staan naast elkaar, 2 personen (1 per auto), synchroon sleutelen (als demonstratie-sport tijdens de volgende Olympics?)...
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik zou het zelf denk ik met z’n 2en niet in een dag durven doen.
WYD schreef:Is te doen, maar een behoorlijke klus.
Je moet de fusees met ABS ring monteren incl. sensors. ABS computer inbouwen en alles aansluiten.
Vergeet ook niet de achterdraagarmen, hydraulische leidingen omleggen., etc.
De ABS ringen zitten trouwens op de homokineten (onderdeel van de aandrijfas). Achter zit de ABS ring op de naaf.
Hydraulische leidingen omleggen? Is dat echt nodig?
Is het mogelijk om de voorpoten over te zetten bijvoorbeeld? En achter de naven?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Reden waarom ik het vraag is omdat ik een set leer kan kopen, maar dan wel met de auto er nog omheen… Die donor heeft ABS, en het lijkt me cool dat ook over te bouwen op mijn TRi;
Dan heeft-ie zo’n beetje alle mogelijke opties (behalve stoelverwarming en koplampsproeiers dan; en schuifdak, maar ja, ik heb een break)...:
* Airco
* Automaat
* Cruise Control
* Elektrische ramen
* Leer
* ABS
Is een mooie lijst, toch?
Dan plak ik een ballon op het stuur en het dashboard en heb ik nog ‘airbags’ ook!!!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Hydraulische leidingen omleggen? Is dat echt nodig?
Is het mogelijk om de voorpoten over te zetten bijvoorbeeld? En achter de naven?
Ja, je moet toch het ABS stuurblok in de remleidingen opnemen. Het stuurblok stuurt 3 leidingen apart aan. LV,RV en A. Dus die leidingen moeten allemaal omgelegd worden naar het ABS blok. Dat bedoel ik met hydraulische leidingen omleggen. Ik begreep dat bij ABS auto’s voor dikkere remleidingen zijn gemonteerd. Hier kom je natuurlijk snel genoeg achter als je het gaat monteren.
Voorpoten omzetten? Je hebt de Fusee + aandrijfassen nodig. Aan de fusee zit de sensor geschroefd. ik weet niet of je een sensor op elke willekeurige fusee kan schroeven. Je kan wel een complete voorpoot monteren incl. aandrijfas, maar da’s wellicht overkill omdat je alleen maar de fusee nodig hebt van de gehele voorveerpoot (plus natuurlijk de aandrijfas,m aar die reken ik even niet tot de voorpoot).
Achter: je hebt hier idd alleen de naaf nodig (voor de getande ring) plus de sensor. ik weet niet hoe de sensor bevestigd zit EN of dat op elke draagarm past.
Aangezien die sensoren vaak zitten vastgeroest op de draagarm of fsusee is het wellicht makkelijker om de complete fusee + achterdraagarmen over te zetten als je de ABS wil overzetten van een ABS donor BX. Dan is nog de kans wel aanwezig dat je een sensor molt en dat je alsnog een nieuwe sensor moet kopen.
Een goed werkend ABS systeem is natuurlijk wel een veilgheidsverhogende voorziening, maar je moet er wel een hoop voor over hebben.
Nou ja, zou een leuk project kunnen zijn…
Ik houd me aanbevolen als (ervaren) mensen dit ook leuk lijkt en me dus hierbij zouden willen helpen…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )