2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Warmlopen V6 motor en druk in koelsysteem.
adiante
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 23 oktober 2006 04:33 PM
  [ # 16 ]

Het warmlopen is gelukkig opgelost!
Voor de volledigheid meld ik even wat er aan de hand was in de hoop anderen ermee te kunne helpen.
De motortemperatuur liep steeds op tot +/- 100 graden tot 110 graden (volgens de aanwijzer op het dashbord). Ik heb toen eerst de thermostaat vervangen en de radiateur gespoeld. De temperatuur bleef toen al een stuk lager, nl. net beneden de 100 graden. Nu heb ik ook de temperatuurvoeler op de motor vervangen. De temperatuur bleeft nu tussen de 80 en de 90 graden, maar schommelt wel steeds op en neer. Dit weekend heb ik de regelunit vervangen en het is weer een stuk beter geworden. De temperatur blijft nu redelijk netjes op ongever 90 graden hangen. Hoe het met warm weer zal gaan, moeten we nog even afwachten. De hoofdoorzaak van het probleem was dus de thermostaat en de voeler op de motor. De voeler en regelunit zijn van een later type. Ik denk dat je die niet kunt uitwisselen. Nu ik de voeler met bijbehorende regelunit heb ingebouwd lijkt het probleem verholpen.
Gelukkig dus geen nieuwe koppakking waar ik aanvangelijk bang voor was! Dank voor alle suggesties.

Citroën SM
French show, Italian go…

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 23 oktober 2006 08:19 PM
  [ # 17 ]

Een algemene opmerking over onvoldoende koeling van motoren en een heel voor de hand liggende reden hiervoor - zo voor de hand liggend dat hij weleens vergeten wordt.

Het is de bedoeling dat alle koellucht door de luchtzijde van de radiateur gaat en niet erlangs (waar minder weerstand is).

Bepaalde Engelse sportwagens bleken na restauratie of zo wel eens een onderdeel (afdichtingsflap) te missen waardoor de lucht gemakkelijk langs de radiateur kon stromen, waardoor oververhitting optrad. Een voorbeeld is de Lotus Elan S1/2/3/4, die een kartonnen flap heeft die vaak werd weggelaten.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook