ABS over/om te bouwen/zetten?
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 oktober 2006 07:58 PM

Technisch vraagje:
Is een ABS-systeem van een BX enigzins over te bouwen op een auto (BX natuurlijk!) die deze optie (nog) niet heeft? En zijn er mensen genegen mij hier eventueel bij te helpen?  Very Happy

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 23 oktober 2006 07:59 PM
  [ # 1 ]

Is te doen, maar een behoorlijke klus.
Je moet de fusees met ABS ring monteren incl. sensors. ABS computer inbouwen en alles aansluiten.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 oktober 2006 08:02 PM
  [ # 2 ]

Schatting van tijd? Stel: auto’s staan naast elkaar, 2 personen (1 per auto), synchroon sleutelen (als demonstratie-sport tijdens de volgende Olympics?)...  Laughing

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 23 oktober 2006 08:08 PM
  [ # 3 ]

Ik zou het zelf denk ik met z’n 2en niet in een dag durven doen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 oktober 2006 08:15 PM
  [ # 4 ]
WYD schreef:

Is te doen, maar een behoorlijke klus.
Je moet de fusees met ABS ring monteren incl. sensors. ABS computer inbouwen en alles aansluiten.

Vergeet ook niet de achterdraagarmen, hydraulische leidingen omleggen., etc.

De ABS ringen zitten trouwens op de homokineten (onderdeel van de aandrijfas). Achter zit de ABS ring op de naaf.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 oktober 2006 08:32 PM
  [ # 5 ]

Hydraulische leidingen omleggen? Is dat echt nodig? Shocked
Is het mogelijk om de voorpoten over te zetten bijvoorbeeld? En achter de naven?  Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 oktober 2006 08:35 PM
  [ # 6 ]

Reden waarom ik het vraag is omdat ik een set leer kan kopen, maar dan wel met de auto er nog omheen… Die donor heeft ABS, en het lijkt me cool dat ook over te bouwen op mijn TRi; Rolling Eyes
Dan heeft-ie zo’n beetje alle mogelijke opties (behalve stoelverwarming en koplampsproeiers dan; en schuifdak, maar ja, ik heb een break)...:
* Airco
* Automaat
* Cruise Control
* Elektrische ramen
* Leer
* ABS
Is een mooie lijst, toch? Cool
Dan plak ik een ballon op het stuur en het dashboard en heb ik nog ‘airbags’ ook!!!  Laughing

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 oktober 2006 08:43 PM
  [ # 7 ]
oudelut schreef:

Hydraulische leidingen omleggen? Is dat echt nodig? Shocked
Is het mogelijk om de voorpoten over te zetten bijvoorbeeld? En achter de naven?  Confused

Ja, je moet toch het ABS stuurblok in de remleidingen opnemen. Het stuurblok stuurt 3 leidingen apart aan. LV,RV en A. Dus die leidingen moeten allemaal omgelegd worden naar het ABS blok. Dat bedoel ik met hydraulische leidingen omleggen. Ik begreep dat bij ABS auto’s voor dikkere remleidingen zijn gemonteerd. Hier kom je natuurlijk snel genoeg achter als je het gaat monteren.

Voorpoten omzetten? Je hebt de Fusee + aandrijfassen nodig. Aan de fusee zit de sensor geschroefd. ik weet niet of je een sensor op elke willekeurige fusee kan schroeven. Je kan wel een complete voorpoot monteren incl. aandrijfas, maar da’s wellicht overkill omdat je alleen maar de fusee nodig hebt van de gehele voorveerpoot (plus natuurlijk de aandrijfas,m aar die reken ik even niet tot de voorpoot).

Achter: je hebt hier idd alleen de naaf nodig (voor de getande ring) plus de sensor. ik weet niet hoe de sensor bevestigd zit EN of dat op elke draagarm past.

Aangezien die sensoren vaak zitten vastgeroest op de draagarm of fsusee is het wellicht makkelijker om de complete fusee + achterdraagarmen over te zetten als je de ABS wil overzetten van een ABS donor BX. Dan is nog de kans wel aanwezig dat je een sensor molt en dat je alsnog een nieuwe sensor moet kopen.

Een goed werkend ABS systeem is natuurlijk wel een veilgheidsverhogende voorziening, maar je moet er wel een hoop voor over hebben.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 oktober 2006 08:47 PM
  [ # 8 ]

Nou ja, zou een leuk project kunnen zijn…
Ik houd me aanbevolen als (ervaren) mensen dit ook leuk lijkt en me dus hierbij zouden willen helpen…!  Very Happy

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook