Re: Vacuumslang lek is oorzaak?
Ronald_Xantia schreef:. . . Na een 30-tal seconden krijg je even een sterk verminderd toerental, onder het vrijloopniveau. . . .
Gr. Ronald
Dat verschijnsel ken ik ook. Ik maakte er een aparte draad ‘hikje’ van op het C5 forum:
Volgens mij is de oorzaak een niet helemaal soepele overgang van benzine op gas. In het ergste geval, wanneer ik na de start de motor stationair laat draaien, slaat de motor zelfs af.
Die 30 seconden variëren ook met de buitentemperatuur: hoe warmer hoe korter.
Bij mijn C5 2.0i (gevoelig voor dikke olie) wordt het mogelijk ook nog verergerd doordat de verkoper (niet Citroën-dealer) er 10w40 in deed. Daardoor - denk ik - is de stationaire loop bij koude motor sowieso minder mooi.
Lambdasonde
Heeft er al iemand verbetering geconstateerd als de Lambdasonde is vernieuwd ?
Bij lange ritten Buitenland met veel 200Km/h doet ie wel 2 weken “Normaal.”
Ik rijd op Benzine dus er valt eek hoop af met toch deze klacht !
VALT WEL OP DAT DE MEESTE AUTO’S VAN 2002 ZIJN !
(misschien toch een FABRIEKS FOUT ?)
Fredje…
Eigenlijk moet ik hier niets neerzetten want tot nu toe gaat het goed en heb het idee dat de auto steeds beter loopt.
Dat is toch een beetje de problemen op je afroepen?
Ik doe het toch maar, inmiddels 6 weken zonder problemen over een week of vier een kleine vakantie.
Alleen het (rode)lampje van de gasmeter doet het niet, iets eerder tanken dus (wordt bij de volgende beurt wel verholpen). Ik heb wel het idee dat ik meer brandstof verbruik. Voorheen was het ongeveer 1 op 11,5 a 12 en nu 1 op 10 a 10,5 maar ik mag volgens mij dan nog niet klagen.
Het vertrouwen begint weer een beetje terug te komen, hoop dat het zo blijft dan krijg ik weer vertrouwen in de auto.
Roeland
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gelukkig, maar inderdaad de beer maar niet schieten voor je de huid verkocht heb.
Vebruik vind ik netjes hoor, ik kom niet in de buurt.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
heidi77 schreef:Wij zijn naar een half jaar repareren bij citroen specialist maar met de gedachte gaan spele om nieuw gas erin te laten zetten want we kwamen bij gasboer binnen met een auto die continu stond te halen in zijn toeren en die kon niks vinden ........
Alsjeblieft, doe dat niet. Even een vraagje, wat bedoel je precies met “halen in de toeren”?
En verder, tja, het kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een bougiekabel. Aan de LPG installatie valt grotendeels weinig te verkooien. De tank, leidingen enzovoorts kunnen het probleem niet veroorzaken, dut volledig overnieuw lijkt mij onzinnig en onnodig duur.
Hoeveel heeft de auto gelopen eigenlijk? Is de verdamper gechecked?
Vaak zijn er problemen op LPG en niet op benzine. Dit probleem hoeft echter niet per definitie een LPG gerelateerd probleem. Als de bougies bijvoorbeeld slecht zijn, dan zal de auto als eerste op LPG slecht gaan lopen, terwijl hij op benzine niets laat merken.
En welkom op dit forum natuurlijk, als je wilt kan je je altijd nog even voorstellen in dit subforum.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Oeps, daar had ik even overheen gelezen. ‘Tis nog vroeg he!
Nog steeds dezelfde ellende
In maart dit jaar schreef ik:
plugge schreef:Misschien is het zinvol als ik wat van mijn C5 geschiedenis met jullie deel:
C5 2.0 16v break Exclusive. Tweede hands gekocht (14K op de teller, nu 60K) Bij proefrit: ‘Biep: Rookgasstoring’. Geen probleem volgens de dealer. “Lossen we op”.
Inmiddels zijn bougies vervangen, EGR schoongemaakt, kleppen etc. schoongemaakt, bobine vervangen, te veel om op te noemen.Symptomen: Een eind rijden, ca. uur, met vrouw en kinderen (beladen dus) op de cruise control in Duitsland 130, 140 of 150. Beep! Motor gaat stotteren. Hup snel een plekje op zoeken om te stoppen. Motor uit. Tien-twintig minuten wachten. Lampje motormanagement knippert niet meer (wel aan) en motor loopt weer goed. Na verloop van tijd (enkele keren stoppen en starten) gaat lampje motormanagement vanzelf weer uit.
NB: als de auto niet zwaar beladen is (alleen chauffeur) treedt het probleem niet op. In Nederland ook niet, omdat ik daar nooit harder rijd dan 120, of maar heel kort 130-140.
Wat helpt om de storing te voorkomen is af en toe langzaam rijden. Het gebruik van Wynn’s injection plus of 3xA lijkt te helpen, maar bewijzen kan ik het niet.
Mijn hypothese: als de motor moet presteren (beladen en relatief lang ‘hoge’ snelheid) worden de uitlaatgassen zo ‘vies’ dat het systeem dit niet meer aankan. Het is gewoon te fijn afgesteld?
Overigens: soms gaat de katalysator stinken (zwavel) zonder dat er een storing optreedt. Samen (storing *en* stinken) komt bijna nooit voor.Ik ben gek op Citroen (zeer comfortabele reisauto), maar ik word ook gek van deze aanhoudende problemen.
P.S. Geen gasinstallatie, gewoon dure Shell V-Power benzine
De problemen met “storing uitlaatgassen” zijn nog steeds niet verholpen.
Het werd alleen maar erger: nu ook in Nederland (en Zweden) bij gangetjes van 110-120, alleen en/of beladen. Maakte niets meer uit.
De monteur(s) van garage Koelman doen hun best en zijn heel aardig, maar meer dan trial and error is het niet, en voor mij dus trial and terror. Jammer, maar je best doen is niet voldoende.
Een week geleden stond ik weer langs de kant van de weg in Denemarken. Dit weekeinde stond ik voor Keulen stil, met een motor die op drie pitten liep. Na een poos wachten verder naar Maastricht. Bij Klimmen (ja, ligt op een helling) hup, weer op drie pitten, nu zonder waarschuwing van rookgasstoring.
Los daarvan waren er nog andere problemen:
- Monteurs waren vergeten dat mijn winterbanden geen bandenspanningsensor hebben en de computerinstellingen niet gewijzigd: biep bij iedere start. (“intelligente” auto! Les 1 in computer ontwerp: zorg dat de gebruiker kan ingrijpen)
- Afdekplaat aan de onderkant los: bij 160 hevig klapperen alsof de zaak uitelkaar valt (was ook eigenlijk zo)
- Draad van een sensor onder de uitlaat hing slap onder de auto. Was bij vervanging niet goed vastgezet. Hing ook tegen de uitlaat aan, lekker smelten.
- Memory-functie van de cruise control werkt niet meer; eveneens ontstaan nadat men bij Koelman aan de wagen gewerkt had.
Overigens is het stoterig rijden bij een laag toerental ‘opgelost’: bougies uit een V6 er in. Blijkbaar zijn de specificaties van Citroen zelf ongeschikt.
Ik rijd nu twee jaar in deze auto en heb er al twee jaar lang problemen mee. Het ding staat even vaak in de garage bij Koelman ter reparatie als in de wasstraat.
Ik ben het zo verschrikkelijk zat dat ik een advocaat heb ingeschakeld. Gelukkig een goede juridische verzekering. Heeft mij al eerder geholpen. Ik sta bijzonder sterk, omdat het probleem al bij verkoop bestond en opgelost zou zijn bij aflevering, wat nog steeds niet het geval is.
Dus: of geld terug, of een betere auto, en voor meer dan de huidige inruilprijs als genoegdoening voor alle ellende. De rest zoekt Koelman zelf maar uit met Citroen.
C5: the bottomless money pit
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Nog steeds dezelfde ellende
plugge schreef:
Dus: of geld terug, of een betere auto, en voor meer dan de huidige inruilprijs als genoegdoening voor alle ellende. De rest zoekt Koelman zelf maar uit met Citroen.
C5: the bottomless money pit
`
Ik ben bang dat men zoals gebruikelijk is in dit soort situaties de afschijving van 2 jaar gebruik van de aanschafprijs aftrekken, dat is het uiterst haalbare in deze zaak naar mijn idee.
Ik kan wel meevoelen met plugge en denk dat hij in zijn rechts staat.
Het is niet het comfort maar de techniek en monteurs van dit merk die geen oplossingen bieden. Ik heb hetzelfde met mijn auto hoewel ik niet wist van dit probleem ga ik toch als de problemen zich niet voordoen wel de importeur en de dealer aanschrijven. De kosten die ik gemaakt heb om de foute lpg-installatie (is ex lease geweest dus kan mij niet voorstellen dat dit probleem er niet eerder was, en is natuurlijk door en citroendealer verzorgt die inbouw).
Dat lijkt mij in mijn geval redelijk.
Succes plugge en we horen het wel.
Ik kan wel meevoelen met plugge en denk dat hij in zijn rechts staat.
Het is niet het comfort maar de techniek en monteurs van dit merk die geen oplossingen bieden. Ik heb hetzelfde met mijn auto hoewel ik niet wist van dit probleem ga ik toch als de problemen zich niet voordoen wel de importeur en de dealer aanschrijven. De kosten die ik gemaakt heb om de foute lpg-installatie (is ex lease geweest dus kan mij niet voorstellen dat dit probleem er niet eerder was, en is natuurlijk door en citroendealer verzorgt die inbouw).
Dat lijkt mij in mijn geval redelijk.
Succes plugge en we horen het wel.
Ik zal in dit topic ook weer even reageren. De laatste keer in dit topic was 21 juli en we zijn nu drie maanden verder.
Ondertussen heeft mijn C5 over de 140.000 op de teller en ik gok zo’n 12.000 km met een nieuwe AG pomp er in. Mijn auto rijdt nu nog steeds als een zonnetje en ik heb in al die tijd maar één keer de melding ‘Uitlaatgasstoring’ gehad. dit was echter alleen de melding en de auto bleef goed rijden. Na een paar maal starten was de melding weg. Het verbruik is een slagje meer, maar dat heb ik wel over voor het veel fijnere rijden.
Ondertussen komt de opvolger langzaamaan in beeld en dat wordt toch weer een Diesel. Deels vanwege de LPG problemen en deels wegens het fijnere karakter van een HDI.
Ik wens een ieder veel succes met de storingen en hoop dat mijn dame de laatste 20.000 storingsvrij doorbrengt. Met dank aan de kennis van mijn dealer in mijn woonplaats, heb ik gemerkt dat een goed rijdende C5 op LPG wel kan.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Prutsers…
Mijn probleem met LPG is opgelost en het lag aan een losse slang die geen vacuum meer trok. Om hierachter te komen ben ik 5 keer(ja echt waar) van de Citroen dealer naar de LPG boer gestuurd. En dat terwijl het betreffende slangetje vrijwel boven op de motor en ieder geval flink in het zicht hing.
Ze hadden mij een hoop reizen en ergernis kunnen besparen als ze gewoon even hun ogen hadden opengedaan.
Ik mis toch wel echte vakmanschap bij de garages van tegenwoordig. Het enige wat ze daar lijken te kunnen is het vervangen van onderdelen. En ik baseer hierbij deze stelling niet op dit ene incident. Met grote regelmaat kom ik zulk prutswerk tegen. Vorig jaar bijvoorbeeld werd mij aangeraden de complete computer maar te vervangen ivm een gasprobleem. Waarna ik vroeg of ze de computer weer terug zouden nemen als het probleem niet zou zijn opgelost. En dat kon dan weer niet. En ja, jullie raden het al, het probleem zat hem in de stappenmotor.
Ongelooflijk wat een ergernis dit geeft.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach, voor je brood ga je ook niet naar de slager. De garage/dealer hoeft in principe ook geen LPG-kennis te hebben zolang ze het kunnen uitbesteden aan een goede specialist.
En dat er onder die specialisten minderen te vinden zijn, dat kan ik alleen maar beamen.
Patje,
Ik ga er voor het gemak en de lieve vrede maar even vanuit dat je een hele aardige prettige kerel of misschien zelfs een leuke meid bent, maar ik heb ook sterk het idee dat je auto monteur bent. En nu is het hier zeker niet mijn bedoeling om alle monteurs de grond in te boren, maar ook jou reactie bevestigd maar weer dat vakmensen uitstervend zijn.
Even voor de duidelijkheid: het betrof hier een los slangetje die ik zelf heel duidelijk heb kunnen zien en volop in het zicht hing, maar zowel de LPG boer als de Citroen dealer hadden het niet gezien. En ik ben dus 5 keer langsgeweest.
Sorry hoor, maar dan raakt jou verhaal over brood halen bij de slager kant noch wal!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben zeker geen automonteur, meer een hobby-sleutelaar die uit ervaring weet dat je soms tijden naar iets kan zoeken terwijl het er dik bovenop ligt. Maar soms kan je de meest ingewikkelde zaken in no-time vinden! Dit heeft niets met vakkennis te maken.
Wel weet ik dat, al heb ik geen verstand van de materie, ik altijd zelf probeer een diagnose te stellen bij problemen. Soms zit er voor mij zelfs niets anders op dan zelf in de boeken te duiken, simpelweg omdat de kennis er bij de meeste garagehouders (begrijpelijkerwijs) niet meer is.
Had je zelf al eens onder de kap gekeken? Een regelmatige check van diverse zaken (bandenspanning, vloeistoffennivo’s, algehele check om te kijken of alle kabels en slangen goed zitten enzovoorts) hoort mijnsinziens ook bij autorijden.
Ik vind het dan ook een beetje te gemakkelijk om de vakkennis van garages in het algemeen ter discussie te stellen. Al ben ik met je eens dat er erg veel garages zich bij het stellen van een diagnose te veel laten leiden door meetresultaten van computers.
Al maken vele bestuurders zich daar ook veel schuldig aan, b.v. oliepeilen gebeurt vak pas als er een lampje gaat branden op het dash….