Ik vroeg me eens wat af over mijn BX. Heb er volgens mij al eerder een topic over geplaatst maar kan deze niet terug vinden ...
Vanmiddag startte ik mijn BX en hij kwam nu toch wel met veel gekraak omhoog aan de voorkant! Heb hem een keer in laagste en hoogste stand gezet om te testen. Voor kraakt íe echt omhoog. Vanaf dat ik de BX heb doet hij het al maar niet zo extreem. Ik heb mijn veerpoten al eens ingevet (met teflon oid). Hielp even maar het is nu dus terug… Zijn mijn veerpoten nu versleten? Wat kan ik er aan doen? Ik heb trouwens de hoogteregelaar even getest door op de motorkap te leunen. Passagierskant komt meteen omhoog, bestuurderskant niet. Hoe is dit mogelijk? Hoop dat iemand antwoord kan geven op al deze vragen. Houdt mijn BX graag nog een tijdje goed rijdend want heb er erg veel plezier van.
Heb gister overigens een lang stuk gereden (Parijs - Zwolle)—> inclusief rondje om de Arc de Triomphe. BX voelde zich helemaal thuis !
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Tupisch BX kwaaltje, scheef ingesleten veerpoten, komt altijd voor bij type 2 en 3 BX’en. Even setje goede 2e handse scoren, eronder klussen en klaar is kees. De truuk met teflon of wat LHM in de veerpoot gieten werkt altijd maar tijdelijk.
Ik dacht zelfs dat type 1 BX veerpoten hier helemaal geen last van hebben. Maar om daar nu een type1 voor uit elkaar te trekken
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Wat het er zelf onder klussen betreft: is dit een beetje te doen voor een gemiddelde doe-he zelf-er? Ik moet zeggen dat ik niet geheel achterlijk ben op het gebied van klussen maar om nou te zeggen dat ik autotechnicus ben… Heb eerder een Dyane gehad en hier ook wel eea aan geklust. Maar goed; een BX is weer andere koek natuurlijk…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Knapte die BX van jou niet zienderogen op tijdens zijn rondje Arc de Triomphe?
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
jk schreef:Knapte die BX van jou niet zienderogen op tijdens zijn rondje Arc de Triomphe?
Haha; echt wel! Ik was met mijn vriendin een weekendje Parijs doen. We waren met de BX dus ik móest gewoon over de Champs - Élysées rijden, rotonde bij de Arc rond en daarna even een mooie plaat schieten naast de Eiffeltoren! Nu we er toch waren…. Misschien leuk eens een forum - tocht naar de Arc te organiseren. De rotonde vol met Citroëns! Trouwens behoorlijk nog wat BX - en gezien in Parijs, zij het vol deuken… Ook nog een paar eenden, een CX, LNA, Visa’s en 2 C6-en gespot! Maar goed, dit is allemaal off-topic en helpt mijn BX niet beter worden…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Daantje schreef:Wat het er zelf onder klussen betreft: is dit een beetje te doen voor een gemiddelde doe-he zelf-er?
Absoluut goed te doen, je hoeft de auto niet eens op een brug te zetten dus het kan ook op straat.
voorkant opkrikken en ondersteunen
systeem drukloos maken
voorbollen eraf schroeven en de hp leidingen loshalen
drie moeren van de veerpoot loshalen
voorwiel eraf
de rubber retourleidingen van de metalen buisjes afschuiven
de veerpoot zit onderaan met 1 bout/moer vast
beetje wrikken en hij komt los.
De vervangende erop is het hele verhaal omgekeerd uitvoeren. Het is wel verstandig de rubber ringen van de veerbollen en hogedruk leidingen te vernieuwen.
Oh ja en ff de veerpoot induwen als je het wiel eraf hebt gehaald en de retourleiding nog vast zit, dan pers je de LHM uit de poot en wordt het niet zo’n knoeiboel…
Daantje schreef:Wat het er zelf onder klussen betreft: is dit een beetje te doen voor een gemiddelde doe-he zelf-er? Ik moet zeggen dat ik niet geheel achterlijk ben op het gebied van klussen maar om nou te zeggen dat ik autotechnicus ben… Heb eerder een Dyane gehad en hier ook wel eea aan geklust. Maar goed; een BX is weer andere koek natuurlijk…
Is niet zo verschrikkelijk moeilijk hoor..
benodigd gereedschap
- wielmoersleutel
- steeksleutel 12
- 2 bokjes + krik
- veerbollentang: stevige oliefiltersleutel OF moker + koudbeitel
- steeksleutel 8/9 of beter: een hydraulische leidingsleutel in die maat
- combinatietang
- moersleutels 13, 17/18
- draai de wielbouten 1 slag los
- zet de auto voor op bokken
- demonteer de wielen nu helemaal
- maak de drukregelaar drukloos (bout 12mm 1 slag losdraaien)
- zet de vering in de laagste stand (en laat em zo staan)
- demonteer de veerbollen
- demonteeer de hydraulische drukleiding en neem deze los
- demonteer beneden de retourleidingen van de veerpoot. Trek deze van de nippels aan het koetswerk. Dit zijn 2 slangetjes per veerpoot
- maak de bout van de strop los waarin de veerpoot onderaan in de fusee zit geklemd. Deze moer hoeft maar een paar slagen los (maat 17 of 18)
- maak de veerpoot los uit de strop. gebruik een breekijzer om de strop iets uit ekaar te drukken als de veerpoot nog in de strop klemt.
- Als de veerpoot los komt uit de fusee, zorg ervoor dat aan de linkerkant (met de korte aandrijfas) de fusee niet te ver naar buiten komt want dan kan de aandrijfas meegetrokken worden uit d bak (en dan loopt alle olie uit de versnellingsbak) gebruik desnoods even een stuk touw om de fusee tegen te houden.
- maak aan de bovenkant de 3 moeren los waarmee de veerpoothouder aan de koets zit. Dit gaat met sleutel 13. Pas op: als de laatste moer loskomt, is de veerpoot ook los.
Neem de veerpoot naar ondereren weg.
Montage is in omgekeerde volgorde.
Aandachtspunten:
- opletten dat de veerpoot helemaal wordt aangduwd in de strop.
- leidingrubbers en veerbolrubber achter de hand houden, maar ze gaan niet zo snel lekken, dus ik vervang ze zelden.
- retourleiding gewoon op de nippels drukken: als je tie-wraps of andere kunstgrepen nodig hebt omdat ze anders losschieten onder de retourdruk, dan is er echt iets mis met de veerpoten.
- bij montage van de veerbol, de o-ring in de veerbol doen en dan de veerbol er recht opdraaien. Zorg dat deze niet losschiet tijdens het monteren anders dicht deze niet goed af.
Na afloop de auto weer in de hoogste stand zetten, de bout 12 op de drukregelaar weer vastzetten en dan de motor starten. In principe ontlucht ie zichzelf nadat je hem een paar keer in de hoogste stand heb gezet en dan in de laagste stand.
Mooie uitleg Marten!
Is al een sticky van gemaakt zag ik…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Dat is inderdaad een supermooi gedetailleerde uitleg! Bedankt. Loont het de moeite deze klus zelf te klaren (qua kosten?). Wat zou het ongeveer kosten wanneer ik dit laat doen bij een garage / citroënkundige? Iemand hier een idee van? En wat kost een paar veerpoten?
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Heb nog een vraag. Kan je BX op dit punt worden afgekeurd voor de APK? De BX veert immers prima, ‘t is alleen ernstig kraken soms bij omhoog komen en vooral als ik aan de hoogteverstelling zit…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Nee hoor, is zeker geen afkeur punt.
Net als de retourleiding van de veerpoot als die stuk zijn, de ene keurmeester keurt hem af omdat een onderdeel van het systeem lek is(afkeur op de remmen dus), terwijl ie bij een ander er fluitend door heen gaat!
Succes met bollen en veerpoot vervangen,
Jonne
C4 HDI 110
BX GTI16soupappes