1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Benzinemeter slaat niet maximaal uit.
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 11 oktober 2006 04:12 PM

Vandaag hebben we getankt met onze Xsara Coupe (2002). Hij zat nog voor 3/5 vol. We hebben de auto, zoals gewoonlijk, afgetankt en vervolgens weer gestart (so far so good). Echter de bezinemeter kwam, tegen onze verwachting in, niet verder dan de 3/5. Dit is dezelfde stand, zoals ‘ie stond op het moment van vóór het tanken.

Bij het aan en uit zetten van het contakt gaat de meter ook aan en uit, maar niet naar de volle uitslag (volle tank). Terwijl de tank toch echt vol is. Ook de boordcomputer geeft aan dat de tank niet vol zit. Maar die zit waarschijnlijk ook gewoon op de vlotter aangesloten.

Zou de vlotter gewoon zijn blijven hangen? ...of zou er iets anders aan de hand zijn?

Iemand ervaring hiermee?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 oktober 2006 04:15 PM
  [ # 1 ]

Werkt de ontluchting naar behoren? Kun je een beetje manipuleren door tijdens het tanken het knopje in de schroefdraad van de tankafsluiter in te drukken..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 12 oktober 2006 03:07 PM
  [ # 2 ]
DigiDaan schreef:

Werkt de ontluchting naar behoren? Kun je een beetje manipuleren door tijdens het tanken het knopje in de schroefdraad van de tankafsluiter in te drukken..

Zojuist nog maar even voor de zekerheid getankt. Maar er ging slechts 2,5 liter bij. Kortom de tank is écht vol. De tip van DigiDaan opgevolgd en het desbetreffende knopje enkele keren goed ingeduwd (ik wist nog niet eens dat daar een knopje zat). Maar helaas het mocht niets baten. Iemand nog andere tips, voordat ik naar de Citroën dealer moet en bij wijze van spreken m’n hele tank eronderuit moet laten halen of dat het hele dashboard open moet?

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 12 oktober 2006 03:18 PM
  [ # 3 ]

Ik had vorige week hetzelfde met mijn zx. Na 2 dagen deed de meter het weer gewoon. Ik heb toen maar gedacht dat de vlotter even was verzopen ofzo.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 12 oktober 2006 03:21 PM
  [ # 4 ]

Is het niet zo dat als je de zitting van de bank naar voren klapt dat je dan een grote rubberen dop ziet?
Bij mij is dat ook zo, en bij de ZX van m’n vriendin ook.
Als je die dop eraf haalt kom je, als het goed is, bij de sensor van de tank.
Mocht dat zo zijn, deze even schoonmaken.
Lijkt me niet dat de hele tank eraf moet.
Of zit ik heeeelemaal mis?? Laughing

Groet Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 12 oktober 2006 03:36 PM
  [ # 5 ]
Douwe schreef:

Ik had vorige week hetzelfde met mijn zx. Na 2 dagen deed de meter het weer gewoon. Ik heb toen maar gedacht dat de vlotter even was verzopen ofzo.

Tja, die hoop heb ik ook, dus ik wacht nog even een paar dagen.

xm_turbo schreef:

Is het niet zo dat als je de zitting van de bank naar voren klapt dat je dan een grote rubberen dop ziet?
Bij mij is dat ook zo, en bij de ZX van m’n vriendin ook.
Als je die dop eraf haalt kom je, als het goed is, bij de sensor van de tank.
Mocht dat zo zijn, deze even schoonmaken.
Lijkt me niet dat de hele tank eraf moet.
Of zit ik heeeelemaal mis?? Laughing

Groet Ruben

Ja, rechts-onder de achterbank zit de brandstofpomp. Ik zal daar ook maar eens een kijkje gaan nemen inderdaad. ...maar als de sensor slecht zou werken, dan zou ‘ie toch helemaal niet meer moeten uitslaan. Nu komt ‘ie consequent bij het aanzetten van het contakt tot 3/5 ongeveer. Dus ik vermoed toch iets van de vlotter die blijft steken.

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 12 oktober 2006 04:49 PM
  [ # 6 ]

Bij mij zit het volgens mij met geleiders. Het kan zijn dat de geleiders vervuild zijn geraakt. De vlotter komt na het tanken omhoog en tikt de bovenste ring aan. Misschien is dat bij jou wel vervuild geraakt of gecorrodeerd door vocht. Dit contactpuntje staat natuurlijk sneller blood aan weersomstandigheden, omdat het brandstofpeil daalt.
Of praat ik poep? ‘t Is maar een redenatie natuurlijk Wink

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 16 oktober 2006 06:47 PM
  [ # 7 ]

Zojuist even binnengepiept bij de Citroën-dealer. We moesten daar toch zijn voor een vraagje over achteruitrij-sensoren. Volgens de balie-medewerker was de electronica ontregeld doordat de tank te vol was afgetankt. Ik moet nu eerst de tank zo leeg mogelijk rijden en daarna de tank weervullen. Dat wordt nog spannend om ‘m zo leeg mogelijk te rijden, zonder goed functionerende brandstofmeter.

En in het instructieboekje van de Xsara staat inderdaad dat je tijdens het tanken de slang niet vaker dan drie keer mag laten afslaan als ‘ie vol is. ...en ik heb inderdaad nogal eens de neiging om de tank zo vol mogelijk te krijgen. Vooral als ik ergens erg voordelig kan tanken. Niet meer doen dus!

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 24 oktober 2006 12:59 AM
  [ # 8 ]

ik ga er ff vanuit dat je een dagteller hebt opje dash, dus die zet je op nul.
stel, je hebt een 65 liter tank, ga dan voor het gemak uit van een verbruik van 1 op 10. dan kom je uit op 650 km. ik zou ook niet veel verder rijden als, dit omdat de benzine onderin meestal niet helemaal zuiver is, dit zuigt ie normaal gesproken niet mee. op deze manier kun je redelijk betrouwbaar je tank leegrijden.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 24 oktober 2006 01:15 AM
  [ # 9 ]
Pasqual schreef:

ik ga er ff vanuit dat je een dagteller hebt opje dash, dus die zet je op nul.
stel, je hebt een 65 liter tank, ga dan voor het gemak uit van een verbruik van 1 op 10. dan kom je uit op 650 km. ik zou ook niet veel verder rijden als, dit omdat de benzine onderin meestal niet helemaal zuiver is, dit zuigt ie normaal gesproken niet mee. op deze manier kun je redelijk betrouwbaar je tank leegrijden.

groeten Pasqual.

Inderdaad, we rijden momenteel al een tijdje op de dagteller. Onze Xsara verbruikt gemiddeld 1 op 15,5 (niet slecht voor een 1.6 16v). Maar ik ga voor de veiligheid uit van 1 op 15. We hebben een 54 liter tank, dus theoretisch gezien kunnen we 810 km rijden. Ik had me al voorgenomen om niet verder te rijden dan 700 km op de dagteller, tevens vanwege (net wat je zegt) de onzuiverheden onderin de tank.  Bovendien hebben we voor de zekerheid ook maar constant een jerrycan (12,5 l) met benzine in de kofferbak staan. ...je weet maar nooit…

Wel vreemd overigens, om de hele tijd te moeten rijden met een waarschuwingslampje van de benzinemeter aan. Geeft je toch, ondanks dat ik weet dat de tank nog gevuld is, een uiterst onbehaaglijk gevoel.

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 24 oktober 2006 10:44 PM
  [ # 10 ]

ik ken dat, bij mijn xantia blijft het lampje ook constant branden, hoewel de meter het gewoon doet. ik heb eens de stekkers op de vlotter losgetrokken en toch bleef ie branden Confused  sindsdien ook altijd de dagteller gebruiken, just in case.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 oktober 2006 11:17 PM
  [ # 11 ]

Zo, vandaag de tank weer eens vol gegooid. De meter slaat weer helemaal maximaal uit, gelukkig. Dus van dat probleem zijn we ook weer af. ...oef!

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 05 november 2006 08:26 PM
  [ # 12 ]

Nice,
gaan we hier ook eens testen want ik heb onlangs ook getankt, en helaas wou de dieselpomp bij Total niet afslaan :s gevolg overvolle tank en slecht werkende brandstofmeter :s
Ga ik er wel voor zorgen dat ik zeker en vast 5 liter diesel steeds bij heb.. just in case…

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 10 november 2006 12:22 PM
  [ # 13 ]
Xsara VTR-Boy schreef:

Nice,
gaan we hier ook eens testen want ik heb onlangs ook getankt, en helaas wou de dieselpomp bij Total niet afslaan :s gevolg overvolle tank en slecht werkende brandstofmeter :s
Ga ik er wel voor zorgen dat ik zeker en vast 5 liter diesel steeds bij heb.. just in case…

Succes! Maar dat gaat vast wel lukken.  Wink

Profiel  
 
Xsara VTR-Boy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 19-03-2005

Gepost: 12 november 2006 09:37 PM
  [ # 14 ]

Grrr
Ik kan het niet hebben dat die meter raar doet van benzinetank.
Het zal je maar eens overkomen dat de tank helemaal leeg is en dan in de gietende regen s nachts of zo….
Ik heb me eens kwaad gemaakt, binnenbekleding losgehaald van kofferruimte, en wat zag ik daar langs rechterkant? ...
Een multistekker waaraan een buisje met tape omwikkeld gekoppeld is dat naar boven loopt, dat is met een darmkoppelingetje gekoppeld aan een darmpje dat naar voor loopt.
Waarschijnlijk werkt dat vlottermechanisme volgens het principe van communicerende vaten.
Het viel op dat er restjes diesel zaten in dat darmpje.
Nu weet ik niet of dat darmpje normaal vol is of leeg is?
Dus ik in een franse collère in beide darmpjes geblazen tot ik het vooraan hoorde luchtbellen maken???
Dan aangekoppeld, tank volgegooid en ja hoor, metertje werkt terug perfect.
Nu al 300 km mee gereden en metertje zakt volgens mijn verwachtingen
Smile

electronica, uitgaan, muziek

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 15 november 2006 07:19 PM
  [ # 15 ]
Xsara VTR-Boy schreef:

Grrr
Ik kan het niet hebben dat die meter raar doet van benzinetank.
Het zal je maar eens overkomen dat de tank helemaal leeg is en dan in de gietende regen s nachts of zo….
Ik heb me eens kwaad gemaakt, binnenbekleding losgehaald van kofferruimte, en wat zag ik daar langs rechterkant? ...
Een multistekker waaraan een buisje met tape omwikkeld gekoppeld is dat naar boven loopt, dat is met een darmkoppelingetje gekoppeld aan een darmpje dat naar voor loopt.

Dat ‘darmpje’ zou ook nog wel eens de retour van de inspuitpomp kunnen zijn. De vlotter werkt met een (zoals het in de Haynes genoemd wordt) ‘rheostat’, een draadje (=variabele weerstand) met een vlotter er aan.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook