Zo, net ff geprobeerd of het werk geholpen heeft.
Helaas, niks nada nothing…..
Probleem 1: Als de dame omhoog is gekomen, en je trapt op de rem, zakt het toerental nu niet. Omdat de motor gewoon koud is, en steeds sneller begint te lopen, zou je dat toch zeker moeten merken.
Probleem 2: De versnelling wordt gekozen, en de motor slaat af.
En zaagt dus ook niet maar het is dus niet de oplossing.
Ik vermoed dat het onderdeel dat moet zorgen voor het verlagen van het toerental bij een ingedrukte remknop hier niet meer meedoet, maar ik heb geen idee welk onderdeel dat is.
Wie kan me wijzer maken op dat vlak?
Alvast bedankt,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter, het onderdeel wat het toerental verlaagd heet de koppelingsregelaar en zit bij Injectie modellen aan de gasklep (of hoe heet dat ding) Die regelaar is verbonden met de linker remklauw en die zorgt er voor dat het toerental verlaagd. De rechter remklauw is verbonden met het achterste deel van de centrifugale regelaar, die zorgt voor de ontkoppeling.
PS heb je nog steeds een grote retourstroom bovenin je hydrauliekvat met lopende motor?
MVG Alex
Hoi Alex,
Retourstroom heb ik nog niet gecontroleerd eerlijk gezegd. Ik zal het hydraulische deel van de gasklepbediening eens goed bekijken, daar zou ik niet zo snel opgekomen zijn. Kan zijn dat ik daar wat wijzer van kan worden, maar misschien ook wle niet. Ik weet niet hoe de constructie is, en wat ik eventueel zelf aan het probleem daar kan doen.
Bedankt voor de tip, ik heb weer iets om naar te kijken, het resultaat zie je hier wel terug, ik hoop over een paar dagen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter,
Voordat je allerlei dingen gaat doen, ga nu eerst eens de zaak helemaal afstellen volgens de regels, wat je tot nu toe nog niet gedaan hebt. Er is waarschijnlijk helemaal niets mis met het injectiesysteem, door verkeerde afstellingen komt het zagen waarschijnlijk daar vandaan. Dus beginnen bij het begin ( vrij slag koppeling afstellen) en kijk daarna verder.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hoi Peter.
Ds23man heeft gelijk!! En dat ding wat het toerental verlaagt als je op de rem trapt is NIET de koppelingsregelaar bij je gasklep, maar een hydraulisch bediende klep laag aan de linkerzijkant (bestuurderszijde) van je motorblok. Te herkennen aan een hele grote stelschroef. Maar die heeft NIKS, ik herhaal NIKS, te maken met het afslaan van je motor als hem in de versnelling legt.
Nogmaals, gewoon de werkplaatshandleiding precies volgen. Overigens de link van Jaap de Schipper wijst naar een engelse versie van de werkplaatshandleiding waar ik die instructie niet in kan vinden. Heb jij een goede werkplaatshandleiding? Anders wil ik je wel een paar blz scannen.
Succes en groeten.
Jan
Ik heb hier alle boeken compleet, zowel papier als PDF.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Heren, mijn dank is groot.
Werkplaatshandboeken heb ik, en ze worden regelmatig gebruikt
Afstellen van het geheel is mij redelijk duidelijk, heb er wel hulp bij nodig, maar dat is met Ds23man wel te regele (als ik tijd heb…. zucht..)
Rest mij slechts een domme vraag…..
Hoe kan het dat een dame die anderhalf jaar lang geen problemen heeft opgeleverd op dit vlak, opeens dit ongewenste gedrag gaat vertonen?
Ik hoop niet dat het nu stil blijft….... Slijtage van….. zou kunnen (vul op de puntjes dan maar wat in) evnetueel in combinatie met….
Het vreemde is, het zat er “zomaar” in…... en ik heb geen idee hoe het erin is geslopen, omdat ik zeker op dat gebied van de DS nog nergens aan was geweest. Nu heb ik al wel het één en ander op dit gebied vervangen, en uitgaande van het idee dat afstellingen waar je niet aankomt ook niet veranderen, vind ik het zeer “Des Citroëns” dat dit probleem ontstaan is. Voorlopig wil het er nog niet uit, maar als ik alles van begin af aan goed af stel, moet ik geen problemen meer hebben.
Ik ga het proberen, wordt vervolgd.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dat instellingen niet verlopen is een utopie, door slijtage zal er altijd wat veranderen en zal er af en toe de zaak opnieuw afgeregeld moeten worden. Neem bv alleen maar eens de vrij slag van de koppeling, je platen slijten, dus zal je af en toe de vrije slag moeten bijstellen net als bij een uitvoering met een handbak. Alleen bij de halfautomaat krijg je de rest van de instellingen erachter aan, die je dan altijd zult moeten doen. Dat wil niet zeggen dat je moet stellen, maar je moet het wel controleren of het nog klopt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Nog even een aanvulling. Het systeem is zeer afhankelijk van de afregeling van het hoge en lage toerental. Onderhoud en gebrek aan onderhoud kan hier al een grote invloed op hebben. Bijv. je regelt de hele handel af en vervangt daarna bijv je luchtfilter wat helemaal dicht zit omdat deze er al 60k in zit, dan klopt er geen jota meer van je toerental instelling en daarmee de hele afstelling van de bak. We hebben hier te maken met een ouderwets analoog injectiesysteem, bij de moderne computervarianten wordt het stat. toerental exact bijgeregeld en blijft altijd hetzelfde, tenzij er groot malheur in de motor zit. Bij deze d-jetronics wordt het stat toerental geregeld door een stelschroef in het bypass kanaal. Die bepaalt de hoeveelheid lucht en de regeleenheid bepaald aan de hand daarvan de hoeveelheid benzine. Als je een restrictie in de luchttoevoer aanbrengt ( vuil filter) dan zal je toerental zakken. Compenseer je dat steeds in de loop van de tijd en je vervangt je filter, dan loop de je motor sneller.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
jan van tiggelen schreef:Hoi Peter.
Ds23man heeft gelijk!! En dat ding wat het toerental verlaagt als je op de rem trapt is NIET de koppelingsregelaar bij je gasklep, maar een hydraulisch bediende klep laag aan de linkerzijkant (bestuurderszijde) van je motorblok. Te herkennen aan een hele grote stelschroef. Maar die heeft NIKS, ik herhaal NIKS, te maken met het afslaan van je motor als hem in de versnelling legt.Nogmaals, gewoon de werkplaatshandleiding precies volgen. Overigens de link van Jaap de Schipper wijst naar een engelse versie van de werkplaatshandleiding waar ik die instructie niet in kan vinden. Heb jij een goede werkplaatshandleiding? Anders wil ik je wel een paar blz scannen.
Succes en groeten.
Jan
Ik bedoel eigenlijk ook niet de koppelingsregelaar ops: maar de gasklepafslag die op carburateurmodellen zit, deze kan je ook ontluchten. Ik weet niet precies hoe dat bij een Injectie werkt.
Succes Peter
MVG Alex
Edit; patje74 >> quote gefixt
Zal later vandaag nog ff de reourstroom controleren. Gisteren moest de dame even de garag uit, omdat die opgeruimd moest worden zodat er meer klusruimte vrij kon komen.
Helaas….... Dat ging erg slecht, de dame komt moeizaam van haar plek, en als ze gaat, dan is het ook niet echt rustig aan, maar echt stevig bokkend. Niet echt rijdbaar zeg maar, en dan is het lastig achteruit manouvreren in de nauwe ruimte van de garagedeur. Tel daarbij herhaaldelijk afslaan, en niet meer mooi rond lopen van de motor, dan heb ik het idee dat de afastelling snel moet gaan gebeuren. Vermoedelijk staat het mengsel nu te rijk, waardoor de bougies vervuilen, en met al die korte starts achter elkaar wordt het er niet beter op.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, de lekstroom bekeken. Jammer dat er geen vergelijingsmateriaal voorhanden is op dit moment, maar er komt steeds een krachtig stroompje uit. Geen losse druppen.
Eerste start, en geen zagende motor….... Maar ook geen ruimte, dus even ruimte maken.
Opnieuwe starten, geen zagende motor, maar na of tijdens het opkomen van de koppeling verslikt de hydraulica zich enigszins, met als resultaat toch weer bokkend wegrijden.
Geen idee waarom er nu geen sprake meer was van zagen (maar je zal zien dat madam dit de volgende keer weer doet ).
Nou ja, maar evenw achten op ruime vrije tijd voor afstelling en ontluchten van de hel;e zaak.
Ontluchten? Yep…. Gisteren gestart zonder remknop in te drukken, dus toen ik die voor het eerst aanraakte schpote die weer terug….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
En, wat hebben we gedaan vandaag?
Samen met Ds23man de afstelling van de halfautomaat gedaan. Het kostte wat moeite om de dame weer uit de garage te krijgen…. want rijden is bijna goed, maar wegrijden gaat schokkend of niet (met afslaan van de motor er bij).
Afstellingen van begin af aan gedaan.
Probleem 1, de motor haalde de 750 toeren niet nodig voor stap 1.
Probleem 2, de schroef op de koudluchtschuif zat helemaal dichtgedraaid.
Probleem 3, het afstelling van de koppeling met de schroef onder het inlaatspruitstuk gaf elke keer een ander resultaat.
Afijn, na enig rondrijden en herafstellen kwamen we tot de conclusie dat de ontsteking niet (meer) goed is, vermoedelijk staat die te laat. Mede gelet op het slecht optrekken/oppakken van het gas, benzineverbruik en het rsutige/stille lopen van de motor stationair maar eens een blik in die richting geworpen. Om even te kijken is het ontstekingshuis verdraaid, maar in toerenatal merk je daar niks van, hoe je um ook verdraait.
Kortom, ik gan met Ds23man eerst de ontsteking goed zetten volgende week, en dan passen we de statioanaire toerentallen aan.
Dan kunnen we in het midden laten welke “specialist” in het verre verleden de zaak “goed” heeft gezet. Rest alleen de vraag waarom volgende specialisten er verder niet meer naar omgekeken hebben.
Wat betekent dit nu voor het rijgedrag?
De koppelingshevel op de bak blijft heen- en- weer gaan, omdat de motor te weinig toeren maakt als er een versnelling gekozen wordt, er wordt ontkoppelt, als het toerental omhoog gaat wordt er weer gekoppeld, waarna er weer ontkoppelt wordt omdat het toerental inzakt…. Net zolang tot je voldoende snelheid hebt om met meer dan 1200 toeren voort te kunnen gaan.
En hoe kun je dat zien? Inderdaad, eén rijdt, de ander loopt ernaast met geopende motorkap…....
Wordt vervolgd…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
FF een update voor de vaste lezers
Afgelopen zaterdag de ontsteking goed gezet, nadat de radiateur water begon te pissen. Probleem was dat ik met de tunnel even een lamelletje raakte. Normaal geen probleem, deze keer wel, psjjjt en eens troom koelvloeistof. Vandaag een gereviseerde gehaald bij Chyparse (leer je die zaak ook gelijk kennen) met koelvloeistof.
Helaas, de dame staat bij Ds23man, want de radiatuer was zo lek, daar was geen houden meer aan.
Ontsteking staat goed, en volgens de laatste berichten Rijdt de dame beter, maar nog niet zoals het hoort. Bij nader onderzoek van Ds23 man blijkt dat de regelaar onder het inlaatspruitstuk in het verleden een onderdeel kwijtgeraakt te zijn. Het palletje om het ding vast te zetten. Kortom ,die regelaar moet ook van begin af aan afgesteld gaan worden.
Zal ook wel lukken denk ik.
Wat er verder nog mis is:
Rechter motorsteun vermeodleijk gebroken, de motor staat ook niet geheel goed in lijn zo te zien, en de binnenverlichting flikkert als de motor loopt ( dynamo, koolorstels enóf spanningsregelaar?)
Kortom, er blijft werk aan, maar daarna zal het genieten alleen maar intenser worden hoop ik.
In tussentijd zal ik als ik tijd heb dit deel van het forum doorzoeken op zoek naar aanwijzingen om de dynamo te reviseren en de motorsteun te fiksen. Die steun was vandaag helaas net niet voorradig bij chyparse…..
Anders had ik die gelijk meegenomen.
Tips? Blijven welekom!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:FF een update voor de vaste lezers
Afgelopen zaterdag de ontsteking goed gezet, nadat de radiateur water begon te pissen. Probleem was dat ik met de tunnel even een lamelletje raakte. Normaal geen probleem, deze keer wel, psjjjt en eens troom koelvloeistof. Vandaag een gereviseerde gehaald bij Chyparse (leer je die zaak ook gelijk kennen) met koelvloeistof.
Helaas, de dame staat bij Ds23man, want de radiatuer was zo lek, daar was geen houden meer aan.
Ontsteking staat goed, en volgens de laatste berichten Rijdt de dame beter, maar nog niet zoals het hoort. Bij nader onderzoek van Ds23 man blijkt dat de regelaar onder het inlaatspruitstuk in het verleden een onderdeel kwijtgeraakt te zijn. Het palletje om het ding vast te zetten. Kortom ,die regelaar moet ook van begin af aan afgesteld gaan worden.
Zal ook wel lukken denk ik.
Wat er verder nog mis is:
Rechter motorsteun vermeodleijk gebroken, de motor staat ook niet geheel goed in lijn zo te zien, en de binnenverlichting flikkert als de motor loopt ( dynamo, koolorstels enóf spanningsregelaar?)
Kortom, er blijft werk aan, maar daarna zal het genieten alleen maar intenser worden hoop ik.
In tussentijd zal ik als ik tijd heb dit deel van het forum doorzoeken op zoek naar aanwijzingen om de dynamo te reviseren en de motorsteun te fiksen. Die steun was vandaag helaas net niet voorradig bij chyparse…..
Anders had ik die gelijk meegenomen.
Tips? Blijven welekom!MVG, Peter
Je vergeet te zeggen dat ik de radiateur provisories heb gereparareerd.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)