Beste mensen,
Zou iemand mij nu voor eens en voor altijd kunnen uitleggen wat de concrete verschillen zijn tussen Hydr. I en II? En in het verlengde daarvan: Zijn alle XM’s geleverd met één van deze vormen of niet. Ik rijd zelf een 2 liter 16 klepper uit ‘98 en heb in ieder geval geen schakelaar sportief/comfort, wat ik dan wel heb? Voor en achter drie bollen geloof ik en natuurlijk de accumulator op de drukregelaar. Heb nog steeds het probleem, ondanks flink LHM spoelen en verversen en filters reinigen dat Hare Hoogheid bij het starten op straat lazert, meestal alleen achter soms voor en achter en een heel enkele keer na het uitzetten van de motor en bij het openen van de achterklep
Voorbollen heb ik pas vervangen door comfortbollen omdat ik het comfort niet vond zoals het zou moeten zijn, heeft niet heel veel geholpen.
Alle uitleg en tips zijn meer dan welkom
Mitch
Heb je geen sportknop dan heb je geen hydractive, maar ‘gewoon’ hydropneumatiek, vergelijkbaar met een BX, CX, DS etc. In dat geval is de rest van het verhaal niet zo nuttig, maar goed…
Lees hier voor de basisverschillen tussen de diverse vormen:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163862&start=5
Er is inmiddels gebleken dat er toch meer Hydractive-loze Xmmen zijn dan gedacht.
Er is in feite geen Hydractive 0, alleen Hydractive eerste generatie (nu meestal aangeduidt met H1) en Hydractive II (1994>) daarbinnen zijn er nog wat kleine wijzigingen.
Zowel H1 als H2 beschikken over computer geregelde veerkarakteristiek:
variabele veerstijfheid, demping en beperkte anti-rol.
Daartoe zit er zowel voor als achter een regelaar met een extra veerbol, achter is die simpel te zien, voor is dat wat lastiger, daar zit ‘ie op het onderste subframe, je kan hem misschien zien vanaf de zijkant als je achter het wiel langs kijkt. let op dat je achter ook een extra bol hebt die samenhangt met het anti-zink systeem, deze is nog ontoegankelijker.
De computer schakelt automatisch en binnen 0.005sec van ZACHT naar HARD afhankelijk van het rijgedrag, via een set parameters. o.a snelheid, gaspedaalstand, stuurwielbewegingen, remkracht etc. De ZACHTE stand is zachter dan een CX (bijna DS) de HARDE stand is harder dan een BX 16v (bijna BMW/Aldi)
Het belangrijkste verschil tussen H1 en H2 is de compu’ kracht, meer geheugen betekend meer regels code en meer parameters om mee te spelen. In de praktijk zijn de verschillen klein. De meeste mensen rijden hun Xm in de stand NORMAAL (COMFORT) en zetten haar nooit op SPORT. In NORMAAL is de Xm ~90% van de tijd ZACHT.
Bij H1 is SPORT gelijk aan 100% van de tijd HARD (behalve bij het openen van deuren oid)
Bij H2 schakelt ook in SPORT de compu’ nog steeds tussen HARD en ZACHT. De verhouding wordt dan ~80% ZACHT ~20% HARD
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je geen schakelaartje hebt heb je inderdaad hydractief NUL ( geen )
Het makelijkst kan je dit zien aan de dikte van de hoge drukleidingen aan de voorste veercilinders : dunne leiding , geen hydractief ; Dikke leidingen , wel .
Dat hij naar beneden valt bij het starten komt door de anti inzak kleppen ( waarbij achteraan ook een extra veerbol zit ) in het systeem om de wagen op hoogte te houden bij stilstand .
Zodra je start wordt deze klep terug open gezet , zit er dan geen druk meer op de veerpoten dan tuimeld hij inderdaad naar beneden .
Heb er ooit eens ergens een goede beschrijving van gezien op het net , maar kan ze momenteel niet terug vinden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mooie uitleg van Eviltwin.
Ik heb dus H2.
Maar ik wist dit ook al.
Tenzij ik er helemaal naast zit.
Deze mag best sticky, of verwerkt worden in een sticky.
Speaking of a sticky, tis weer vrijdag.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!