Hoogte hendel
fibi_18
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 30-09-2006

- C8 2.2 benzine
Gepost: 30 september 2006 02:43 AM

Hoi hoi, heb net een bx 1.9 GTI 1990 gekocht.

Maar dat hoogte hendeltje waar is nu welke stand voor?

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 september 2006 02:44 AM
  [ # 1 ]

Onderste stand: voor als je het systeem drukloos wil maken
Middelste stand: rijstand
Een-na-hoogste-stand: voor zeer moeilijk terrein (langzaam rijden!)
Hoogste stand: wielen wisselen, klein onderhoud en het dak in de was zetten Wink

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
fibi_18
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 30-09-2006

- C8 2.2 benzine
Gepost: 30 september 2006 03:01 AM
  [ # 2 ]

Dankjewel voor de info

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 september 2006 04:11 AM
  [ # 3 ]
Robin schreef:

Onderste stand: voor als je het systeem drukloos wil maken
Middelste stand: rijstand
Een-na-hoogste-stand: voor zeer moeilijk terrein (langzaam rijden!)
Hoogste stand: wielen wisselen, klein onderhoud en het dak in de was zetten Wink

NB: in de allerhoogste (wielverwissel) stand echt de auto absoluut niet verrijden, want dan kunnen de aandrijfashoezen knappen, die staan dan vol op spanning.

(een ervaringsdeskundige)

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 25 oktober 2006 05:09 AM
  [ # 4 ]

oei, ik heb al redelijk wat ritten op iets hoger dan middenstand achter de rug. kan dat dan kwaad? ik rij graag eens wat hoger. de vering is iets harder maar nog steeds zachter dan andere wagens ...
het is wel gek rijden, hij springt dan een beetje als een trampoline Wink

in middenstand hangt hij wat laag vindt ik persoonlijk ...

in uiterste hoog en laag natuurlijk heb je GEEN vering meer dus dat gebruik ik ook niet.

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 25 oktober 2006 10:23 AM
  [ # 5 ]
dabeatisflo schreef:

in middenstand hangt hij wat laag vindt ik persoonlijk ...

in de rijstand te laag?? dan zou ik hem toch maar eens goed af (laten) stellen op de juiste hoogte oid, ik zou iig niet zo blijven rijden Rolling Eyes

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 25 oktober 2006 07:12 PM
  [ # 6 ]

wat is laag, wat is hoog…

hij staat even hoog als al die bx-en die ik op foto zie van andere mensen, maar ik vin dat hij wat naar achter leunt bij het optrekken. hij pompt dan het achterste wat omhoog. het lijkt wel dat hij liever vanachter zakt dan vanvoor, en zeker na parkeren dan zakt hij.

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 25 oktober 2006 07:55 PM
  [ # 7 ]

Euh… dat zakken vanachteren is vrij normaal gedrag. De achtervering verliest sneller druk dan voor, zeker als de voorveerpoten versleten zijn.

Bij het optrekken zakt ie ook best wat in achter, kwestie van dat er daar dan meer druk op de vering komt te staan. Bij een BX is het hele veersysteem mechanisch, er zit dus geen systeem in dat kunstmatig de achterkant hoog houdt bij optrekken.

Rijden in een stand hoger is slecht voor de hele auto, en dus zeker af te raden. Als je weinig verschil merkt met de rijstand ben je toe aan nieuwe veerbollen en LHM verversen.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 oktober 2006 08:27 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad, de auto hoort alleen in de rijstand lekker te rijden. In de andere drie standen moet het vreselijk oncomfortabel zijn, in de laagste en hoogste stand zelfs helemaal niet te doen. Zet de hendel in de rijstand en laat ‘m daar vooral staan! Als de auto in de rijstand niet lekker rijdt wordt het tijd voor wat onderhoud aan je LHM systeem. Mocht je niet weten wanneer het systeem voor het laatst aan onderhoud onderhevig is geweest wordt het sowieso tijd voor onderhoud!

Ik weet niet of je zelf handig bent, het is niet zo heel moeilijk. Mocht je absoluut niet handig zijn of geen zin hebben om er zelf iets aan te doen dan is een bezoekje aan Chyparse (Soesterberg) zeker de moeite waard. Zij zijn gespecialiseerd in het LHM systeem van je Citroën en ze zijn ook nog eens redelijk goedkoop!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 27 oktober 2006 12:04 AM
  [ # 9 ]
karel schreef:
Robin schreef:

Onderste stand: voor als je het systeem drukloos wil maken
Middelste stand: rijstand
Een-na-hoogste-stand: voor zeer moeilijk terrein (langzaam rijden!)
Hoogste stand: wielen wisselen, klein onderhoud en het dak in de was zetten Wink

NB: in de allerhoogste (wielverwissel) stand echt de auto absoluut niet verrijden, want dan kunnen de aandrijfashoezen knappen, die staan dan vol op spanning.

(een ervaringsdeskundige)

ik denk ik ook Rolling Eyes

mijn ashoezen moet ik vervangen Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook