hallo,
ben aant het denken ... ik zoek een diesel, want benzine is te duur en mijn motor geraakt stillaan op denk ik (maar 120 000km). hij vebruikt redelijk wat olie, 1,5L op 2000km en hij trekt nimeer zo goed. En ik heb niveel zin om heel de motor open te gooien.
nu is de vraag is dat doenbaar en hoeveel kost een dieselmotor voor bx?
gene turbo natuurlijk, een gewone met 200 000 km bvb?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dat kan gewoon. Netjes laten keuren bij het RDW, en je bent het mannetje. Ik heb nog een mooie 1.9 turbodiesel liggen, van een xantia. Kan dr zo in.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Ik zou er niet aan beginnen… je moet een goed motorblok zien te vinden, je moet vanalles gaan aanpassen, en dan moet je de boel ook nog laten omkeuren bij de RDW. In België is dat nog veel moeilijker volgens mij.
Voor hetzelfde geld en met minder moeite koop je gewoon een BX diesel, lijkt me dan slimmer. Zo’n motorombouw is namelijk wel een operatie die je niet zomaar ff doet (als je niet Thijs v/d Bles heet ).
stoterstangen90 schreef:dat kan gewoon. Netjes laten keuren bij het RDW, en je bent het mannetje. Ik heb nog een mooie 1.9 turbodiesel liggen, van een xantia. Kan dr zo in.
en wat is je prijs?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
Ben het wel een beetje met Harm eens. Natuurlijk kan het, maar waarom zoek je niet gewoon een goede BX diesel op? Die zijn er genoeg!
Ik zou het niet doen..
Als je geen absolute perfectionist bent ednk ik dat je beter een BX diesel kunt kopen.
Een donorhart plaatsen in je auto doe je niet zomaar even.
Jos van der Voort
Re: van bx 1.6i een diesel maken?
dabeatisflo schreef:
ben aant het denken ... ik zoek een diesel, want benzine is te duur en mijn motor geraakt stillaan op denk ik (maar 120 000km). hij vebruikt redelijk wat olie, 1,5L op 2000km en hij trekt nimeer zo goed. En ik heb niveel zin om heel de motor open te gooien.
nu is de vraag is dat doenbaar en hoeveel kost een dieselmotor voor bx?
gene turbo natuurlijk, een gewone met 200 000 km bvb?
Met die kilometerstand kan het wel zinvol zijn om een dieseltje in te bouwen. Het is namelijk onmogelijk om een bx diesel te vinden met 120dkm. Bereid je wel voor op een heel grote klus, veel groter dan even de klepseals van je huidige blok vervangen. Ik neem even aan dat je een 1.6 of 1.9 heb (ivm je olieverbruik), dan zit je ook nog eens aan een nieuwe uitlaat. Voor je alle kosten eruit hebt kun je toch een heeeeeel eindje op benzine rijden, hoor!
Klepseals vervangen kan trouwens prima zonder het blok open te gooien, door 8 bar op je cilinders te zetten. Daarnaast zul je aan een grote beurt toe zijn, denk ik? Dat moet op te lossen zijn, lijkt me.
Groeten,
Jan
Het is zo ingewikkeld niet hoor. Motorsteunen en assen passen gewoon, even een andere uitlaat, tank goed schoonmaken, opvoerpomp bij de tank by-passen, tijdrelais voor gloeikaarsen plaatsen, draadje trekken voor het voorgloeilampje en klaar ben je. Oh ja, omkeuren bij de RDW kost 90 euro, en is mits alles degelijk en netjes is, zo gepiept.
Test
Dat zei ik dus: volgens mij moet je een aardige perfectionist wezen ÉN weten wat je doet!
Jos van der Voort
Het is niet ingewikkeld en je hoeft geen perfectionist te zijn, maar het is wel een peut werk. En weten wat je doet is wel handig, je moet wel weten hoe een diesel in elkaar zit. Een benzine eruit slopen kon ik ook wel zonder benzine-sleutel-ervaring, namelijk
Groeten,
Jan
Met die kilometerstand kan het wel zinvol zijn om een dieseltje in te bouwen. Het is namelijk onmogelijk om een bx diesel te vinden met 120dkm. Bereid je wel voor op een heel grote klus, veel groter dan even de klepseals van je huidige blok vervangen. Ik neem even aan dat je een 1.6 of 1.9 heb (ivm je olieverbruik), dan zit je ook nog eens aan een nieuwe uitlaat. Voor je alle kosten eruit hebt kun je toch een heeeeeel eindje op benzine rijden, hoor!
Klepseals vervangen kan trouwens prima zonder het blok open te gooien, door 8 bar op je cilinders te zetten. Daarnaast zul je aan een grote beurt toe zijn, denk ik? Dat moet op te lossen zijn, lijkt me.Groeten,
Jan
8 bar op de cilinders zetten? ik volg even niet goed. wat zijn nu exact klepseals? ik dacht de ringen rond de piston?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
bah ik dacht goed chassis, weinig km, maar idd te duur en teveel werk. een bx is ook niet handig als je dingen moet vervoeren, weinig plaats, tenzij je een break koopt.
als binnekort mijn koppakking het begeeft is het gedaan dusja ik zoek wel degelijk iets als een renault kangoo ofzoiets maar jah das weer recent en DUUR. goh en mijn koppeling is ver versleten ook. echt rijplezier is er niet veel meer aan, behalve dan de vering.
echt optrekken is maar pover, de witte verf lost wat, de versnellingen worden hard en kraken soms ... ach ik denk da de vorige eigenaar er wat de gek mee heeft gehouden en het beestje is uitgeput denk ik.
hij heeft ook al met te weinig olie gereden of bijna geen olie.
ik heb hem al naar de garage gedaan voor 400 euro omalles op orde te zetten voor de keuring en het olieverliesprobleem op te lossen. kheb natuurlijk zelf alles mogen herbeginnen want het was niet grondig genoeg. thans iedereen bluft over die garage, en de service is wel goed dus ik begrijp het niet goed.
maar goed ik zoek dus iets met PLAATS, en gene TE grote wagen. een break, of een mini camionette en dan nog max 1000 euro dus het zal wat zoeken zijn.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
wat zijn nu exact klepseals? ik dacht de ringen rond de piston?[/
Nee, klepseals zijn de ringen rond de klepstelen
dus enkel kleppendeksel demonteren?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
Chinco schreef:Het is namelijk onmogelijk om een bx diesel te vinden met 120dkm.
Groeten,
Jan
Kwestie van een leuke trip/vakantie van maken?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )