Bij mijn weten niet, maar ik zou dan meteen die motor geschikt maken voor PPO.
Schijt aan originaliteit.
Heb even via google gezocht, maar geen resultaat gevonden. Dus blijkbaar heeft nog niemand het gedaan. Rijd wel goedkoop als je een 25 jaar oude 2CV neemt, geen wegenbelasting. En uiteraard omgebouwd voor PPO, zit de tank met 5 van die grote 5-liter flessen frituurolie vol
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nog even over alternatieven voor diesel: op http://journeytoforever.org/biodiesel.html staat het een en ander over PPO en Biodiesel. Inclusief recepten voor het zelf maken van biodiesel en de voor en nadelen van het gebruik van PPO (op de site SVO genoemd) en biodiesel. Erg interessant! Lijkt me wel van toepassing gezien de interesse hier voor het rijden op PPO…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ga dan op gas rijden in je 25jar oude 2cv. Kan met enige simpele aanpassingen prima ( heb ik 5 jaar gedaan in een dyane)
gas kost 0,38 euro. volletank: onder een tientje….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ga dan op gas rijden in je 25jar oude 2cv. Kan met enige simpele aanpassingen prima ( heb ik 5 jaar gedaan in een dyane)
gas kost 0,38 euro. volletank: onder een tientje….
Hoe zou je het dan nu moeten doen met je warmtewisselaar/verdamper?
Vroeger moet je met een ‘warmte stift’ in je uitlaat je gas laten verdampen maar hoe moet dat tegenwoordig? Brandstof en uitlaat moet naar mijn weten minimaal 10 cm van elkaar zijn voor de RDW (her)keuring. En dat ‘stifje’ word als uitlaat gerekend, heb ik wel eens gelezen in het ’ 2pktje’ van een tijd terug. (2001? meen ik, ging over gas in een eend)
Martin
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Naar aanleiding van een stukje dat ik las op de site van Tros Radar heb ik er een nieuw draadje aan gewaagd, gaat over Biodiesel/ PPO en de overheid:
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?p=14968&highlight;=#14968
Voor alle duidelijkheid: het blijkt dus niet te mogen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jawel het mag nog steeds. maar je moet een in aluminium gegoten warmte wisselaar gebruiken. Ook mag je een circuitje aanleggen met koelvloeistof dat dan weer de verdamper verwarmt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
bogaard77 schreef:Jawel het mag nog steeds. maar je moet een in aluminium gegoten warmte wisselaar gebruiken. Ook mag je een circuitje aanleggen met koelvloeistof dat dan weer de verdamper verwarmt.
Wat verklaart dan dat stukje (dat ik in dat andere draadje had geplaatst)? Dat de technische mogelijkheid bestaat weet ik, maar het lijkt er op dat ze er een vorm van fraude (belastingontduiking..) van maken. Daar werd ik dus best wel pissig van, omdat op die manier een milieuvriendelijke(re) vorm van autorijden wordt gefrustreerd. Wie weet er meer van?
hanzz schreef:‘k heb juist geprobeerd om een plasje slaolie in de fik te steken, maar het brandt niet maar toen ik een propje wcpapier in die slaolie rolde en aanstak , bleef ‘ie een HALF uur branden( het propje).... maar dus niet de olie waar ‘ie in lg:(
benzine krijg je toch wel (in een plasje ) in de fik?hans
... en daarom is het een veel realistischere brandstof dan waterstof waar momenteel zo mee wordt gedweept. Er zijn geen problemen wat betreft vervoer en infrastructuur, en in de vorm van biodiesel zijn er (vrijwel) geen aanpassingen nodig aan dieselmotoren zoals die nu in gebruik zijn. Mooi toch?
Niet dat ik tegen waterstof ben hoor, maar er kleven nog teveel bezwaren aan de opslag en vervoer ervan.
Ik ben trouwens het stukje van Hanzz nog aan het lezen, best interessant.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Heb het stukje gelezen, zeer informatief!! Maarre, er staat in dat stukje dat benzinemotoren in aangepast vorm op pure ethanol kan lopen. Er wordt alleen nergens vermeld wat voor aanpassingen er dan gemaakt moeten worden. Wie weet er meer van?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee winnetoe, Ik doelde op het op LPG rijden met een luchtgekoelde auto.
Slaolie mag niet net als rode diesel. Is puur een belastingkwestie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Aha, was dus een reactie hierop?
mvsbab@tiscali.nl schreef:bogaard77 schreef:Ga dan op gas rijden in je 25jar oude 2cv. Kan met enige simpele aanpassingen prima ( heb ik 5 jaar gedaan in een dyane)
gas kost 0,38 euro. volletank: onder een tientje….
Hoe zou je het dan nu moeten doen met je warmtewisselaar/verdamper?
Vroeger moet je met een ‘warmte stift’ in je uitlaat je gas laten verdampen maar hoe moet dat tegenwoordig? Brandstof en uitlaat moet naar mijn weten minimaal 10 cm van elkaar zijn voor de RDW (her)keuring. En dat ‘stifje’ word als uitlaat gerekend, heb ik wel eens gelezen in het ’ 2pktje’ van een tijd terug. (2001? meen ik, ging over gas in een eend)
Martin
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsjek!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ppo
dag allen
ik rij sinds vandaag op een mengsel van 75 % slaolie (0.59 ct)
en 25 % petrolie (lijkt op kerosine) (0,90 ct).
oftewel, voor bijna 0,70 ct per liter en wat werk rij ik vrolijk het platteland rond.
grts hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
En in wat voor Citroën giet je dat precies (model, type, bouwjaar, soort motor, eventuele aanpassingen)?
Schijt aan originaliteit.
Met welke auto?