Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bonjour à tous.
Ik zit met het volgende: een vorige eigenaar heeft mijn ID-tje ooit ‘getrakteerd’ op een nieuw clignoteurrelais,knipperautomaat zo u wilt.
Waarschijnlijk kon hij de originele niet krijgen,dus is er een ander type ingezet (wel van Cartier overigens).
Knipperen doet ze dan ook dat het een lieve lust is; wel 4 keer per seconde….
Eerst dacht ik dat het een lampenkwestie was,misschien verkeerd wattage maar nee: nader onderzoek wees uit dat het relais niet de juiste was.
Via Ebay (wat een prachtige uitvinding he..internet) een origineel relais uit England laten overkomen,maar nu….
Mijn ‘nieuwerwets’ relais (het foutieve dus) heeft drie aansluitingen,het origineel maar twee.
Sluit ik een van de draden niet aan,dan knippert het spul wel maar heb ik geen knipperende controlelampjes op het dashboard…
Sluit ik de andere draad aan dan branden mijn dashboardlampjes,maar knippert er nix.
Er moet waarschijnlijk met de draden zijn geknoeid,maar alles lijkt origineel….ben ik nou gek?
Wie?
en bevestig nou niet dat ik gek ben…
‘Spirit of avant-garde’
wat als je die twee nu op een pool aansluit?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In principe zou hij met 2 draden moeten kunnen werken (is o.a. bij mijn HY ook het geval). Er zit een bi-metaal in welke warm wordt zodra er stroom door loopt (lampje aan). Zodra hij warm is buigt hij en verbreekt hij. (lampje uit) Nu koelt hij af en zal het verhaal eindeloos gaan herhalen.
Hiervoor heb je dus slechts 1 kabel van de schakelaar en 1 kabel naar de verlichting toe nodig. Maar wellicht zat er ook een massa bij. Dit kan je meten, deze zou je dus weg kunnen laten.
Ik zou deze kabel niet zonder meer ergens bij op zetten als je niet weet wat het is. Als het een massakabel is en je zet hem er bij op dan heb je dus kortsluiting.
Met elektrisch moet je niet gokken.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nogmaals: men heeft er een nieuw relais ingezet.
Bijna alle nieuwerwetse relais die ik in de handel ben tegengekomen hebben dezelfde (dus 3) aansluitingen:
‘+’ voor spanning,
‘C’ voor communicator (lees: dashboard) en
‘R’ voor repeat..knipperen dus.
Als ik ‘+’ en ‘R’ aansluit knippert m’n verlichting,maar doen m’n dashboardlampjes nix,wanneer ik ‘+’ en ‘C’ aansluit branden beide dashboardlampjes,maar knippert m’n verlichting niet…
Ik weet ook niet of origineel het linkerdashboardlampje hoort te branden bij het aanzetten van het linkerknipperlicht en vice versa,maar bij mij knipperen beide dashboardlampjes altijd..welke richting je ook opgaat.
‘Spirit of avant-garde’
De originele knipper relais bestaan ook met 3 aansluitingen, maar het kan ook perfect werken met 2 aansluitingen.
Je neemt dan de draden van “C” en “R” gewoon samen.
Op deze manier gaat dus ook de twee groene lampjes samen aan in het dashboard.
Als je wil dat links knippert als je naar links gaat en rechts als je naar rechts gaat, moet je een kleine aanpassing doen. Dan moet je ervoor zorgen dat je het groene lichtje mee aansluit aan de draad van de knipperlichten (uiteraard van de betreffende zijde).
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Orgineel knipperen de 2 groene controle-lampjes samen
Citroen!
DriverD schreef:Orgineel knipperen de 2 groene controle-lampjes samen
Oei, dan is mijn DS niet meer origineel, want ik heb dit aangepast.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Orgineel knipperen de 2 groene controle-lampjes samen
niet in alle types. Ik heb wel eens een originele DS gezien waar dat echt gescheiden werkte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe weet je dat dit niet aangepast was dan?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
alles leek origineel te zitten. Laten we ALLE elektrische schema’s ddor gaan spitten…
LB!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kérls bedankt voor de inzet,ik ga eens kijken of ik een dubbellips vrouwtje (...eh…ik zie nou pas hoe ranzig dat klinkt..) kan krijgen,zodat ik beide schuifstekkers kan aansluiten op dezelfde pool
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
I love dubbellips vrouwtjes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:alles leek origineel te zitten. Laten we ALLE elektrische schema’s ddor gaan spitten…
LB!
Is bij mijn DS niet anders: lampje links werkt als ik links ga en lampje rechts als ik rechts ga en ik heb ook nog het origineel pinkdoosje
bogaard77 schreef:DriverD schreef:Orgineel knipperen de 2 groene controle-lampjes samen
niet in alle types. Ik heb wel eens een originele DS gezien waar dat echt gescheiden werkte.
Op http://www.citronpaper.it kun je handboekjes voor verschillende D-types voor alle jaren inzien in allerlei talen. Voor de laatste modellen dashboard maakt het niet in welk handboekje je kijkt, overal wordt gesproken over gescheiden waarschuwingslichtjes voor links en rechts knipperen.
Voorbeeld: link
De bedoeling is dus altijd een gescheiden werking geweest.
Volgens reparatiehandleiding 814 is dit het bijbehorende basisschema:
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Officieel zal het wel zo zijn, dat de verklikkerlichtjes links en rechts onafhankelijk van elkaar knipperen. Wel toevallig, dat bij alle 3 mijn DS-en van na 1970 de verklikkerlichtjes steeds samen knipperen (En nee, ik heb niets aangepast in de draadboom….)
Citroen!
ID66 schreef:bogaard77 schreef:DriverD schreef:Orgineel knipperen de 2 groene controle-lampjes samen
niet in alle types. Ik heb wel eens een originele DS gezien waar dat echt gescheiden werkte.
Op http://www.citronpaper.it kun je handboekjes voor verschillende D-types voor alle jaren inzien in allerlei talen. Voor de laatste modellen dashboard maakt het niet in welk handboekje je kijkt, overal wordt gesproken over gescheiden waarschuwingslichtjes voor links en rechts knipperen.
Voorbeeld: link
Mijn Pallas 73er gaan ze ook samen en de bekabeling achter de tellerunit is origineel, tussen de 2 aansluitingen van de lampjes zit een draadbrug en er gaat 1 draad naar het relais. Typisch geval van citroen, de tekenafdeling tekent wat en de productieafdeling doet wat anders en ze hebben onderling geen communicatie.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)