ieksEmmu schreef:rb schreef:ieksEmmu schreef:oftewel is het onmogelijk autobanden te vergelijken dmv tests uit de bladen of van internet, want er is toch nooit getest met net jóuw auto, net jóuw bandenmaat, net jóuw bandenspanning, net jóuw belading, net jóuw encounter met dat kleine regenbuitje of sneeuwstorm…
en dus zit het tussen de oren…
Dan nog blijven er een x-aantal objectieve criteria over. Daar kun je wel rekening mee houden bij je keuze.
noem er eens x
1. velgmaat
2. prijs
3. ...
- grip (maximale snelheid in een gripcirkel droog / nat)
- remweg (droog / nat: verschilt dat veel = verradelijk)
- aquaplaning (maximale snelheid voor..)
Het gaat dan niet zo zeer om absolute cijfers, wel om verhoudingen tussen banden. Als band x slechter presteert dan band y, dan zal dat zeer waarschijnlijk niet omgedraaid zijn in een andere maat. Ik wil eigenlijk alleen toppers onder mijn auto, dat zijn in andere maten niet meteen de hekkesluiters in zo’n test.
Blijft het subjectieve gevoel dat niet in cijfers is vast te leggen:
- gedrag op de grens grip/slip
- stuurgevoel
- comfortervaring
Die test zijn dus wel waardevol, je moet ze alleen op de juiste manier interpreteren.
rb schreef:Als band x slechter presteert dan band y, dan zal dat zeer waarschijnlijk niet omgedraaid zijn in een andere maat. Ik wil eigenlijk alleen toppers onder mijn auto, dat zijn in andere maten niet meteen de hekkesluiters in zo’n test.
Dat vind ik het vreemde aan de prestaties van de E3A bij de ADAC:
In de ene maat één van de besten, in de andere één van de slechtsten.
Overigens blijkt uit dergelijke test dat de B-merken over het algemeen beduidend slechter zijn!
Douwe schreef:Er zijn bij die banden ook nog van die gewichts en snelheidsaanduidingen ofzo. Ik kom veel 80v en 84v tegen, maar zit hier veel verschil in, is het echt belangrijk zeg maar?
ik heb hier eerder al gelezen dat een zx 16v op 84v banden hoort te staan?
De latere versies staan standaard op 84 (gewicht) en V (snelheid 240km/h) afwijken hiervan mag eigenlijk niet (ivm apk, verzekering etc. hangt ook van het land af) de oudere ZX16v staat op 82, die zit niet in het assortiment van Michelin (ander merken weet ik niet)
Vreemd genoeg geeft Michelin zelfs een 82H aan voor de oudere (tot 210km/h) dat lijkt me niet mogen met een auto die daadwerkelijk harder kan.
Als het goed is staat de voorgeschreven bandenmaat, met snelheidscodering en gewichtsindex op de plakette in de deurpost. Neem je een andere maat wiel (16’’ ipv 15’‘), dan moet je je toch aan de snelheid- en gewicht-minimumeisen houden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Douwe schreef:Er zijn bij die banden ook nog van die gewichts en snelheidsaanduidingen ofzo. Ik kom veel 80v en 84v tegen, maar zit hier veel verschil in, is het echt belangrijk zeg maar?
Dat durf ik niet te zeggen, als je serieus geinteresseerd bent zal ik de banden ophalen. Ze liggen namelijk in de stalling. Dan zal ik even voor je kijken.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Ik heb nog een setje Continentals liggen. Het zijn sportbanden die nagenoeg nieuw zijn. Ik heb ze vervangen omdat ze te laag waren voor mijn Xsara. Linkje: klikje
Voor 250 euro zijn ze van jou!Groeten,
Jan
Ik heb je even een pb’tje gestuurd, ben benieuwd naar de indexen van gewicht en snelheid van de band…..
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
patje74 schreef:Laat voor het snelle bochtenwerk de Pirelli’s achterwege. Deze banden hebben behoorlijk slappe wangen waardoor je een beetje een zwabberig gevoel in de bochten krijgt.
Deze opmerking werd in de volgende post metteen ontkracht. Maar wie kan hier verder nog iets over zeggen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:patje74 schreef:Laat voor het snelle bochtenwerk de Pirelli’s achterwege. Deze banden hebben behoorlijk slappe wangen waardoor je een beetje een zwabberig gevoel in de bochten krijgt.
Deze opmerking werd in de volgende post metteen ontkracht. Maar wie kan hier verder nog iets over zeggen?
Heb Pirelli’s gehad onder een Xm V6 (>170pk) en een Corrado VR6 (>180pk) en ik kan je verzekeren dat het troep is. De wangen zijn niet alleen slap (geen stijfheid) ze zijn ook zwak (geen sterkte). IMHO niet geschikt voor een avontuurlijke rijstijl.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
eviltwin schreef:Douwe schreef:patje74 schreef:Laat voor het snelle bochtenwerk de Pirelli’s achterwege. Deze banden hebben behoorlijk slappe wangen waardoor je een beetje een zwabberig gevoel in de bochten krijgt.
Deze opmerking werd in de volgende post metteen ontkracht. Maar wie kan hier verder nog iets over zeggen?
Heb Pirelli’s gehad onder een Xm V6 (>170pk) en een Corrado VR6 (>180pk) en ik kan je verzekeren dat het troep is. De wangen zijn niet alleen slap (geen stijfheid) ze zijn ook zwak (geen sterkte). IMHO niet geschikt voor een avontuurlijke rijstijl.
Dat dat zo kan verschillen per discipline, voor je Ducati wordt er gezweerd bij Pirelli…
ieksEmmu schreef:eviltwin schreef:Douwe schreef:patje74 schreef:Laat voor het snelle bochtenwerk de Pirelli’s achterwege. Deze banden hebben behoorlijk slappe wangen waardoor je een beetje een zwabberig gevoel in de bochten krijgt.
Deze opmerking werd in de volgende post metteen ontkracht. Maar wie kan hier verder nog iets over zeggen?
Heb Pirelli’s gehad onder een Xm V6 (>170pk) en een Corrado VR6 (>180pk) en ik kan je verzekeren dat het troep is. De wangen zijn niet alleen slap (geen stijfheid) ze zijn ook zwak (geen sterkte). IMHO niet geschikt voor een avontuurlijke rijstijl.
Dat dat zo kan verschillen per discipline, voor je Ducati wordt er gezweerd bij Pirelli…
Ducati racede tot voor kort (~2003) anders ook op Michelin. De huidige Moto GP kampioen (Honda) staat ook op Michelins: http://www.michelinsport.com
Ducati racet dit seizoen in verschillende klassen met verschillende banden…niet echt een onverdeelde aanprijzing van Pirelli.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ik zoek ook een autoband….. geen motorband
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:ik zoek ook een autoband….. geen motorband
dat is een pak goedkoper, goed bezig
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Eigenlijk vallen alle 3 de mogelijkheden nu al af. De toyo en de uniroyal voldoen niet aan de gewichtsindex. Die hebben 80v in plaats van 84v. En de pirelli valt af vanwege zijn stevigheid.
Misschien dat ik pas na de winter nieuwe banden ga kopen, maar daar ben ik van mezelf nog niet helemaal over uit. Ook wacht ik nog even op reactie van chinco.
Maar weten jullie ook iets over onderstaande banden:
Continental sportcontact (deze biedt chinco aan)
Goodyear eagle f1 gs-d3
Voorbaad dank
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De enige ervaring die ik met goodyear heb is dat ze rumoerig waren en ook nog eens begonen te cuppen. Maar dat is ook weer band<>auto-cobinatie afhankelijk.
Ik weet helaas het type band niet meer.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Douwe schreef:Eigenlijk vallen alle 3 de mogelijkheden nu al af. De toyo en de uniroyal voldoen niet aan de gewichtsindex. Die hebben 80v in plaats van 84v. En de pirelli valt af vanwege zijn stevigheid.
Misschien dat ik pas na de winter nieuwe banden ga kopen, maar daar ben ik van mezelf nog niet helemaal over uit. Ook wacht ik nog even op reactie van chinco.
Maar weten jullie ook iets over onderstaande banden:
Continental sportcontact (deze biedt chinco aan)
Goodyear eagle f1 gs-d3Voorbaad dank
Hoezo Pirelli niet stevig? Als ze gevaarlijk zouden zijn zouden ze niet verkocht mogen worden. Ik denk dat die zogenaamde slappe wangen, moeten worden gezien als soepele wangen en dus >> meer comfort! Als de auto gaat zwabberen in de bochten zou er eerst eens beter naar de bandenspanning moeten worden gekeken…
Maaruh Goodyear banden, 17 inch? http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172090
16inch .... 195-45-16 .... maar heb je gereden met die banden?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop