hallo,
Toen ik mijn BX kocht werd er al bijverteld dat de LHM-tank lekt en dat ik af en toe moet bijvullen. Op vakantie in Frankrijk is er een liter door heen gegaan. Nu, eenmaal thuis rijd ik niet meer zo heel veel. Ik neem aan dat ie dan ook minder lekt(?)
Ik ben er inmiddels ook achter dat de indicator-duikelaar of hoe dat heet, niet werkt, want die staat altijd op het zelfde niveau. Ik heb het bijvullen dus steeds op de gok gedaan, gewoon gekeken naar de hoogt van de vloeistof en gevuld tot ongeveer een centimeter of 3 onder de rand van het tankje.
Vanmiddag ging ik lhm bijvullen, maar omdat het al bijna donker was zag ik het niet zo goed. He tankje leek bijna leeg, dus gooide ik on een keer de resterende inhoud van de fles die ik had er in.
Toen bleek dus dat ik het verkeerd gezien had en ik de Lhm per ongeluk helemaal tot bovenaan de tank gevuld heb.
Nu heb ik dus 2 vraagjes: Hoe krijg ik dat er weer uit? (Zelf dacht ik aan een kleine soeplepel en dan maar scheppen) En belangrijker nog: Hoe hoog moet nu (ongeveer) dat niveau eigenlijk zijn????
Bedankt alvast voor jullie reacties!
10eke
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Als je hem in de laagste stand gooit, gooit hij vanzelf het te veel aan LHM er uit!
Peilen doe je in de hoogste stand he!
In de hoogste stand geeft de duikelaar het juiste peil aan!
Die moet tussen de twee strepen staan…
eh, nee, dat deed ik niet in de hoogste stand, gewoon in de stand waar hij altijd in staat, dat is de middelste stand.
(Wanneer gebruik je, behalve bij het peilen dan, die andere standen eigenlijk? maar dat is een andere vraag natuurlijk)
Zoals ik al zei, die duikelaar is volgens mij stuk omdat ik die altijd op het zelfde niveau zie staan…
Misschien kan ik beter peilen op de werking van de stuurbekrachtiging?
Als 2-3 cm onder de rand al te veel is, dan is helemaal vol, wel heel erg te veel. Is het gevaarlijk om dan te gaan rijden?
Ik zal morgen eerst maar eens met laagste stand wat lhm op straat gooien (oei, slecht voor het milieu) en dan in de hoogste stand nog eens peilen. Kijken of die duikelaar wat doet…
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
oja, de lhm ligt dus overal onder de moter, het ziet daar gewoon helemaal groen van binnen
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Als er zoveel LHM in zit dat ie tot de rand vol is met de auto in de laagste stand, zal de vlotter in de hoogste stand ook niet omlaag komen. Het vat zit dan veel te vol. Dat kan verder niet zoveel kwaad, het wordt alleen een beetje een knoeiboel
Slangetje in het vat, emmer op de grond, ff aanzuigen en slangetje in de emmer hangen.
Als het echt alleen het vat is wat lekt, dan zou ik op de sloop ff een andere halen en deze vervangen. Het kost bijna niks, het is een vrij simpel klusje en dan heb je ook meteen weer een andere indicator.
Succes!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Serge schreef:Slangetje in het vat, emmer op de grond, ff aanzuigen en slangetje in de emmer hangen.
Idd. Misschien ook de moeite waard als de indicator werkelijk blijft hangen:
vat loshalen, filters+indicator uit het vat halen en die met remmenreiniger of benzine schoonmaken.
Maar als je nooit met de auto in de hoogste stand hebt gepeild, betwijfel ik of de indicator werkelijk vast zit. Maar filters reinigen kan geen kwaad
Als je er echt veel te veel LHM hebt ingegooid, wordt het er misschien vanzelf al uit gegooid en betekent de plas niet per se dat het vat (heel erg) lek is. Zou eerst ‘s bovenstaande doen, dan alles in/onder de motorruimte schoon maken en tenslotte kijken waar je evt. lekkage ziet.
Edit: owja, als je dit gaat doen, truuk met de emmer gewoon in de stand waarin die staat (ligt waarschijnlijk al op de grond, maar toch), voordat je het vat loshaalt eerst in de laagste stand zetten.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
10eke schreef:(Wanneer gebruik je, behalve bij het peilen dan, die andere standen eigenlijk? maar dat is een andere vraag natuurlijk)
laagste stand, dan is het systeem drukloos, oftewel voor onderhoud (en voor mooie look ), niet aan te raden om in te rijden.
rijstand, tja lijkt me duidelijk
verhoogde stand, langzaam rijden over opstakels
hoogste stand, o.a. voor het peilen, niet aan te raden om in te rijden.
4 standen dus
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
reservoir
ik heb nog wel een ander heel reservoir voor je , met flotter….
groeten dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
arjan_verkade schreef:
hoogste stand, o.a. voor het peilen, niet aan te raden om in te rijden.
Wielverwisselstand heet dat bij een BX, daarin kun je de achterwielen makkelijk uit de wielkasten krijgen.
Verrijd de auto er ook absoluut niet in want je slijt dan de aandrijfashoezen in hoog tempo door, die staan nl helemaal span om de homokineten/tripoden (kweet niet meer welke v/d 2), ziet er van onder heel pijnlijk en zielig uit.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:arjan_verkade schreef:
hoogste stand, o.a. voor het peilen, niet aan te raden om in te rijden.
Wielverwisselstand heet dat bij een BX, daarin kun je de achterwielen makkelijk uit de wielkasten krijgen.
Verrijd de auto er ook absoluut niet in want je slijt dan de aandrijfashoezen in hoog tempo door, die staan nl helemaal span om de homokineten/tripoden (kweet niet meer welke v/d 2), ziet er van onder heel pijnlijk en zielig uit.
Je loopt dan toch ook het risico dat de voorruit springt omdat het chassis verschrikkelijk gaat torderen door het gebrek aan vering?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Hallo allemaal, dank voor jullie antwoorden.
Dat van die standen wist ik dus echt niet, stom he. Staat ook nergens vermeld in mijn “Vraagbaak voor de BX” Maar goed. Heb wat heen en weer geschakeld tussen de standen. In de laagste stand begon het vat wat over te stromen, in de hoogste stand werd het niet lager. Evenmin veranderde er iets aan die vlotter.
Omdat ik van jullie begreep dat dat niet zo’n kwaad kon, ben ik er gewoon mee gaan rijden.
Dennis, ik ben wel geinterresseerd in die hele vlotter denk ik. Hoewel het lek ergens in de leidingen is denk ik, omdat die groene zooi overal onder de moter ligt. Maar nu heeft dat even geen prioriteit, want ik heb inmiddels 2 nieuwe, grotere problemen: een lekkende radiateur (waarschijnlijk) en een vervuilde carborateruer. Maar daarover zal ikmaar nieuwe draadjes aanmaken. Bedankt so far!
10eke
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Ik zou er eens naar laten kijken, ik vertrouw het niks.
Straks is je octopus lek, en ben je vrolijk voor jan doedel je lhm vat aan het vervangen.
Zonde van je tijd, en geld…..
Als je de auto tot op de bodem laat zakken drukt hij het overtollige lhm uit het vat.Daarna moet het over zijn!
Ik heb het idee dat het bij jou blijft lekken!
ja klopt, het lekt altijd een beetje. Ik vind het niet erg om af en toe te vullen Het vervelende is gewoon dat, omdat die vlotter stuk is, ik niet weet tot welke hoogte.
Overigens reed ie gisteren heel soepel door de bochten, terwijl ie zo vol zat dat ie overliep, dus echt te veel had.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)