Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Roeland schreef:Ik kan wel meevoelen met plugge en denk dat hij in zijn rechts staat.
Het is niet het comfort maar de techniek en monteurs van dit merk die geen oplossingen bieden. Ik heb hetzelfde met mijn auto hoewel ik niet wist van dit probleem ga ik toch als de problemen zich niet voordoen wel de importeur en de dealer aanschrijven. De kosten die ik gemaakt heb om de foute lpg-installatie (is ex lease geweest dus kan mij niet voorstellen dat dit probleem er niet eerder was, en is natuurlijk door en citroendealer verzorgt die inbouw).
Dat lijkt mij in mijn geval redelijk.
Succes plugge en we horen het wel.
Het zal jullie niet verbazen dat ik reageer, er wort dus geschreven “het is de techniek en de monteurs die geen oplossing bieden”.
De monteurs van Citroen hebben de auto niet ontworpen en de monteurs van Citroen hebben de LPG installaties niet ontworpen. Wij kunnen veel maken maar sommige problemen en met name LPG in een C5 zijn gewoon spookgevallen. Het gaat dus even te ver om te stellen dat het aan de monteurs van Citroen ligt. Het zit m in de combinatie van de auto en de LPG installatie. De problemen zijn gelukkig niet specifiek Citroen eigen. Alle merken hebben met deze problemen te maken. Wie en welke technici je er ook oplos laat niemand krijgt alle probleem gevallen verholpen. Ik heb een aantal C5 en goed gekregen maar soms lukt het gewoon echt niet. En dan kan je natuurlijk leuk zeggen “je best doen is niet voldoende” soms houd het gewoon op.
Wat je dan moet doen? LPG eruit. kort door de bocht maar de enige oplossing.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
—
Jaren terug had ik een electrisch probleem met mijn auto waar 2 dealers en een universele garage niet uitkwamen. Uiteindelijk kwam ik bij een garage terecht die mij ‘s middags reeds meedeelde dat het probleem was opgelost. En wat bleek. De Europees Kampioen had er aan gewerkt.
Het spijt me, maar ik ben zo gaan beseffen dat ik moet betalen voor de onkunde van anderen. Als je een jonge onervaren monteur aan zo’n probleem zet zal het begrijpelijkerwijs meestal langer duren en zal het de klant meer gaan kosten. Ik heb nu zo vaak onduidelijke situaties meegemaakt bij dealer en niet dealergarages dat ik blij ben met initiatieven zoals mijngarage.nl. Dan weet je dus vooraf wat je kwijt bent.
Ik ben zelf ook zelfstandig ondernemer en snap niet dat ze allemaal niet veel meer met vaste prijzen werken. Ik schrik me namelijk telkens weer een breuk als ik de rekening ontvang. Ik weet ook wel dat het soms niet eenvoudig is, maar als ik iets moet verkopen waar ik niet zeker over ben zal ik het niet aanbieden, maar Citroen levert gewoon auto’s op gas!!! Het is net als met computers. De leverancier van de hardware zegt dat de leverancier van de software de problemen veroorzaakt en andersom. En wij als klanten kunnen aan het gas! Erg gemakkelijk en gewoon onterecht.
Ik rij nu zo’n 20 jaar op gas en regelmatig kom ik er weer een tegen: “Koken doe je op gas”. Ik vind dat nu na de zoveelste keer wat irritant worden. Ik heb inderdaad ook wel wat storingen(verdampers, injectoren) gehad, maar ben eigenlijk erg tevreden over LPG. Ik lach me een breuk bij de pomp en denk zelfs dat ik uiteindelijk het goedkoopst rijd. Zelfs als ik de afschrijving en hogere onderhoudskosten erbij optel. En als jullie zeggen dat zowel Citroen als de LPG boer er weinig aan kan doen gaan mijn haren recht overeind staan. Lever dan niet zulke auto’s af als je er niet achter staat. Want die politiek van klanten van het kastje naar de muur sturen gaat klanten kosten.
En diesel is voor tractors denk ik dan. Maar bij Audi denken ze daar vast anders over.
En dan nog even over de vakkennis binnen de garagebedrijven. Ik heb zelf jarenlang garantie gevallen bij technische machines afgehandeld en meen toch over enige kennis te beschikken. Er zijn absoluut hele goede monteurs die gewoon goed werk leveren, maar er is ook een groep die zich monteur noemen, maar niet meer dan onderdeelvervangers zijn. Er wordt niet gekeken wat en waarom, maar gewoon het ene onderdeel na het andere vervangen net zolang tot het probleem weg is. En dan kan je als klant wel eens hele gepeperde rekeningen gaan tegenkomen. En betaal je dus voor de onkunde van de monteur!!
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
EvE schreef:En dan nog even over de vakkennis binnen de garagebedrijven. Ik heb zelf jarenlang garantie gevallen bij technische machines afgehandeld en meen toch over enige kennis te beschikken. Er zijn absoluut hele goede monteurs die gewoon goed werk leveren, maar er is ook een groep die zich monteur noemen, maar niet meer dan onderdeelvervangers zijn. Er wordt niet gekeken wat en waarom, maar gewoon het ene onderdeel na het andere vervangen net zolang tot het probleem weg is. En dan kan je als klant wel eens hele gepeperde rekeningen gaan tegenkomen. En betaal je dus voor de onkunde van de monteur!!
dat vind ik ook hoor, als je zo’n onderdelen vervanger ben ga dan maar lekker bij de kwikfit werken.
en ik snap ook wel dat iedereen het moet leren, maar zorg dan voordat de minder ervaren monteur iets duurs gaat vervangen, dat het besproken wordt met de chef (in zoverre dat dus niet al gedaan wordt).
Hartekreet: Mods, on topic!!
Ik zie dat zelfs mod patje lekker meegaat in het off topic garagegeklaag.
Wanneer daar behoefte aan is, dan graag in een aparte draad: het garageklaagtopic. En dan liefst flink concreet: welke garage deed wat wanneer fout. Daar kunnen anderen ook iets mee.
Mods: deze draad graag even schoonvegen. Het probleem met de “storing uitlaatgas etc.” is moeilijk genoeg om doorheen te lezen zonder tekst die niet bijdraagt aan oplossing van het probleem.
BTW Ik ga vrijdag a.s. naar de gasspecialist (DMI, doet AG) om te zien of die de oorzaak kan vinden. Druksensor, vacuumslang? Computer, want de reset van de benzinemeter doet het ook niet? Ik houd mij aanbevolen voor suggesties.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik ben zelf ook zelfstandig ondernemer en snap niet dat ze allemaal niet veel meer met vaste prijzen werken.
Voor alle standaard handelingen zijn vastse prijzen opgesteld door Citroen Nederland in overleg met de dealers.
maar Citroen levert gewoon auto’s op gas!!!
Voor de consument komt het misschien over dat Citroen de auto levert op gas. Echter in geen enkele prijslijst van Citroen kom je het woord LPG tegen. Citroen Frankrijk en Citroen Nederland leveren geen auto’s op gas.
Als de consument een auto op LPG wil wordt deze dus besteld bij Citroen. De leverende dealer of de consument zelf zorgt dat er LPG wordt ingebouwd door een LPG specialist.
Ik rij nu zo’n 20 jaar op gas en regelmatig kom ik er weer een tegen: “Koken doe je op gas”. Ik vind dat nu na de zoveelste keer wat irritant worden.
Ik heb dat hier ook een paar keer geroepen maar dat valt inderdaad niet in goede aarde.. ik denk het dan maar. Maar dat komt voort uit het gegeven dat het op een C5 gewoon zoveel problemen geeft dat dat ook bij ons irritatie op roept. Het haalt het goede imago van de C5 zo omlaag, dat ik er geen voorstander van ben en het ook zeker de klanten niet adviseer.
Ik heb inderdaad ook wel wat storingen(verdampers, injectoren) gehad, maar ben eigenlijk erg tevreden over LPG. Ik lach me een breuk bij de pomp en denk zelfs dat ik uiteindelijk het goedkoopst rijd. Zelfs als ik de afschrijving en hogere onderhoudskosten erbij optel.
De ervaring is dat het de eerste 100.000 kilometer meestal wel goed gaat maar daarna de ellende begint. Koop je de auto nieuw dan rij je goedkoop. Koop je de auto op het moment dat het gezeur begint rij je te duur.
En als jullie zeggen dat zowel Citroen als de LPG boer er weinig aan kan doen gaan mijn haren recht overeind staan. Lever dan niet zulke auto’s af als je er niet achter staat.
Tja wat zal ikhier op zeggen
En dan nog even over de vakkennis binnen de garagebedrijven. Ik heb zelf jarenlang garantie gevallen bij technische machines afgehandeld en meen toch over enige kennis te beschikken. Er zijn absoluut hele goede monteurs die gewoon goed werk leveren, maar er is ook een groep die zich monteur noemen, maar niet meer dan onderdeelvervangers zijn.
onderdeelvervanger…. vroeger kon je inderdaad een pakkingset voor een carburateur bestellen, of andere sproeiers. Tegenwoordig bestel je een gasklephuis… het zijn tegenwoordig allemaal componenten die je moet bestellen en geen losse onderdelen meer. Daar komt bij dat als je losse onderdelen kunt bestellen je vaak de afweging maakt tussen de tijd die je nogig hebt om het losse deel te vervangen of het geheel te vervangen je vaak uitkomt dat het gehele onderdeel vervangen toch goedkoper is als het losse ondereel. (denk aan een aandrijfashoes of een complete as)
Er wordt niet gekeken wat en waarom, maar gewoon het ene onderdeel na het andere vervangen net zolang tot het probleem weg is. En dan kan je als klant wel eens hele gepeperde rekeningen gaan tegenkomen. En betaal je dus voor de onkunde van de monteur!!
Het is vervelend als je die ervaring hebt maar dat is lang niet overal zo hoor.
Neemt niet weg dat het zuur is als de garage het probleem niet op kan lossen, maar misschien eens een second opinion?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@nixmit
Moderatieverzoeken, moderatie-commentaar enzovoorts kunnen en horen allemaal via PB te gaan. Jouw bericht is het meest offtopic van alles en veroorzaakt de meeste topicvervuiling, en dit kan alleen maar erger worden als hierover een discussie zal volgen.
Daarnaast bepalen wij, de moderators , in hoeverre offtopic toegestaan is. Maar natuurlijk staan wij open voor suggesties. Maar dan wel op de juiste manier.
oldenhage schreef:
Het zal jullie niet verbazen dat ik reageer, er wort dus geschreven “het is de techniek en de monteurs die geen oplossing bieden”.
De monteurs van Citroen hebben de auto niet ontworpen en de monteurs van Citroen hebben de LPG installaties niet ontworpen. Wij kunnen veel maken maar sommige problemen en met name LPG in een C5 zijn gewoon spookgevallen. Het gaat dus even te ver om te stellen dat het aan de monteurs van Citroen ligt. Het zit m in de combinatie van de auto en de LPG installatie. De problemen zijn gelukkig niet specifiek Citroen eigen. Alle merken hebben met deze problemen te maken. Wie en welke technici je er ook oplos laat niemand krijgt alle probleem gevallen verholpen. Ik heb een aantal C5 en goed gekregen maar soms lukt het gewoon echt niet. En dan kan je natuurlijk leuk zeggen “je best doen is niet voldoende” soms houd het gewoon op.
Wat je dan moet doen? LPG eruit. kort door de bocht maar de enige oplossing.
Even voor de duidelijkheid en denk dat de meeste mensen dat hebben. Ik vindt het geen probleem als een dealer/monteur het probleem niet kan vinden maar vertel dat dan gewoon, we hebben alles onderzocht en we kunnen uw probleem niet oplossen dan kan de klant zelf daar zijn conclusies uit trekken.
Het enige wat we nu meemaken is dat er dingen vervangen worden en de mededeling krijgen dit kan het probleem oplossen, met de nodige kosten en natuurlijk het probleem dat niet wordt opgelost. Het lijkt wel of omzet maken belangrijker wordt dan klant tevreden te stellen.
Eerlijkheid staat bij mij bovenaan. Als er dingen stuk zijn ben ik niet te beroerd om reparaties te betalen, dat hoort bij een auto.
Iedereen heeft zijn/haar specialisme maar ga niet knoeien aan dingen als je niet (bijna) zeker weet of je het probleem kunt verhelpen. Zoals je in dit draadje kunt zien heb je daar als garage niets aan want de mensen zijn niet tevreden en komen in ieder geval niet bij je terug.
Voorlopig is mijn probleem nog steeds opgelost. Het is jammer voor de dealer bij mij op de hoek. Maar omdat hij in mijn ogen niet de juiste handeling heeft gedaan namelijk het vertellen dat hij het probleem niet kan verhelpen en mij dan doorsturen naar een LPG specialist (want hij dacht wel dat het de LPG was.) ga ik ook voor de beurten 30 KM verderop kijken.
Deze reactie is niet bedoeld om iemand te kwetsen of zo maar dit zijn mijn ervaringen. Ik kan ook wel meevoelen met oldenhage dat citroën niet verantwoordelijk is voor LPG-inbouw. Maar dan moeten ze het eigenlijk ook niet toestaan zoals andere merken doen (beperken garantie) en zeker ook niet toestaan dat Citroëndealers zelf LPG installaties inbouwen dan kun je een hoop problemen de klant al naar de specialist sturen.
Ik denk dat ze nu al maatregelen kunnen nemen door de klant direct naar de LPG-specialist te sturen als ze denken dat dat het probleem is.
Laat ik me er ook maar weer eens mee bemoeien! De problemen met mijn C5 zijn nog steeds niet opgelost maar ik doe er ook niet veel meer aan. De auto is zó betrouwbaar in zijn onbetrouwbaarheid dat ik zo langzamerhand precies weet wat wel en niet kan. Na 40km snelweg? 3km benzine en dan weer op gas. Bijna op je bestemming? Eerst even benzine rijden anders slaat hij geheid af bij het eerste stoplicht. Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werk verkeer en dat haalt ie net. En kost weinig. Tot nu toe tenminste. Wellicht als het weer erger wordt dat ik weer eens de garage opzoek, maar voorlopig houd ik me maar aan het devies van Oldenhage: mee leren leven. Volgende auto beter!
Mocht iemand toch nog een ingeving n.a.v.het bovenstaande dan houd ik me aanbevolen!
Succes,
Johan.
Inderdaad. Betrouwbaar in zijn onbetrouwbaarheid. Zolang je weet waar je aan toe bent. Ook ik accepteer(de!!) de dagelijkse meldingen van uitlaatgas storing ed., af en toe onregelmatig lopen en af en toe afslaan. Dat werd een paar maanden geleden echter totaal anders. Nooit meer stationair lopen, midden op kruisingen stilstaan. Op benzine weinig problemen, op gas (AG G3) wel. Naar de garage, reset, motorspoeling en de aankondiging dat kleppen,kop en zo meer van dat alles vervangen moesten worden. Dat kon mij niet overtuigen. Na overleg met de monteur en -uiteraard- de lessen uit dit forum toch maar naar de gas-specialist voor een analyse: verdamper rot, injectoren verstopt. Dit alles is vervangen (incl software) en sindsdien probleemloos zoeven. Voor mij een paar bijzonderheden: er zit nu een filter tussen verdamper en injectoren (die minstens ieder jaar moet worden vervangen) en een ander type injector die volgens de specialist robuuster waren.
Nog navraag gedaan waarom die uitlaatgasstoring zo veelvuldig te zien is. Volgens de monteur: dat is een haperende (onvoldoende) gastoevoer. Als de monteur het hier bij het rechte eind heeft dan is het verdraaid moeilijk storing zoeken rond kleppen, sondes, kathalysatoren en wat je er verder bij kan denken. Oldenhage heeft dus wel een punt. Computer uitlezen (lees gevolg van ee storing) kan iedereen en kan je behoorlijk afleiden in het zoeken naar de oorzaak van de storing. Als tweede argument voor de storingen, die in de winter toch hardnekkiger zijn dan in de zomer) had de monteur over de samenstelling van LPG (leuke ingang: http://www.shell.be). In de winter wordt er meer propaan toegevoegd (als ik het goed heb onthouden althans) en daar hebben motoren/injectoren wat meer moeite mee. Vandaar ondermeer ook de andere type injectoren.
By the way: koken doe je op AARDgas en niet op LPG.
aardig stukje van vwlimburg.be:
LPG (Liquid Petrol Gas = vloeibaar petroleumgas) wordt hoofdzakelijk gebruikt als energiebron voor automotoren maar kan ook dienen als brandstof voor de huishoudtoestellen. LPG is een mengeling van butaan en propaan in de verhouding 60/40 (zomer) en 40/60 (winter). Wie in de zomer LPG gebruikt, getankt in de winter heeft geen probleem. Wie in de winter LPG gebruikt, getankt in de zomer kan problemen hebben: het propaangas verdampt en wordt verbruikt, terwijl het butaangas minder of niet verdampt en achterblijft in de tank. Hierdoor wordt de samenstelling grondig verstoord. Door opnieuw te vullen wordt het altijd maar erger vermits de verhouding butaan/propaan steeds maar meer verstoord wordt. Een bijkomend gegeven is dat LPG een vetaanslag kan nalaten op het erg kleine gecalibreerde gaatje van het inspuitstuk dat op de duur verstopt kan geraken en problemen oplevert. (butaan is ”vetter” dan propaan) Het demonteren en reinigen is soms moeilijk. Tot nog toe is er geen extra keuring vereist bij de jaarlijkse automobielinspectie.
Op verzoek: tussenstand
rblanker schreef:. . . maar waar zijn de mensen waarbij deze problemen zijn opgelost en met welke behandeling. . . .
Op verzoek: de tussenstand
Gisteren heeft de gasspecialist niets kunnen vinden. Maar er is een nog dieper onderzoek mogelijk: er wordt dan via de telefoon verbinding gemaakt met een computer op het hoofdkantoor van AG.
Die service was gisteren helaas niet beschikbaar.
Ik krijg binnenkort een nieuwe afspraak, wanneer ook het relais voor het resetten van de benzinemeter bij contact uit/aan weer op voorraad is.
Intussen geen faktuur, wat netjes is.
Wordt vervolgd, ook hier.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Op verzoek: tussenstand
Ik rij mijn eerste gasauto, probleemloos.
Bij de dealer in Gouda waar ik al 20 jaar kom voor onderhoud heb ik eens gevraagd wat doen jullie nou extra bij onderhoudsbeurten aan LPG?
Bijna niks, meeste onderdelen zijn onderhoudsvrij, aldus de dealer. Er zijn alleen originele moterslangen waar LPG-slangen op inbreken. Dat koppelstuk wordt extra gecontroleerd op lekkage.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Op verzoek: tussenstand
nixmit schreef:Ik krijg binnenkort een nieuwe afspraak, wanneer ook het relais voor het resetten van de benzinemeter bij contact uit/aan weer op voorraad is.
Wordt vervolgd, ook hier.
Dank voor de update. Kan je aangeven wat zo’n nieuwe relais kost, bij mij werkt tie niet of ik heb hem niet.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png