wat is het goede LHM-niveau? (indicator stuk)
10eke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63

Gepost: 29 oktober 2006 03:11 AM

hallo,

Toen ik mijn BX kocht werd er al bijverteld dat de LHM-tank lekt en dat ik af en toe moet bijvullen. Op vakantie in Frankrijk is er een liter door heen gegaan. Nu, eenmaal thuis rijd ik niet meer zo heel veel. Ik neem aan dat ie dan ook minder lekt(?)
Ik ben er inmiddels ook achter dat de indicator-duikelaar of hoe dat heet, niet werkt, want die staat altijd op het zelfde niveau. Ik heb het bijvullen dus steeds op de gok gedaan, gewoon gekeken naar de hoogt van de vloeistof en gevuld tot ongeveer een centimeter of 3 onder de rand van het tankje.
Vanmiddag ging ik lhm bijvullen, maar omdat het al bijna donker was zag ik het niet zo goed. He tankje leek bijna leeg, dus gooide ik on een keer de resterende inhoud van de fles die ik had er in.
Toen bleek dus dat ik het verkeerd gezien had en ik de Lhm per ongeluk helemaal tot bovenaan de tank gevuld heb.
Nu heb ik dus 2 vraagjes: Hoe krijg ik dat er weer uit? (Zelf dacht ik aan een kleine soeplepel en dan maar scheppen) En belangrijker nog: Hoe hoog moet nu (ongeveer) dat niveau eigenlijk zijn????
Bedankt alvast voor jullie reacties!
10eke

‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 29 oktober 2006 03:14 AM
  [ # 1 ]

Als je hem in de laagste stand gooit, gooit hij vanzelf het te veel aan LHM er uit!

Peilen doe je in de hoogste stand he!

In de hoogste stand geeft de duikelaar het juiste peil aan!

Die moet tussen de twee strepen staan…

Profiel  

10eke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 oktober 2006 03:43 AM
  [ # 2 ]

eh, nee, dat deed ik niet in de hoogste stand, gewoon in de stand waar hij altijd in staat, dat is de middelste stand.
(Wanneer gebruik je, behalve bij het peilen dan, die andere standen eigenlijk? maar dat is een andere vraag natuurlijk)
Zoals ik al zei, die duikelaar is volgens mij stuk omdat ik die altijd op het zelfde niveau zie staan…
Misschien kan ik beter peilen op de werking van de stuurbekrachtiging?
Als 2-3 cm onder de rand al te veel is, dan is helemaal vol, wel heel erg te veel. Is het gevaarlijk om dan te gaan rijden?
Ik zal morgen eerst maar eens met laagste stand wat lhm op straat gooien (oei, slecht voor het milieu) en dan in de hoogste stand nog eens peilen. Kijken of die duikelaar wat doet…

Profiel  

10eke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 oktober 2006 03:44 AM
  [ # 3 ]

oja, de lhm ligt dus overal onder de moter, het ziet daar gewoon helemaal groen van binnen Confused

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 29 oktober 2006 03:57 AM
  [ # 4 ]

Als er zoveel LHM in zit dat ie tot de rand vol is met de auto in de laagste stand, zal de vlotter in de hoogste stand ook niet omlaag komen. Het vat zit dan veel te vol. Dat kan verder niet zoveel kwaad, het wordt alleen een beetje een knoeiboel Wink

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3210

Gepost: 29 oktober 2006 01:28 PM
  [ # 5 ]

Slangetje in het vat, emmer op de grond, ff aanzuigen en slangetje in de emmer hangen.

Als het echt alleen het vat is wat lekt, dan zou ik op de sloop ff een andere halen en deze vervangen. Het kost bijna niks, het is een vrij simpel klusje en dan heb je ook meteen weer een andere indicator.

Succes!

Animal triste post coitum

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 29 oktober 2006 02:08 PM
  [ # 6 ]
Serge schreef:

Slangetje in het vat, emmer op de grond, ff aanzuigen en slangetje in de emmer hangen.

Idd. Misschien ook de moeite waard als de indicator werkelijk blijft hangen:
vat loshalen, filters+indicator uit het vat halen en die met remmenreiniger of benzine schoonmaken.

Maar als je nooit met de auto in de hoogste stand hebt gepeild, betwijfel ik of de indicator werkelijk vast zit. Maar filters reinigen kan geen kwaad Wink

Als je er echt veel te veel LHM hebt ingegooid, wordt het er misschien vanzelf al uit gegooid en betekent de plas niet per se dat het vat (heel erg) lek is. Zou eerst ‘s bovenstaande doen, dan alles in/onder de motorruimte schoon maken en tenslotte kijken waar je evt. lekkage ziet.

Edit: owja, als je dit gaat doen, truuk met de emmer gewoon in de stand waarin die staat (ligt waarschijnlijk al op de grond, maar toch), voordat je het vat loshaalt eerst in de laagste stand zetten.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27883

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 oktober 2006 02:30 PM
  [ # 7 ]
10eke schreef:

(Wanneer gebruik je, behalve bij het peilen dan, die andere standen eigenlijk? maar dat is een andere vraag natuurlijk)

laagste stand, dan is het systeem drukloos, oftewel voor onderhoud (en voor mooie look Cool ), niet aan te raden om in te rijden.

rijstand, tja lijkt me duidelijk Wink

verhoogde stand, langzaam rijden over opstakels

hoogste stand, o.a. voor het peilen, niet aan te raden om in te rijden.

4 standen dus Smile

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 29 oktober 2006 06:39 PM
  [ # 8 ]

reservoir

ik heb nog wel een ander heel reservoir voor je , met flotter….
groeten dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 30 oktober 2006 01:51 AM
  [ # 9 ]
arjan_verkade schreef:

Wielverwisselstand heet dat bij een BX, daarin kun je de achterwielen makkelijk uit de wielkasten krijgen.

Verrijd de auto er ook absoluut niet in want je slijt dan de aandrijfashoezen in hoog tempo door, die staan nl helemaal span om de homokineten/tripoden (kweet niet meer welke v/d 2), ziet er van onder heel pijnlijk en zielig uit.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2006 02:08 AM
  [ # 10 ]
karel schreef:
arjan_verkade schreef:

Wielverwisselstand heet dat bij een BX, daarin kun je de achterwielen makkelijk uit de wielkasten krijgen.

Verrijd de auto er ook absoluut niet in want je slijt dan de aandrijfashoezen in hoog tempo door, die staan nl helemaal span om de homokineten/tripoden (kweet niet meer welke v/d 2), ziet er van onder heel pijnlijk en zielig uit.

Je loopt dan toch ook het risico dat de voorruit springt omdat het chassis verschrikkelijk gaat torderen door het gebrek aan vering?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

10eke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 oktober 2006 02:10 AM
  [ # 11 ]

Hallo allemaal, dank voor jullie antwoorden.
Dat van die standen wist ik dus echt niet, stom he. Staat ook nergens vermeld in mijn “Vraagbaak voor de BX” Maar goed. Heb wat heen en weer geschakeld tussen de standen. In de laagste stand begon het vat wat over te stromen, in de hoogste stand werd het niet lager. Evenmin veranderde er iets aan die vlotter.
Omdat ik van jullie begreep dat dat niet zo’n kwaad kon, ben ik er gewoon mee gaan rijden.
Dennis, ik ben wel geinterresseerd in die hele vlotter denk ik. Hoewel het lek ergens in de leidingen is denk ik, omdat die groene zooi overal onder de moter ligt. Maar nu heeft dat even geen prioriteit, want ik heb inmiddels 2 nieuwe, grotere problemen: een lekkende radiateur (waarschijnlijk) en een vervuilde carborateruer. Maar daarover zal ikmaar nieuwe draadjes aanmaken. Bedankt so far!
10eke

Profiel  

René
> 25000 berichten
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 30 oktober 2006 09:03 AM
  [ # 12 ]

Ik zou er eens naar laten kijken, ik vertrouw het niks.

Straks is je octopus lek, en ben je vrolijk voor jan doedel je lhm vat aan het vervangen.

Zonde van je tijd, en geld…..

Als je de auto tot op de bodem laat zakken drukt hij het overtollige lhm uit het vat.Daarna moet het over zijn!

Ik heb het idee dat het bij jou blijft lekken!

Profiel  

10eke
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 oktober 2006 12:18 AM
  [ # 13 ]

ja klopt, het lekt altijd een beetje. Ik vind het niet erg om af en toe te vullen Het vervelende is gewoon dat, omdat die vlotter stuk is, ik niet weet tot welke hoogte.
Overigens reed ie gisteren heel soepel door de bochten, terwijl ie zo vol zat dat ie overliep, dus echt te veel had.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook