Hallo allemaal,
Ik had het niet zo hard moeten zeggen toen ik lid werd van dit forum, nog maar een paar dagen geleden, dat het zo goed ging met mijn geweldige BX die een half jaar geleden nog sloopwaardig was. Want ik heb nu opeens allerlei problemen, maar het zal wel met de intredende kou en vochtigheid te maken hebben..
In elk geval stond ik vandaag stil aan de kant van de weg vergezeld door het bekende gele wagentje.
De Anwb- man was dit keer aardig, geen opmerkingen over dat het toch wel een oud karretje was (nou ja het was donker). Hij constateerde dat de vlotternaald oid in de carborateur vies was waardoor er geen benzine door heen kwam. Hij heeft hem flink met contactspray bewerkt, waardoor ik weer kon starten. Hij raadde me aan de carborateur op korte termijn uit elkaar te halen en schoon te maken, en zei dat dat niet zo ingewikkeld was.
Klopt dat? Ik bedoel, is dat inderdaad niet ingewikkeld? Het zou mijn eerste maar dan ook allereerst sleutelklus zijn, op het vervangen van de accu en het bijvullen van olieen en vloeistoffen na.
Hoe duur zou het zijn om het te laten doen, als ik er zeker van wil zijn dat het goed gebeurt?
Het lijkt me wel een leuke uitdaging, maar dan ook wel meteen een grote…
groet, 10eke
[edit bogaard] Een probleem met een BX mag in het BX gedeelte![/edit]
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Hallo 10eke, en welkom!
Carburateur schoonmaken is geen monsterklus, maar:
Er zitten een hoop veertjes, schroefjes en klein prutsonderdeeltjes aan, dus je zult heel gestructureerd en schoon moeten werken. Ook het afstellen is komt redelijk nauw. Dus moeilijk is het niet bepaald, het is vooral priegel- en prutswerk, en je moet heel zorgvuldig werken.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
oei, niet iets wat ik hier in amsterdam op straat kan staan doen dus. aangezien ik 3 hoog woon, en mijn BX een staat verderop staat geparkeerd.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
10eke schreef:oei, niet iets wat ik hier in amsterdam op straat kan staan doen dus. aangezien ik 3 hoog woon, en mijn BX een staat verderop staat geparkeerd.
Nee, maar je kunt ‘m wel demonteren en thuis op tafel schoonmaken met voldoende licht, schoonmaakspullen en ventilatie (en koffie)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Of in de vaatwasser doen…
patje74 schreef:Of in de vaatwasser doen…
En dat van een man
Even afgezien van rubber, kun je hem ook een remmenreiniger badje laten nemen…
Pak evt een handwerkplaatsboek, haynes of iets dergelijks voor demonteren/montage.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:patje74 schreef:Of in de vaatwasser doen…
En dat van een man
Maar wel een huisman hé!
Voor de Haynes, stuur maar even een PB.
Moet ik eigenlijk bij de Visa ook doen. Zie er een beetje tegenop omdat ik niet weet of ik hem na schoonmaken weer goed afgesteld krijg. Is dit wel te doen voor iemand zonder apparatuur?
mvbbx schreef:Moet ik eigenlijk bij de Visa ook doen. Zie er een beetje tegenop omdat ik niet weet of ik hem na schoonmaken weer goed afgesteld krijg. Is dit wel te doen voor iemand zonder apparatuur?
Wb de afstellingen, je kan toch tellen hoeveel omwentelingen de schroef van dicht is verwijderd?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:mvbbx schreef:Moet ik eigenlijk bij de Visa ook doen. Zie er een beetje tegenop omdat ik niet weet of ik hem na schoonmaken weer goed afgesteld krijg. Is dit wel te doen voor iemand zonder apparatuur?
Wb de afstellingen, je kan toch tellen hoeveel omwentelingen de schroef van dicht is verwijderd?
Het kan natuurlijk zo zijn dat er een andere instelling na reinigen nodig is. Maar de basis heb je dan, vervolgens kan je gaan finetunen.
Dat zou wel moeten lukken op zich…Heb alleen nog nooit een carb uit elkaar getrokken dus weet niet wat ik er allemaal aan kan verprutsen.
Ijs schreef:
Pak evt een handwerkplaatsboek, haynes of iets dergelijks voor demonteren/montage.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je kunt ook gewoon naar het tankstation rijden en een busje ‘carb-reiniger’ of ‘brandstofsysteemreiniger’ halen (ik geloof van Wynn’s).
Dit zijn flacons die je zo in de tank fl*kkert,en deze lossen oude gomlagen op.
Werkt prima.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Pascal schreef:Je kunt ook gewoon naar het tankstation rijden en een busje ‘carb-reiniger’ of ‘brandstofsysteemreiniger’ halen (ik geloof van Wynn’s).
Dit zijn flacons die je zo in de tank fl*kkert,en deze lossen oude gomlagen op.
Werkt prima.
Ik moet zeggen dat ik hier ook goede ervaring mee heb, al is het natuurlijk lang niet zo doeltreffend als een grondige poetsbeurt. Maar het doet wel wat ja.
Maar bij ernstige vervuiling zou ik er niet te veel op rekenen.
Ik heb trouwens in Frankrijk een geweldige carburateur-reiniger gekocht. Het goedje lost in no-time acht alles op. Zelfs tectyl (nvt, ik weet het, maar toch…) kan je er met een doekje vanaf vegen als je dit spul er op spuit.
Ik heb nu al 2 jaar achtereen een aantal flessen mee genomen.
staat er zo’n doodskop op de zijkant ?
Zo al heel wat oplossingen volgens mij ...
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mvbbx schreef:Dat zou wel moeten lukken op zich…Heb alleen nog nooit een carb uit elkaar getrokken dus weet niet wat ik er allemaal aan kan verprutsen.
Bij een DS is de gasklep opening ‘af fabriek’ afgesteld en die zou je niet moeten verdraaien. Maar in de haynes staat precies hoe je een carb afstelt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>