Dank je voor deze info, ik zal v/d Laan eens bellen
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ik zou, na een paar maanden knoeien, nog aan dit topic willen toevoegen dat de toepassing van een CX-pomp op een DS zeer hoge eisen aan de V-snaar stelt. Die is een stuk langer dan bij de CX en moet erg strak gespannen worden. Bij handmatig draaien van de pomp schrok ik ook een beetje van de weerstand die de snaar moet overwinnen. Die is niet te vergelijken met die van waterpomp of dynamo.
De standaard-snaar van Brezan kan de klus in mijn ervaring niet aan! Na bijstellen rekte die steeds binnen een dag zover op dat de boel weer begon te slippen/gieren. Ik heb nu een snaar van Conti ofwel Contitech. Die is voelbaar steviger, heeft een groter contactvlak en functioneert wél goed.
Ik vind dit wel een nadeel van de oplossing met CX-pomp. In elk geval heb ik standaard een reservesnaar in de auto.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Das toch vreemd want ik draai mn ds pomp op 1 snaar en die slipt niet en staat niet erg strak. Is de boel niet vettig? Op loopt een CX pomp zwaarder?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ergens vind ik het ook vreemd. Die CX-pomp zou juist gemakkelijker moeten draaien, is me verteld. Het is door me heen geschoten dat die pomp misschien niet goed is, maar hij functioneert als een dolle.
Corrosion sympa!
fluidphreak schreef:Voor een halfautomaat kan Van der Laan de pomp voor je monteren. Inclusief pomp kost dat 175 euro. Ik neem aan dat hij dus een oplossing heeft voor dit dilemma.
Misschien is dit wel een domme vraag??? Maar de cx pomp heeft 2 schijven standaard. Dan is er toch geen probleem als je een semi-automaat hebt?
Als je leest over problemen met de HD- pomp gaat het 99 van de 100 keer over lekkage. Nu vroeg ik me af, je hebt tegenwoordig zulke goede “kit-lijmen” zoals bison polymax wat zich op metaal hecht en elastisch blijft. Heeft iemand dit of een industriële kit voor de afdichting al eens een keer toegepast?
Heeft er echt dan niemand hier antwoord op :
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
To my beste knowledge heeft een CX-pomp één schijf. Dat weet is zelfs zeker als het om mijn pompen gaat, zowel in de ID als in de CX, maar ik weet niet of er ook andere types zijn.
Mocht dat zo zijn dan ligt de oplossing voor de hand, al zie ik wel een inbouwprobleem. De CX-pomp ligt namelijk wat verder van het blok: de pomp lijnt bij mij met wat tussenringen uit op de voorste poelie van de nokkenas. Valt vast op te lossen, maar zonder het gezien te hebben weet ik uiteraard niet hoe.
Overigens valt hierboven al te lezen dat Van der Laan de CX-pomp ook inbouwt bij auto’s die behoefte hebben aan twee snaren. Er bestaat dus wel degelijk een methode.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
oh en wat de lijm betreft: bij (lucht) lekkage bij de as helpt dat natuurlijk niet. Verder zou ik als vuistregel zeggen dat het kneppelhard dichtlijmen van lekkende onderdelen niet de methode is. Zo’n pomp hoort, in goede staat, lekvrij te functioneren wanneer ze op de normale manier in elkaar gezet wordt. De lekkende exemplaren zijn in mijn ervaring niet alleen lek, maar ook op hun eindje. Maar daarover kunnen de échte kenners vast wijzere dingen zeggen.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:oh en wat de lijm betreft: bij (lucht) lekkage bij de as helpt dat natuurlijk niet. Verder zou ik als vuistregel zeggen dat het kneppelhard dichtlijmen van lekkende onderdelen niet de methode is. Zo’n pomp hoort, in goede staat, lekvrij te functioneren wanneer ze op de normale manier in elkaar gezet wordt. De lekkende exemplaren zijn in mijn ervaring niet alleen lek, maar ook op hun eindje. Maar daarover kunnen de échte kenners vast wijzere dingen zeggen.
Je KAN natuurlijk de buitenlkant vastlijmen maar de as keerring niet! Als een pomp goed lekt is meestal het huis gescheurd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Na drie jaar en 40.000 km lekt mijn revisie-Chyparsepomp (7plunjers) als een zeef. De olie komt tussen het huis en de ‘voet’ uit. Ik heb er spijt van dat ik de originele pomp destijds heb vervangen omdat die een minimaal lekspoortje liet zien langs de poelie. De huidige pomp: zit daar een te vervangen pakking tussen? Ik heb alle bouten al nagekeken (die zitten vast). Als de pomp niet te dichten is, denk ik ook aan een CX-pomp. Is er verschil in typen CX-pompen? Ziet dat er heel anders uit?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tussen het huis en de voet zit een rubber ring. Ga even terug naar Chyparse.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk hier:
http://www.schaalbouw.nl/citroen/pumpoverhaul.htm
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Tussen het huis en de voet zit een rubber ring. Ga even terug naar Chyparse.
Of het aluminium huis waar de plunjers inzitten is stuk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou, na een paar maanden knoeien, nog aan dit topic willen toevoegen dat de toepassing van een CX-pomp op een DS zeer hoge eisen aan de V-snaar stelt.
Ja, ik heb ook de snaar meerdere malen strakker moeten zetten. Hij begon ook te slippen bij stationair draaien van de motor. Nu functioneert het toch weer enige maanden zonder slippen overigens. Ik heb gewoon een van de oude snaren gebruikt en de andere doorgeknipt.
Frederik
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Met die contitech snaar is dat echt over! De snaar heeft zich nu “gezet” en heeft inmiddels een normale spanning, maar is absoluut slipvrij. Zal vast met het grotere contactvlak te maken hebben.
Corrosion sympa!