Hallo,
Trieste dag vandaag, want de BX is afgekeurd voor de APK, op de volgende 3 punten:
1. Gaskoppeling op tank: volgens de garage (Rob Huijben in Breda)
lekt een koppeling van een slang bij de aansluiting op de gastank.
Vanmiddag langs 2 LPG-specialisten geweest, die geen enkele lekkage
konden waarnemen!!! Heel vreemd…
2. Remleidingen: waarschijnlijk zullen alle leidingen moeten worden
vervangen. Bij Citroën kosten nieuwe voorgevormde leidingen +
rubbertjes bij elkaar 200 euro. Dit kan misschien nog wel goedkoper
(iemand tips???) Montage ga ik zelf doen, met hulp van Ruben.
3. Stuurkoppeling: deze kan ik nieuw kopen voor 22 euro, is dus niet
het grootste probleem.
Kortom, gezien de reeds afwezige economische waarde van deze BX 14
is het de moeite niet meer, maar ik zie voor mij geen andere
oplossing dan repareren en doorkarren met de BX.
Heb er wel aan zitten denken om iets anders te kopen (205 of Renault
11), maar dat gaat me meer kosten dan de reparaties aan de BX.
Ook kan ik van een vriend een Ford Scorpio V6 op LPG overnemen, maar
die heeft ook al geen APK meer en een V6 zuipt toch ook, zelfs op
gas.
Heeft iemand ervaring van het monteren van hydraulische leidingen?
Kan ik ze het beste kopen bij een Citroëndealer? Of misschien bij
Chyparse?
Verder iemand nog tips?
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
1 tip
laat gewoon die bx repareren. ten eerste zou het zonde zijn en ten tweede als je een andere auto koopt kost die ook een hoop geld, en je weet niet wat DAAR allemaal mis mee is.
als dit gedaan is dan kan je weer een jaar karren met de bx.
heb zelf ook regelmatig voor dit dillema gestaan maar repareren is vaak zoniet bijna altijd goedkoper als een andere auto.
bovendien is een bx toch veel leuker als zo’n ford afvalbak
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Zeker, ik ga ‘m echt repareren, maar eerst eens zelf onder de auto kruipen en dan eens laten keuren bij een onafhankelijk keurringsstation. Ook die gaslekkage ga ik zelf onderzoeken.
Alles komt goed
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In een heleboel gevallen is repareren goedkoper dan een andere auto aanschaffen, dus de economische waarde is dan irrelevant. Het gaat er meer om wat er voor nodig is om op de weg te blijven, en dan is het maar zelden dat het goedkoper is om een andere auto te kopen, zeker omdat je meestal een stuk beter op de hoogte bent van de gebreken van je eigen wagen. Denk alleen dat je die remleidingen niet echt anders te pakken kan krijgen dan via citroen, tenzij iemand ze heel toevallig heeft liggen.
Wat die LPG lekkage betreft, gewoon naar een andere garage, of bij dezelfde zeggen dat het gemaakt is. Waarschijnlijk was ie er nooit, die lekkage. Iemand iets in z’n hoofd gehaald lijkt mij.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Deze BX begint een beetje de forum slet-bx te worden geloof ik he, eerst bij marten, nu bij wouter…
Harm schreef:Deze BX begint een beetje de forum slet-bx te worden geloof ik he, eerst bij marten, nu bij wouter…
Ow ja ? Mij nie opgevallen hoor….
Harm schreef:Deze BX begint een beetje de forum slet-bx te worden geloof ik he, eerst bij marten, nu bij wouter…
Ach, dat valt toch wel mee? Ik heb nog een BX die van wel 6 mensen van de BX Club is geweest (m’n 16TRS uit 1983).
BX 19 GTi 8v 1987 - 147.000 km - wit
Huh : : Waar is je Progress dan?
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Ik heb ooit met mijn zegiknietmerk een verotte remleiding gehad.
Heb hem eronderuit gesloopt met nippels en al, ben even in de waarderpolder naar Hekla geweest en die rolde een koperen uit en zette zo weer de nippels erop! ik geloof nog geen 30 GULDEN. en ik was weer klaar.
Het pokkeding heeft nog drie jaar heerlijk gestuitert.
Koper kan je met je twee duimen in de richting buigen MAKKIE
Denk je dat of weet je dat zeker?
Die koperen leidingen zijn behoorlijk dik hoor en ik zou niet weten waarom die de druk van een BX niet kunnen hebben
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk dat als het zo makkelijk te buigen is het wel een probleem zal zijn. We hebben het over 170+ bar he, het hogedruksysteem van een hydraulisch geveerde citroen. Misschien zouden de leidingen het nog houden… maar hoe ga je koppelingen doen die die druk aankunnen?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Die koppelingen heb je toch al? die zet je dan over dus neuwe leiding oude moeren
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De officiele leidingen hebben een soort trompet aan het eind… je zou het kunnen proberen met dat koper… moet zeggen dat ik mij er zelf niet aan zou wagen. Als een hogedrukleiding gaat, ben je in een paar seconden alle LHM kwijt… heb het ooit eens meegemaakt, ging allemaal net goed…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Is het niet mogelijk het eens te testen op bijvoorbeeld een sloper ? 1 buis er uit en vervangen door stukjes koper, allen verbonden met verschillende soorten koppelingen. Misschien valt er ook wat met de drukregelaar te klooien om de druk even extra hoog te maken (250 bar?). Even een testritje (op het sloopterrein) maken, alle hydraulisch bediende/aangestuurde functies eens flink testen (tot het stuk gaat) en als het pas stuk gaat bij zeer destructieve handelingen, het spul ‘goedkeuren’ en voor het echie gaan. Als je de druk verhoogd hebt moet dat een goede test zijn.
Vergeet trouwens niet en paar (scherpe) bochten in de leiding te leggen, in een bocht verzwakt de leiding namelijk.
Dan zitten we alleen nog met het harder worden van koper door trillingen ...
Schijt aan originaliteit.
Die “trompetjes"werden er ook voor mij ingeperst hoor en de oude nippels erop
Nogmaals die waren wel voor remmen…
René van Maren schreef:Die “trompetjes"werden er ook voor mij ingeperst hoor en de oude nippels erop
Nogmaals die waren wel voor remmen…
Voor zover ik weet levert Chyparse ook koperen leidingen voor de hydraulische systemen. Kan me niet voorstellen dat het er niet tegen zou kunnen, want dan zouden ze dat echt niet doen.
Groet,
Marten
Juistem en dat scheelt veel geld t.o.v een originele.