Tijdens het rijden werkte mijn grootlicht ineens niet meer, na een paar keer even gebruikt te zijn. Lampjes zelf zijn goed (doorgemeten), op de aanvoerende draad staat geen 12 V, maar 0,1 ofzo.
Het gaat om een XM 2.0i Ambiance uit 1991, organr. 5301. Volgens de zekeringentabel zijn er geen zekeringen voor groot- en dimlicht. In de schema’s en in de auto vind ik alleen een relais voor dimlicht (Haynes en Vraagbaak zijn niet altijd even duidelijk in de verschillen tussen serie 1 en 2). Het blauwe lampje in het dashboard brandt wel, dus schakelaar lijkt me ok. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Re: XM, grootlicht uitgevallen
JanO schreef:Tijdens het rijden werkte mijn grootlicht ineens niet meer, na een paar keer even gebruikt te zijn. Lampjes zelf zijn goed (doorgemeten), op de aanvoerende draad staat geen 12 V, maar 0,1 ofzo.
Het gaat om een XM 2.0i Ambiance uit 1991, organr. 5301. Volgens de zekeringentabel zijn er geen zekeringen voor groot- en dimlicht. In de schema’s en in de auto vind ik alleen een relais voor dimlicht (Haynes en Vraagbaak zijn niet altijd even duidelijk in de verschillen tussen serie 1 en 2). Het blauwe lampje in het dashboard brandt wel, dus schakelaar lijkt me ok. Weet iemand waar dit aan kan liggen?groet, Jan
D’r zal toch ook wel een relais voor het grootlicht zitten. Willen wel eens los gaan zitten als je de motorkap dicht gooit oid.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
D’r zal toch ook wel een relais voor het grootlicht zitten. Willen wel eens los gaan zitten als je de motorkap dicht gooit oid.
Lijkt mij ook, maar waar zit-ie??
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 3194
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Probleem zat bij mij in de lichtschakelaar aan het stuur .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Probleem zat bij mij in de lichtschakelaar aan het stuur .
Walter
Dan brandt het lampje waarschijnlijk ook niet.
Lijkt mij ook, maar waar zit-ie??
Zit ‘ie niet onder de voorrand van het motorcompartiment, naast de dimlichtrelais?
in de familie
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
ja, maar dan aan de bijrijderskant
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Verbazingwekkende verschijnselen toch, die XM-en.
De mijne heeft in haar alles omvattende wijsheid besloten om haar grootlicht weer te doen schijnen op deze herfstachtige avond! Waarschijnlijk heeft het gepruts aan stekkers en contacten toch effect gehad. Het zoveelste slechte (massa)contactje… Ze heeft sowieso haar eigen ideeën over continuïteit en logisch functioneren. Voorlopig ligt de multimeter, een schroevendraaiertje en een stukje schuurpapier standaard onder de verhoogde zwartlederen armsteun..
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het grootlicht geschakeld is bij een serie 1. Behalve het dimlichtrelais aan bijrijderskant en drie relais voor de ventilatoren aan bestuurderskant is er niets te vinden achter de grill.
groet, Jan
JanO schreef:(..)
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het grootlicht geschakeld is bij een serie 1. Behalve het dimlichtrelais aan bijrijderskant en drie relais voor de ventilatoren aan bestuurderskant is er niets te vinden achter de grill.
Kan je niet iemand laten luisteren zodat die hoort waar het relais zit?
in de familie
Ik heb de relais eruit gehaald oxidatie van de polen verwijderd en vervolgens zuurvrije vaseline erop gedaan, probleem verholpen sind die tijd!