Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Gaat het met de hydrauliek van de leden op dit forum zo goed dat niemand hier ooit een vaag heeft gezet.Het lijkt me niet,maar dat ze in
andere items gezet zijn,tewijl ze toch eigenlijk hier thuis horen,dus kom
maar met je vragen.Ik mag rustig zeggen dat ik er zat ervaing mee heb.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
volmondig ja hier..
ik zal niet zeggen dat een citroen zonder hydro niet een echte citroen is, maar voor mij is het hydropneumatische veersysteem toch de kroon op een citroen. :lhm :susp
tja,
hoewel ik als een blok voor de A-types gevallen ben, komt er ooit wel een C5je om de deuche te sparen…
en misschien koop ik NAAST de eend ooit wel een GS’je ofzo…
of ik problemen heb met het hydraulisch systeem weet ik niet,
ik heb pas de remleidingen ontlucht, maar heb nog niet gekeken of er terug lucht inzit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Rocco,
Probeer jij zo je aantal plaatsingen omhoog te brengen?Als moderator
moet je toch weten,dat het Forum is om elkaar te helpen en niet wie de
meeste heeft,want als ik zou willen,heb ik 365 dagen per jaar de hele dag
de tijd om dit Forum te vullen.
Sorry Gerard,
wat er hier gebeurd was weet ik niet,
ik had gewoon op “OK” geklikt?
ik heb het opgeruimd,
mijn excuses.
ik vind wel hoe meer dingen er op zitten hoe meer dingen kapot kennen gaan en volgens mij zijn er toch veel problemen mee of valt dat wel mee
ik heb gewoon vvor spiraalveren en achtertorsieveren(die vind ik persoonlijk bagger maar goed) ze veerde reedelijk zacht dus heb ik mijn auto maar verlaagd en nu stuiterd ie wel wat meer maar een wegligging in de bochten is nu echt super
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Michael schreef:
Alleen jammer dat de vering in de loop der jaren steeds stugger is geworden. De C5 veert al bijna net als gewone vering. Toch wordt mijn volgende weer een Cit met hydrauliek
Ok, ik gooi maar even een balletje (of moet dat zijn bolletje) op. Als je de druk in de bollen zou verhogen bij een C5, zou dat dan voor een zachtere, meer comfortabele demping zorgen?
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
hydrauliek
Sinds ik zelf eindelijk DS 23ie mag rijden, heb ik zowel de voor- als de nadelen kunnen ondervinden. Grootste voordeel, drempels bestaan niet meer, en hoe slechter het wegdek, hoe prettiger ik rijd, wegen op tegen de nadelen, zijnde een met olie bevlekte oprit, en het kunne terugvinden van de plek waar ik mijn dame neerzet ivm dezelfde vlekken. Vermoedelijk het stuurhuis…... maar daar hoop ik later deze week achter te mogen komen.
Echter, het is geen motivatie om wellicht straks niet voor de eerste auto toch ook maar voor een hydraulische citroen te kiezen
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik ben tegenwoordig een hele blije BX rijder, maar m’n eerste Citroen was een 2cyl. Visa, en achteraf moet ik concluderen dat ‘ie toch reed als een echte Citroen, ondanks het Peugeot-onderstel. Lekker hangen in de bochten en met een rotgang over drempels heen ging prima. Hydropneumatiek is dus niet echt noodzakelijk (maar wel lekkur!!).
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Oh ja, om op Gerard’s eigenlijke vraag terug te komen: de hydrauliek stelt me regelmatig toch wel voor wat probleempjes, maar dat is puur vanwege het feit dat ik in van die ouwe brikken rij. Het zijn vaak kleine dingetjes, hier en daar een kleine lekkage, en van m’n vorige BX was een keertje een leiding doorgerot. De dealer wilde me toen op kosten jagen door alle leidingen te vervangen. Maar die ene leiding vervangen was echt wel voldoende. Bij mijn huidige BX mankeert er ook wel eea aan, maar dat komt omdat de vorige (1e!) eigenaar de wagen voor lange periodes in een boerenschuur gestald had staan omdat hij vaak in het Midden Oosten zat voor zijn werk. En van stilstaan wordt iedere auto toch minder? Dus ik denk dat het gemiddeld allemaal wel zal meevallen. Ik lig er in elk geval niet wakker van. :lhm
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
erik wijngaarden schreef:volmondig ja hier..
ik zal niet zeggen dat een citroen zonder hydro niet een echte citroen is, maar voor mij is het hydropneumatische veersysteem toch de kroon op een citroen. :lhm :susp
Daar ben ik het ook ondanks mijn huidige problemen echt mee eens.
tot xm
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Michael schreef:ghulst schreef:
Ok, ik gooi maar even een balletje (of moet dat zijn bolletje) op. Als je de druk in de bollen zou verhogen bij een C5, zou dat dan voor een zachtere, meer comfortabele demping zorgen?
Arne
In pricipe wel. Meer druk geeft een langere veerweg en zou dus soepeler moeten zijn. De demping gebeurt echter niet door het gas maar door olie die door een uitstroomopening in en uit de bollen geperst wordt. Een truc die bij de tweede serie Xantia wel eens wordt toegepast, is om het gaatje enkele tienden van milimeters uit te boren om zo een zweverige vering te krijgen. Dat heeft wel een nadeel: de wegligging wordt er minder van. De wegligging van de C5 is een stuk beter dan die van de Xantia. Ik laat het dus maar zo.
Als eerste vind ik het hydraulica systeem op alle citroen welke ik tot nu toe heb gereden nagenoeg
probleemloos kleine dingetje met de DS heb ik wel eens maar ja die is 38 jaar oud maar echt
stilgestaan heb ik nooit
Mijn persoonlijke ervaring in het vergelijk van c5 ten opzichte van de Xantia is dat de xant soepeler
was binnen de bebouwde kom ik bedoel dan verkeersdrempels klinkerstraten en dergelijke.
Op de rijksweg boven de 110 km/hr vond ik juist de xant koersvaster dan de C5 die ik erg zoekerig
vind boven genoemde snelheid
De C5 veert weer beter door op hogere snelheden dan de xanti
Met remmen was de xant sterker en met sturen de C5
Met de wind heeft de c5 veel meer moeite dan de xant
In geheel vond hydraulisch systeem van de xantia toch een beter functioneren dan die van de C5
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Met mijn eerste BX werd ik helemaal gestoord van dat hydraulisch systeem, dat bleef maar lekken. Was een 1.9 GT uit ‘85..
Mijn tweede BX probleemloos en die wat ik nu heb op een paar retourleidingkjes na ook probleemloos. De rest gewoon onderhoud.
Een ander verhaal is de Xantia uit 1993 van mijn broer. Ik denk dat we het probleem nu langzaam onder de knie hebben, maar wat hebben we daar veel aan vervangen
Geen lekkages of iets dergelijks maar achteraf blijkt het dus waarschijnlijk een gare pomp te zijn. Sinds die gereviseerd is gaat het redelijk…....
Ik heb zoveel verschillende auto´s gehad (en heb) van kneiterhard geveerd tot hydro en ik moet zeggen dat het comfort van Citroen toch in mijn ogen ongeèvenaard blijft
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
als je multi-riem springt heb je inderdaad geen hd-pomp meer, met alle gevolgen van dien. als je menig ander merk rijdt en je v-riem of multi riem springt, heb je geen waterpomp en/of stuurbekrachtiging meer. tot zo ver je “single point of failure”. kortom: je bent altijd genaaid bij een riem-breuk ongeacht of je een hydro-systeem hebt of conventioneel rijdt.
geef mij ondanks de nodige problemen met mijn xant toch maar een hp-auto, daar kan geen ander systeem tegen op.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gezien de hoeveelheid auto’s die ik heb gehad is het misschien verbazingwekkend hoe weinig problemen ik heb gehad.
Aantal leidingen vervangen, alleen bij m’n net aangeschafte CX en BX GT.
Kleine lekkage verholpen door een rubberen slang in te korten en weer op de leiding te vast te maken.
Bij de DS de koppelingsregelaar opnieuw in elkaar moeten zetten omdat die uit elkaar was getrild.
Tot nu toe gelukkig geen kapotte octopussies, slechte pompen of anderzijds.
Wel in de DS een intern geklapte voorraadbol gehad. Das best komisch! ze had last van winderigheid door het circuit met als gevolg trillende schakelhendel & such
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY