1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
stoom uit motor bij inparkeren
10eke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 30 oktober 2006 02:42 AM

Dag allemaal,

En toen ik thuis kwam na een spannende rit waarin het de vraag was of mijn door de anwb-man besprayde vervuilde dompelnaald uit de carborateur me wel helemaal thuis zou brengen, kwam er opnieuw een enorme stoomstorm onder de motorkap vandaan.

Ik schrijf opnieuw omdat dit een paar dagen geleden ook al gebeurde. Toevallig of niet toevallig, toen ook bij thuiskomst bij het inparkeren. Toen ik de volgende dag in de radiator keek zag ik de bodem. Ik heb er 2 flessen koelvloeistof in leeggegoten, toen was ie nog niet eens vol. Waarschijnlijk zal ik dat morgen weer moeten doen…

Hoe dan ook, heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? Ik bedoel, ik begrijp een kokende motor als je door bergen rijdt of lange afstanden oid. OK,  ik ben niet zo goed in inparkeren, maar een beetje heen enweer steken moet de motor toch niet aan de kook kunnen brengen???
Kan die stoom nog ergens anders vandaan komen dan een kokende motor? De stoom ruikt overigens naar rubber…
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
groet, 10eke

‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2006 02:48 AM
  [ # 1 ]

Re: stoom uit motor bij inparkeren

10eke schreef:

Hoe dan ook, heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? Ik bedoel, ik begrijp een kokende motor als je door bergen rijdt of lange afstanden oid. OK,  ik ben niet zo goed in inparkeren, maar een beetje heen enweer steken moet de motor toch niet aan de kook kunnen brengen???

Als je bijvoorbeeld van de snelweg / rijksweg komt en je daarna bijna direct gaat inparkeren mis je opeen de koeling van de rijwind en kan de temperatuur vrij snel oplopen.

Doet je koelfan het wel goed?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 30 oktober 2006 03:44 AM
  [ # 2 ]

Is je radiator of een van de slangen net simpelweg lek? Als je aan het rijden bent, verwaait de damp, stilstaand niet.
Bij het inparkeren geen je regelmatig een dotje gas om vanuit stilstand op de trekken, op dat moment gaat de pomp harder werken en zal het eventuele gat ook meet lekken.
En als de kVS o de uitlaat komt heb je maar een heel klein straaltje nodig om een behoorlijke dampwolk te veroorzaken.

Mijn advies, de eerst volgende keer dat het gebeurt, gelijk de motorkap open en kijken!
Laat je trouwens niet verleiden om zo’n flesje tegen lekken van het KVS-systeem er in te mikken. ALs het een lekke slang betreft zal het kort werken en het vervuild je systeem volledig en blijvend. Hierdoor kan de koeling in het blok behoorlijk verminderen.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 30 oktober 2006 11:52 AM
  [ # 3 ]
patje74 schreef:

Laat je trouwens niet verleiden om zo’n flesje tegen lekken van het KVS-systeem er in te mikken. ALs het een lekke slang betreft zal het kort werken en het vervuild je systeem volledig en blijvend. Hierdoor kan de koeling in het blok behoorlijk verminderen.

Absoluut, het heeft mij al eens een waterpomp gekost.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 oktober 2006 11:57 AM
  [ # 4 ]

Dexe ook ff naar het BX gedeelte verplaatst! 
10eke, je mag over je bx alles schrijven in het BX gedeelte!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 30 oktober 2006 03:09 PM
  [ # 5 ]

is dat voor of na het contact uitdraaien? Er zijn enkele vage exemplaren waar de koelvin op houd met draaien nadat het contact uit staat….

Ander mogelijkheid die ik zelf heb op moment nl. Lekke radiateur. Als de koelvin dan aanslaat waait er koelwater tegenblok aan en stoomt het onder de kap…. Moet je de verbaaste gezichten zien als je filerijd in de stad….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 30 oktober 2006 07:20 PM
  [ # 6 ]

Ik denk een defecte thermostaat!

Die kan niet alleen open blijven staan maar ook dicht! Is me een paar jaar gelden al eens gebeurd met een 1.6 TRI. Toen had ik een kokende motor met -10 buiten Shocked . 2de goede verdachte inderdaad de koelvinnen.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 oktober 2006 07:24 PM
  [ # 7 ]

Als de thermostaat dicht blijft moet de meter oplopen.

Er is iets goed mis met die kar.

 

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 30 oktober 2006 07:27 PM
  [ # 8 ]
René van Maren schreef:

Als de thermostaat dicht blijft moet de meter oplopen.

René ik wil je niet verbeteren maar een 1.4 type 1 heeft die überhaupt een meter? volgens mij niet….en mocht dat zo zijn en hij zou het bekende waarschuwingslampje dat misschien al door oudedom kapot is dan heb je helemaal geen waarschuwing Confused

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 oktober 2006 07:27 PM
  [ # 9 ]

Surprisedops:

 

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 30 oktober 2006 10:58 PM
  [ # 10 ]
GoodOldDiesel schreef:

is dat voor of na het contact uitdraaien? Er zijn enkele vage exemplaren waar de koelvin op houd met draaien nadat het contact uit staat….

Dat probleem gehad bij m’n AX (met zelfde motor). Vond het ook vreemd, bleek later echter te liggen aan defect contactslot (waar alle andere functies dan overigens gewoon nog van werken)

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
10eke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 31 oktober 2006 12:11 AM
  [ # 11 ]

ja, het zou heel goed de koelvin kunnen zijn, ik verdacht die ook al. Na 30 km snelweg was ie nog niet aangegegaan gisteren. Ik wist niet zeker of dat dan al moest. En inderdaad, hij gaat uit zodra het contact uit is, dus ik moet er aan denken om de moter te laten lopen en dan uit te stappen om te checken.  )dit vergat ik dus na nog meer snelweg, maar toen had ik al stil komen te staan langs de kant vanwege decarborateur)
Ik had vandaag geen tijd, dus weet niet of de radiateur nu weer helemaal leeg is. Als dat zo is, kan dat dan ook door die enorme dampen komen, of zit er dan gewoon vrijwel zeker een lek? Als er een lek is, moet er toch ook plas onder de auto liggen lijkt me. Als die echt zo lek is, gooi ik er denk ik spa blauw in ipv kvs, dat had ik ergens anders in een draadje gelezen. Lijkt me goedkoper dan die kvs…
groet, 10eke

‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 oktober 2006 12:12 AM
  [ # 12 ]

Re: stoom uit motor bij inparkeren

10eke schreef:

Dag allemaal,

En toen ik thuis kwam na een spannende rit waarin het de vraag was of mijn door de anwb-man besprayde vervuilde dompelnaald uit de carborateur me wel helemaal thuis zou brengen, kwam er opnieuw een enorme stoomstorm onder de motorkap vandaan.

Ik schrijf opnieuw omdat dit een paar dagen geleden ook al gebeurde. Toevallig of niet toevallig, toen ook bij thuiskomst bij het inparkeren. Toen ik de volgende dag in de radiator keek zag ik de bodem. Ik heb er 2 flessen koelvloeistof in leeggegoten, toen was ie nog niet eens vol. Waarschijnlijk zal ik dat morgen weer moeten doen…

Hoe dan ook, heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? Ik bedoel, ik begrijp een kokende motor als je door bergen rijdt of lange afstanden oid. OK,  ik ben niet zo goed in inparkeren, maar een beetje heen enweer steken moet de motor toch niet aan de kook kunnen brengen???
Kan die stoom nog ergens anders vandaan komen dan een kokende motor? De stoom ruikt overigens naar rubber…
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
groet, 10eke

Lijkt me een lekkage, eventueel gecombineerd met een ernstige luchtbel in het systeem.

Gaan er helemaal geen lampjes branden, behalve na verloop van tijd het koelvloeistof-niveau plus het stoplampje? Een rood stipje naast een thermometer wijst op oververhitting.

Een 1400 is *heel* *erg* gevoelig op ontluchten, voor je het weet blijft er een luchtbel zitten die er voor zorgt dat de motor leegkookt. Bijvullen alleen is vrijwel zeker niet voldoende om herhaling te voorkomen.

Een iets vervuilde of lekkende radiateurdop is een veelvoorkomende bron van lekkage en rookwolken zonder dat er verder een slang lek is. En slangenlekjes kunnen natuurlijk altijd, er zitten er genoeg in.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 oktober 2006 12:14 AM
  [ # 13 ]

KVS is erg goedkoop bij de Action te krijgen. En een lek hoeft met warme motor geen plas te veroorzaken. Je krijgt immers rook, dus er verdampt een hoop.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 31 oktober 2006 12:16 AM
  [ # 14 ]
10eke schreef:

Als die echt zo lek is, gooi ik er denk ik spa blauw in ipv kvs

Shocked

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 31 oktober 2006 12:18 AM
  [ # 15 ]

Je moet alles zelf weten, maar bedenk je dat het vanaf deze week flink kouder gaat worden, en Spa Blauw in tegenstelling tot KVS geen vorstbeschermer heeft?!
Overigens: waarom dan Spa Blauw en geen gewoon kraanwater? Heeft die spaghetti-reclame zoveel indruk op je gemaakt?  Laughing

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook