Bram schreef:10eke schreef:Als die echt zo lek is, gooi ik er denk ik spa blauw in ipv kvs
Nog goedkoper: je kunt ‘m toch ook gewoon meteen naar de schroothoop brengen, krijg je er nog geld voor ook
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hallo allemaal
Ik wil niet de wijs uit hangen , maar bij de peugeot 309 1400 cc die ik gehad heb , lekte de koppakking olie naar buiten , nou heb ik ook gehoord dat er ook een lek naar binnen kan ontstaan? en het koelwater daar ook een rol bij kan spelen.Ze staan toch bekent om de slechte koppakking die 1400 cc blokjes? Mischien is dit een oorzaak? ops:
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
GoodOldDiesel schreef:Er zijn enkele vage exemplaren waar de koelvin op houd met draaien nadat het contact uit staat…
Daar is niks vaags aan, alle BX’en die ik heb gehad (benzine) waren uitgerust met een fan die alleen bij contact draait. En dat komt ook overeen met de elektrische schemas uit de Haynes.
Anyhoe, ook in de bergen, in de file of tijdens een lange rit hoort je motor gewoon netjes op temperatuur te blijven 10eke. In Frankrijk is het in de zomer ook wel wat warmer dan in ons kikkerlandje.
eXpelliarMus schreef:Hallo allemaal
Ik wil niet de wijs uit hangen , maar bij de peugeot 309 1400 cc die ik gehad heb , lekte de koppakking olie naar buiten , nou heb ik ook gehoord dat er ook een lek naar binnen kan ontstaan? en het koelwater daar ook een rol bij kan spelen.Ze staan toch bekent om de slechte koppakking die 1400 cc blokjes? Mischien is dit een oorzaak? ops:
tot XM
Dat “bekende kwaaltje” betreft een lek afdichtringetje in een oliekanaaltje in de koppakking, waardoor olie naar buiten en ook naar de koelvloeistof kan lekken. Je krijgt dan een vettige hoek aan het motorblok en mayonaise onder de radiateurdop. Ze kunnen daar gewoon érg oud mee worden.
In het geval de mayonaise tot verstopping geleid zou hebben, of de olie in de kv tot een uitgedroogde slang, zou het gerelateerd kunnen zijn.
Ich bin ein Breaker
eXpelliarMus schreef:Hallo allemaal
Ik wil niet de wijs uit hangen , maar bij de peugeot 309 1400 cc die ik gehad heb , lekte de koppakking olie naar buiten , nou heb ik ook gehoord dat er ook een lek naar binnen kan ontstaan? en het koelwater daar ook een rol bij kan spelen.Ze staan toch bekent om de slechte koppakking die 1400 cc blokjes? Mischien is dit een oorzaak? ops:
tot XM
is we een type 1 BX, heeft die hetzelfde blok?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nou nou, schroothoop….!!!!Weet je wel hoe duur de trein is?
Eerlijk gezegd maak ik me ook wel zorgen,opeens gaat er van alles mis met mijn BX terwijl ik er tot nu toe echt geen grote problemen mee heb gehad.
Ik had de spa blauw uit een ander draadje, niet van de spaggettie (zegt me niks trouwens…)
Maar inderdaad, ik heb ook gelezen dat het gaat vriezen, dus beter van niet. Hoeveel van die flessen kvs gaan er in zo’n radioteur???? Ga ik er morgen maar een dozijn halen bij de action! Hier bij het tankstation was het 7 euro per fles van een liter.
Ik denk, als ik jullie reacties zo lees dat er dan veel lucht in zit en dat het daardoor opnieuw gebeurde. Ik had hem na het bijvullen niet ontlucht, dus dat zal ik zeker de volgende keer wel doen. (morgen dus)
Ik heb geen mayonaise gezien, dus een lekke koppakking is het niet. De radiateurdop is ook niet heel vies ofzo. Ik heb inderdaad de tweede keer meteen de motorkap opengemaakt; de stoom kwam niet uit de radiateur maar uit de motor, zo leek het in het donker in elk geval.
In Frankrijk is de motor prima koel gebleven in de bergen en in de warmte. Toen deed de koelfan het zeker want die heb ik toen expres een paar keer gecheckt. Na hoeveel tijd hoort ie ongeveer aan te gaan? Of is er een andere manier om te checken of ie het doet???
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Ontluchten is een hele toer…er is wel wat over geschreven….
ja, dat draadje heb ik gevonden. Alleen de foto’s stonden er niet meer bij. In mijn vraagbaak stond het ook beschreven,maar daar leek het niet zo moeilijk. 2 ontluchtingsschroefjes op slangetjes losdraaien, bijvullen tot de kvs daaruit komt, dichtdraaien, en dan de radioteur afvullen. Klopt dat zo’n beetje?
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
En de ontluchting van de radiateur ook open draaien als je die bijvult. (Ik weet niet zeker of die er bij een 1400 op zit tropuwens).
De ventilator slaat niet aan bij deze temperaturen tijdens rijden op de snelweg. Koeling door de rijwind is dan ruim voldoende.
Je klachen horende is je eigen conclusie waarschijnlijk de juiste: gewoon ontluchten.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hai 10eke
Misschien ligt het probleem wel bij de koelwater temperatuur sensor in het motor blok en de radiateur, misschien slaat de koelfan daar om niet aan!? Succes!
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
10eke schreef:ja, het zou heel goed de koelvin kunnen zijn, ik verdacht die ook al. Na 30 km snelweg was ie nog niet aangegegaan gisteren. Ik wist niet zeker of dat dan al moest.
al rij je duizend kilometer snelweg, als het goed is slaat die fan niet aan omdat de rijwindkoeling meer dan genoeg is. (tenzij je de hele dag in de file rijdt natuurlijk). pas bij lagere snelheden of bij stilstaan zou ie moeten gaan draaien. en dat ie meteen stopt nadat je het kontakt uitdraait, dat is ook normaal bij een bx. dus je zou het moeten kunnen zien als je met draaiensde motor stilstaat, kan je ook meteen voelen of de thermostaat wel opent of dichtblijft.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:10eke schreef:ja, het zou heel goed de koelvin kunnen zijn, ik verdacht die ook al. Na 30 km snelweg was ie nog niet aangegegaan gisteren. Ik wist niet zeker of dat dan al moest.
al rij je duizend kilometer snelweg, als het goed is slaat die fan niet aan omdat de rijwindkoeling meer dan genoeg is. (tenzij je de hele dag in de file rijdt natuurlijk). pas bij lagere snelheden of bij stilstaan zou ie moeten gaan draaien. en dat ie meteen stopt nadat je het kontakt uitdraait, dat is ook normaal bij een bx. dus je zou het moeten kunnen zien als je met draaiensde motor stilstaat, kan je ook meteen voelen of de thermostaat wel opent of dichtblijft.
Nou, stoom ontstaat toch zeker niet “zomaar”; als de fan niet aanslaat moet de motor oververhit zijn en er een oververhittingslampje gaan branden, of de thermostaat nou open is of dicht. En dan nog komt er alleen maar stoom onder de motorkap uit als er drukverlies optreedt.
En brandt er nou een oververhittingslampje?
Je hebt hoe dan ook ergens een lekje, alleen als je de auto hebt kun je zien waar. Er lopen wat waterslangetjes over het blok voor voorverwarming etc., daar kan er zomaar een van zijn gebarsten zonder dat dat hard opvalt.
Als je aan rijwindkoeling voldoende hebt dan lijkt het me sterk dat de thermostaat dicht blijft; bij problemen daarmee hoor je toch vaak dat de auto na 10 min gewoon gaat koken tijdens het rijden.
Ich bin ein Breaker
nee, er gaan nooit lampjes branden, behalve als ik net het contact heb aangezet. Na een paar seconden verdwijnen de lampjes (inderdaad wel het stop, en oververhit-lanpje) Maar het kan ook zijn dat de lampjes stuk zijn natuurlijk….
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
10eke schreef:Ga ik er morgen maar een dozijn halen bij de action! Hier bij het tankstation was het 7 euro per fles van een liter.
[semi-reclame, ik vreet er stiekem ook van]
Bij de Gamma deze week: 5 liter kvs voor 5,99
[/semi-reclame, ik vreet er stiekem ook van]
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
karel schreef:hel1 schreef:10eke schreef:ja, het zou heel goed de koelvin kunnen zijn, ik verdacht die ook al. Na 30 km snelweg was ie nog niet aangegegaan gisteren. Ik wist niet zeker of dat dan al moest.
al rij je duizend kilometer snelweg, als het goed is slaat die fan niet aan omdat de rijwindkoeling meer dan genoeg is. (tenzij je de hele dag in de file rijdt natuurlijk). pas bij lagere snelheden of bij stilstaan zou ie moeten gaan draaien. en dat ie meteen stopt nadat je het kontakt uitdraait, dat is ook normaal bij een bx. dus je zou het moeten kunnen zien als je met draaiensde motor stilstaat, kan je ook meteen voelen of de thermostaat wel opent of dichtblijft.
Nou, stoom ontstaat toch zeker niet “zomaar”; als de fan niet aanslaat moet de motor oververhit zijn en er een oververhittingslampje gaan branden, of de thermostaat nou open is of dicht. En dan nog komt er alleen maar stoom onder de motorkap uit als er drukverlies optreedt.
En brandt er nou een oververhittingslampje?
Je hebt hoe dan ook ergens een lekje, alleen als je de auto hebt kun je zien waar. Er lopen wat waterslangetjes over het blok voor voorverwarming etc., daar kan er zomaar een van zijn gebarsten zonder dat dat hard opvalt.
Als je aan rijwindkoeling voldoende hebt dan lijkt het me sterk dat de thermostaat dicht blijft; bij problemen daarmee hoor je toch vaak dat de auto na 10 min gewoon gaat koken tijdens het rijden.
nee die stoom ontstaat bij oververhitting, maar dat is pas als de auto niet meer genoeg gekoeld wordt, en dat komt op de snelweg niet voor. wat ik bedoelde was dat een aantal kilometers op de snelweg de fan niet laten aanslaan. bij dit weer komt mijn blok echt niet op de vereiste 89 graden om van alles in werking te zetten, de temperatuur hangt ergens bij de 80 graden (voor zover je die metertjes kunt gebruiken als meetinstrumenten natuurlijk) natuurlijk circuleert er dan wel warm water, maar die fan doet mooi niets
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar