De titel zegt wellicht al genoeg maar ik heb samen met PrutsyLJ de distributieriem van mijn nieuwe TurboD motor vervangen maar ik twijfel of het goed gebeurd is..
1. Als de timing verkeerd is, slaat de motor dan vast ?
2. Na hoeveel rondes zouden de strepen op de distri en tandwielen weer overeen moeten komen?
3. Hoe kan ik erachter komen dat hij goed staat?
Ik vraag dit omdat dit echt het enige is waar zoveel (foute) gevolgen van kunnen komen en na honderden euros geinvesteerd te hebben wil ik het niet verprutsen.. ops:
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
Ijs schreef:
1. Als de timing verkeerd is, slaat de motor dan vast ?
2. Na hoeveel rondes zouden de strepen op de distri en tandwielen weer overeen moeten komen?
3. Hoe kan ik erachter komen dat hij goed staat?
1. Als hij echt erg verkeerd staat kan je uiteraard schade krijgen.
2. Op zich niet interessant, als ze maar goed staan bij montage.
3. Er weer af halen en de merktekens correct zetten of tanden tussen de merktekens tellen.
Mjah ik denk niet dat tie fout staat. Motor is 8 keer rondgetornt geloof ik toen ie weer op zijn merktekens stond. Rondtornen zelf ging ook zonder problemen. Dus ik verwacht eigenlijk geen complicaties…....
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
dat is de truuk inderdaad. Alle tandwielen kun je met een pen goed zetten.
Dan de riem erom op spanning zetten en staat ie goed.
De krukaspoelie is wat lastig moet op het vliegwiel zien volgens mij.
Ik zet op de krukas pouli dan ook altijd een merkstreep.
Als ie een of twee tanden verkeerd staat, gaat ie slecht van lopen.
Als je het echt helemaal verkeerd gedaan hebt zou je m wel kunnen slopen. Maar wat is de reden van de twijfel?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
Ijs schreef:1. Als de timing verkeerd is, slaat de motor dan vast ?
2. Na hoeveel rondes zouden de strepen op de distri en tandwielen weer overeen moeten komen?
3. Hoe kan ik erachter komen dat hij goed staat?
1. Dan moet je wel erg lomp te werk gaan..
2. De nokkenas draait de halve snelheid van de krukas.
Als je de krukas 1x ronddraait draait de nokkenas een halve slag.
Als je de krukas 2x ronddraait (=nokkenas 1x) moeten de strepen
weer overeenkomen..
3. Motor starten..
Het ronddraaien van de krukas na het monteren van de riem is alleen omdat de tanden van de riem zich kunnen zetten op de poelies.
Als je de riem op de juiste spanning zet na de montage, kan het dus zijn dat de riem na het ronddraaien van de krukas de riem weer te slap staat..
Dus riem monteren, ongeveer op spanning zetten, krukas 2x rondraaien, controleer de merktekens, en controleer de riemspanning weer..
Groetjes,
Martin.
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
IJspeert schreef:
Als je de krukas 2x ronddraait (=nokkenas 1x) moeten de strepen
weer overeenkomen..
Dat zou de theorie zijn ja. Maar de praktijk wijst toch echt uit dat je meer slagen nodig bent. De riem loopt namelijk ook nog eens over de looprol, waterpomp en spanrol. Dus is de riem langer dan dat ie zou zijn als hij enkel over de krukas nokkenas en pompas zou lopen. Stel dat ik een riem van 10 meter neem, en die tussen de pompas en krukas via zoveel looprollen zou laten lopen dat die 8 meter teveel daar overheen lopen, dan zijn de merktekens toch niet weer terug op de plek na 2 slagen?
Ik meen dat er 7 of 8 slagen voor nodig zijn om de merktekens weer op de plek te krijgen. Als je dat lukt, dan kun je met een gerust hart straks de sleutel omdraaien.
Test
verkuilm schreef:
De krukaspoelie is wat lastig moet op het vliegwiel zien volgens mij.
Ik zet op de krukas pouli dan ook altijd een merkstreep.
Daarvoor moet je een paspen (boortje oid) in het gat onder de startmotor stoppen. Dat werkt écht beter, dan kun je tenminste ook kracht zetten op de krukaspoelie.
Ich bin ein Breaker
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
Thijsvandebles schreef:Stel dat ik een riem van 10 meter neem, en die tussen de pompas en krukas via zoveel looprollen zou laten lopen dat die 8 meter teveel daar overheen lopen, dan zijn de merktekens toch niet weer terug op de plek na 2 slagen?
Als je het precies wilt weten is het een kwestie van tandjes tellen..
De nokkenaspoelie heeft precies de helft aantal tandjes als de krukaspoelie.
Als je de riemtandjes telt weet je precies hoeveel keer je de krukas moet ronddraaien voordat de riem-merktekens weer overeenkomen (riemtandjes delen door krukastandjes).
Zelf gebruik ik geen riem merktekens, maar polie merktekens, en dan volstaat het 2x ronddraaien van de krukas..
Groetjes,
Martin.
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
IJspeert schreef:Het ronddraaien van de krukas na het monteren van de riem is alleen omdat de tanden van de riem zich kunnen zetten op de poelies.
Als je de riem op de juiste spanning zet na de montage, kan het dus zijn dat de riem na het ronddraaien van de krukas de riem weer te slap staat.
Geen idee of deze motor een automatische spansysteem heeft zoals o.a. de XUD9, daar moet je de spanrol nog een keer losdraaien na het ronddraaien van de motor. Je ziet dat de riem zich dan nog een heel klein stukje naspant door de veer van de spanrol.
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
Thijsvandebles schreef:
Ik meen dat er 7 of 8 slagen voor nodig zijn om de merktekens weer op de plek te krijgen. Als je dat lukt, dan kun je met een gerust hart straks de sleutel omdraaien.
Ik heb hem toch minstens 10x rondom gedraait maar merktekens kwamen niet precies gelijk. Intussen is die riem wel 40-50 keer rond geweest zonder rare geluiden..misschien stel ik me gewoon aan
Ik vind dat de riem overigens nog wel te strak zit, mij is verteld dat je op het langste gedeelte (boven?) de riem met je vingers een kwart slag moet kunnen draaien. Volgens mij staat de spanrollen op z’n uiterste stand, die werkt als een hefboom (meende ik?) en zit tegen een motorsteun aan ?
Post vanavond wel even een fototje..
Halo Eric,
De merktekens op de distributietiem zullen pas na een heleboel keren weer overeenkomen met de merktekens op de riem schijven. Dit komt omdat de riem zoveel tanden heeft dat de merktekens iedere keer een paar wielriemtanden overslaan. Je kan als je na een paar keer tornen de merktekens een beetje in elkaars buurt hebt, tellen hoeveel tanden dat dit op beide wielen scheelt. Dit moet overeenkomen.
Voor wat betreft de spanning: op de lange zijde van de riem (dus voorzijde motor) moet je de riem ongeveer een kwart slag kunnen draaien. Als Prutsy dat iets te strak heeft gezet moet je hem wat lossen.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Hoe zit het trouwens als je op een halve tand uitkomt?
Kan ie beter te vroeg of beter te laat staan?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Halve tand kan niet. Distributie moet gewoon op tijd staan, anders loopt de motor minder, of voor geen meter. Bij grote verschillen (echt groot) loop je fet risico dat de zuigers de kleppen raken. Maar dan loopt de motor echter al niet meer.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Je leest toch met enige regelmaat(ook op dit forum) dat mensen op een halve tand uitkomen en de riem dus of te laat of te vroeg moeten zetten…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
Ijs schreef:Thijsvandebles schreef:
Ik meen dat er 7 of 8 slagen voor nodig zijn om de merktekens weer op de plek te krijgen. Als je dat lukt, dan kun je met een gerust hart straks de sleutel omdraaien.
Ik heb hem toch minstens 10x rondom gedraait maar merktekens kwamen niet precies gelijk. Intussen is die riem wel 40-50 keer rond geweest zonder rare geluiden..misschien stel ik me gewoon aan
Die XUD is nou net 1 van de makkelijkste motoren.
Samengevat (het staat ook al in de online docs waarvan ik je de links heb toegeMSNd)
- paspen in het gat onder de startmotr, pasbouten in nokkenastandwiel en brandstofpomptandwiel steken. Ik neem aan dat je die gevonden hebt? Doe het niet op het oog want dat is niet nauwkeurig.
- Met de autmatische veerspanner is het spannen gewoon een kwestie van de spanner een slag losdraaien en weer vastzetten.
Als de bouten/pennen er niet in willen is het niet goed, daar kun je je toch niet in vergissen?
Nokkenas draait met de halve snelheid van de krukas.
- Je hebt EXACT 2 omwentelingen nodig van de krukas om de merktekens weer gelijk te krijgen vanaf het moment dat ze gelijk stonden. Dit is 1 omwenteling van de nokkenas EN van de brandstofpomp. Dit is inherent aan het 4takt principe (kijk s op http://www.howstuffworks.com en zoek op 4-stroke engine).
Om de riem helemaal langs het krukastandwiel te draaien heb je uiteraard meer slagen nodig dan die 2. Ik beschouw die 2 rondjes vooral noodzakelijk optdat de riem op spanning komt en zich wat kan zetten. Je zult zien dat als je hem eerst spant en dan 2 rondjes de motor draait, de spanner nog iets vaster kan. Doe je het dan nog weer een paar rondjes, dan wil ie nauwelijks meer bijspannen.
IJs, ik geloof dat het wat onzekerheid/onbekendheid voor jou bij zit, want het is eigenlijk heel recht-toe recht-aan.
Simpele Ziel schreef:Je leest toch met enige regelmaat(ook op dit forum) dat mensen op een halve tand uitkomen en de riem dus of te laat of te vroeg moeten zetten…
Nog nooit gehad met de XUD motor(en) in de praktijk. Bij sommige motoren waarbij je de krukas moet timen op de krukaspoelie kunnen er wel gekke dingen optreden, met name met de poelies die een rubber binnenring hebben die kan gaan draaien. Dan klopt de afstelling niet meer.
Bij 16v motoren heb je bovendien 2 spanrollen die je kan stellen. Daardoor kun je de fase van de nokkenas t.o.v. de kruak verschuiven en kun je op halve tanden uitkomen. Echter, na het stellen zou dit ook niet meer voor moeten kunnen komen.