Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dit onderwerp is een uit een c4 topic gefilterd verhaal over diravi. waardoor er soms wat vreemde reacties lijken te zijn.
Erik
Ach, ik zie autojournalisten altijd als een beetje “unenlightened” om er een mooi engels woord voor te gebruiken.
Neem de tests van de CX en XM V6’en. Die auto’s hebben Diravi. Eenieder die diravi heeft zal je vertellen: eerst schrik je je rot, dan wordt het acceptabel. Na een paar dagen wil je niets anders meer. Een autojournalist rijdt een middagje in een comfortabel geveerde auto met diravi en vindt het niets. Eigenlijk omdat het anders is, en hij er nog niet aan gewend is. Als ie er aan gewend was, zou ie misschien verder kunnen kijken dan zijn neus lang was en tot het besef kunnen komen wat voor een waanzinnige systemen er in die auto’s zaten, en hoe primitief de gemiddelde achterwiel aangedreven merceders is. Zo is het nu eenmaal niet, primitiviteit is de norm, vooruitstrevende apparaten zoals citroens zijn zo vooruitstrevend dat de gemiddelde autojournalist het eigenlijk niet kan bevatten, want zo’n grote stap kunnen ze niet aan. De conclusie in de test “Het is niks”, en dat omdat er systemen inzitten die zo ver gevorderd zijn dat de bestuurder zich er niet meer mee bezig hoeft te houden. Het is hetzelfde met de opmerking “ik vind dat ie over de weg zwabbert”. Is wat mij betreft ook onzin. Alsof de wegligging beter wordt door dat je hobbeltjes kan voelen. Ik heb de XM en CX nooit als zwabbers ervaren, want ik kan er op vertrouwen dat het onderstel in staat is al die kleine oneffenheidjes op te lossen en te verwerken zonder dat ik er op attent gemaakt word dat ze er waren. Alle hobbels die je voelt ben je toch te laat om op te reageren, oftewel kijken is veel belangrijker. Iedereen is gewend aan auto’s die al die oneffenheidjes doorgeven, en denken dat “directe besturing” en “srakke vering” een positief iets is. Als het dus door vooruitgang weg is, en je het niet meer merkt, vinden zij (de “unenlightened”) het een slechte auto. Niets is minder waar. Dit is de toekomst. Het is niets anders dan de menselijke neiging zich ergens aan vast te willen houden, wat leidt tot de misvatting dat hobbels voelen beter is. Als die hobbels en stootjes er niet lijken te zijn, of datgene waar men zich aan vasthield verdwenen is, leidt dit tot een onderbewuste paniek, met als gevolg een slechte recensie - de citroen is te geavanceed voor deze arme recenserende zielen. Zo zie ik ‘t.
(edit, even e.a. wat verduidelijkt)
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
@ Sans-Pareil: je vergeet dat als men een auto koopt, men vaak maar 1 of 2 testritten maakt. Dan kan men niet wennen aan die diravi (waar ik helaas geen ervaring me heb) waardoor deze afgeschreven wordt als ‘onhandig’ of ‘onaangenaam’. Zou men meerdere dagen een auto testen voor deze gekocht wordt, dan zou de kritiek op de diravi vanzelf verstommen. Dus wat dat betreft geef ik zowel jou als de (potentiele) koper gelijk.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Niettemin mogen we denk ik van recenserende autojournalisten eigenlijk wel wat meer verwachten. Maar ja, is natuurlijk ego-technisch vrij lastig voor die arme autojournalisten om toe te geven dat ze niet de seconde dat ze in elke auto stappen hem meteen onder de knie hebben.
Maar goed… misschien had citroen wel een grote waarschuwing moeten plaatsen op elke auto. GEVAAR! Deze auto is dusdanig veel moderner dan alles wat u hiervoor gereden heeft, dat u twee weken er aan moet wennen! Maar dat had men toch niet gegeloofd denk ik. Maar, het is waar ze hadden denk ik wat helderder mogen weergeven dat het echt wel heel cool is, dat diravi.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
wat is een diravi ops:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
metro2005 schreef:wat is een diravi ops:
Zat in de CX, stuur gaat automatisch weer in de rechtuitstand als je hem loslaat. Heel eng als je voor het eerst in een CX rijdt
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
zandvoorta schreef:metro2005 schreef:wat is een diravi ops:
Zat in de CX, stuur gaat automatisch weer in de rechtuitstand als je hem loslaat. Heel eng als je voor het eerst in een CX rijdt
Het stuur in m’n Eend gaat na een bocht ook weer meteen rechtuit als ik het los laat. Maar als daar een diravi in zit, vreet ik mijn sokken op.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Lelijke Eend schreef:zandvoorta schreef:metro2005 schreef:wat is een diravi ops:
Zat in de CX, stuur gaat automatisch weer in de rechtuitstand als je hem loslaat. Heel eng als je voor het eerst in een CX rijdt
Het stuur in m’n Eend gaat na een bocht ook weer meteen rechtuit als ik het los laat. Maar als daar een diravi in zit, vreet ik mijn sokken op.
Wat diravi doet is het stuur weer actief rechtuit zetten. Dus als je bv stilstaat en je laat het stuur los wordt die automatisch weer recht gezet. Dus als je een scherpe bocht maakt en laat het stuur zoals in een normale auto door je handen terugglijden zul je merken dat dat weer sneller teruggaat omdat het actief gebeurd en stuur je dus weer snelle recht dan je had verwacht. Even wennen dus.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Wie stelt z’n Citroën met Diravi beschikbaar om dat eens te mogen ervaren ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:@ Sans-Pareil: je vergeet dat als men een auto koopt, men vaak maar 1 of 2 testritten maakt. Dan kan men niet wennen aan die diravi (waar ik helaas geen ervaring me heb) waardoor deze afgeschreven wordt als ‘onhandig’ of ‘onaangenaam’. Zou men meerdere dagen een auto testen voor deze gekocht wordt, dan zou de kritiek op de diravi vanzelf verstommen. Dus wat dat betreft geef ik zowel jou als de (potentiele) koper gelijk.
Sja.. Diravi is idd wel een vreemd systeem. Het rijdt echt waanzinnig. Heb er tekort mee gereden om er een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar kan me goed voorstellen dat een conservatief ingestelde journalist niet weet wat ie ermee aanmoet. Maar zoals gezegd.. Het rijdt waanzinnig en dan wel in positieve zin. Je moet wel je perceptie van rijden flink aanpassen, maar als je dat hebt gedaan en je bent er aan gwend dan is niks meer zoals het was en verwordt elke normaal sturende auto tot een hobbelpaard (zeker met die fantastische vering van de CX in combinatie met Diravi).
Gr.
Marten
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Diravi rijdt super al je het even doorhebt. Heb veel in Cxen gereden (helaas niet zelf een gehad ) maar vind het geweldig!
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nog een opmerking over diravi, dat ie actief terugdraait is niet het enige. Omdat het geheel 2 kanten op bekrachtigd is, worden de wielen dus door de complete druk van het hogedruk LHM systeem in de geselecteerde richting gehouden. Oftewel, iets van 200 bar om de wielen in de juiste richting te houden. Altijd grappig als de APK man probeert om het stuur te draaien door aan de voorwielen te trekken. Rijden met diravi is als de auto een bepaalde kant op “denken”. Ik heb tot aan mijn BX tijdperk 3 CX’en gehad… na die totale gewenning aan diravi vind ik eigenlijk vrijwel elke auto op snelheid tamelijk nerveus aanvoelen. Kan een stukje ook wel leuk zijn, maar niet voor een auto waar je duizenden km per jaar op hoge snelheid mee rijdt.
Wat ook een beetje aangeeft waarom conventionele autorij “wijsheden” wat minder toepasbaar zijn op de grote Diravi citroens (SM, CX, XM V6), het wordt je heel hard ingestampt dat je altijd eigenlijk 2 handen aan het stuur moet houden. Bij een Diravi auto betekent dit bij de meeste (ongewende) chauffeurs dat de auto van kant naar kant zwabbert, omdat ze constant overcorrigeren. Als je gewoon het systeem z’n werk laat doen gaat ie gewoon heerlijk constant rechtuit - juist door minder te doen. En dat met 2 handen vasthouden… bij diravi redelijk zinloos… alsof miezerige menselijke armpjes dat stuur beter in de goede stand kunnen houden bij een oneffenheid in het wegdek dan die 200 of zo bar van het hogedruk systeem - er zou net zo goed een joystick aan kunnen zitten. Allemaal lastig te bevatten voor diegene die conventionelere autos gewend zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zit die Diravi alleen op de V6 bij de XMmen?
Reed net bij een stoplicht zowat de bocht om omdat er flinke geulen waren op het vak rechtdoor en ik er een cdtje in aan het douwen was… ops:
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, bij XM’s alleen op de V6, geloof dat het stilletjes verdwenen is, ook op de V6’en ongeveer ten tijde van de PSA V6 invoering.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En door de DirAVI (DIrection a Rappel AsserVI) kan je stuur van uiterst links naar uiterst rechts in slechts twee omwentelingen. Dat ipv 3,5 rondje bij de DS…
Bij een Diravi zal nooit je stuur uit je handen geslagen worden door een hobbel of zo iets!
Sturen doe je met twee vingers, ook als je 200 gaat!
Het is absoluut het mooiste systeem ever!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>